| | | سلطان علي بن موسي الرضا اين كتاب پژوهشي در آيين هاي رضوي است كه به بخش هايي از زندگي حضرت رضا (ع) به زبان شعر پرداخته است، و شامل 6 فصل مي باشد كه توسط دكتر جابر عناصري استادي آشنا با تعزيه و شبيه خواني در دانشكده هاي هنر به رشته تحرير در آمده است. قطع: رقعي تعداد صفحات: 127 شمارگان: 1000
| | هنرپژوهی در برگزیده قرآن کریم به خط و کتابت علیرضا عباسی
كتاب « پژوهشي در برگزيده قرآن كريم به خط و كتابت عليرضا عباسي » هنرمند بلند آوازه و كتيبه نگار مشهور دوره صفوي همراه با بررسي، تحقيق و مطالب علمي در مورد شيوه كتابت و ويژگي هاي بديع در بكارگيري حروف و كلمات و نوع صفحه پردازي خاص آن هنرمند است كه نمونه خاصي از قرآن نگاري دوره صفويه را به نمايش گذاشته است. قطع : رحلي (33×24) تعداد صفحات: 228 شمارگان: 3000 | | گنجینه های هنر در آستان قدس رضوی
کتاب
علمی پژوهشی گنجینه های هنر در آستان قدس رضوی، حاصل برگزاری چهارمبن پیش
همایش مشترک با فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران با عنوان « گنجینه های
از یاد رفته هنر ایران» بوده که شامل متن گفتار، مقالات رسیده به این پیش
همایش و تصاویر رنگی و برگزیده آثار هنری موجود در موزه های آستان قدس رضوی
است.
قطع: وزیری تعداد صفحات: 104 شمارگان: 1000 | | جلوه هاي هنري مكتب قاجار مقالات
علمي، فرهنگي و هنري رسيده به همايش يك روزه «جلوه هاي هنري مكتب قاجار در
آستان قدس رضوي» كه توسط استادان دانشگاه و كارشناسان هنري ارايه گرديده
است در قالب كتابي جامع به چاپ رسيده و راهگشاي خوبي براي پژوهشگران هنر
ديني به ويژه هنرهاي موجود در آستان قدس رضوي خواهد بود. قطع : 23×17 تعداد صفحات : 76 شمارگان : 2000
| | چکیده مقالات"همایش ملی پژوهش در هنرهای ایرانی اسلامی" این
مجموعه شامل گزیده مقالات ارایه شده در همایش ملی"پژوهش در هنرهای ایرانی
اسلامی" با نگاهی به هنرهای به کار رفته در حرم رضوی است که در تاریخ 21 و
22 آذر ماه 1391 به همت گروه هنر پژوهی رضوان برگزار گردید. قطع: 13×20 تعداد صفحات: 64 |
طرح های پژوهشی گروه هنرپژوهی رضوان
عنوان: "مروري بر هنرهاي بكار رفته در حرم مطهر رضوي "
حرم مطهر حضرت امام علیبن موسیالرضا(علیه السلام) مجموعهای عظیم از بناهای کهن و جدید است که در اطراف مضجع شریف ان امام همام، در طی دوازده سده گسترش یافته است؛ مجموعهای از رواق ها، فضاهای زیارتی، صحنها، مساجد، مدارس و نهادهای خدماتی. حرم مطهر را باید موزه زنده از هنرهای اسلامی و تاریخ مجسم معماری اسلامیایرانی دانست. باشکوهترین جلوههای معماری، نفیسترین آرایههای هنری، گنجینۀ عظیمی از اشیاء موزه ای، آثار خطی و فرهنگی و ذخائر علمی و هنري تمدن اسلامی ایران در این مجموعه گرد هم آمده است. مشهورترین افراد تاریخ ایران، از حدود هزار و 200سال پیش به این سو، یا در این خاک مقدس آرمیدهاند یا در آن نشانی دارند. پاک نهادترین مردمان جهان تشیع، بهویژه مردمان ایرانزمین، از جایجای این سرزمین، مال، جان، هنر و همتشان را در سدههای طولانی، وقف این نهاد مقدس کرده و به نیروی عشق و اخلاص و ارادت، بر شکوه و جلال آن افزودهاند. طرح " مروري بر هنرهاي بكار رفته در حرم مطهر رضوي" همراه با نقشه شماري گذاري شده به معرفي هنرها در مكان هاي حريم مطهر پرداخته است. اين اماكن عبارتند از بقعه و گنبد مطهر، رواقها، مسجد جامع گوهرشاد، مدرسه پریزاد، مدرسه دودر(دارالقرآن کریم)، صحنها، کتابخانه مرکزی، موزههای حرم مطهر.
عنوان : "بازخواني، معرفي و تحليل كتيبه هاي مسجد جامع گوهرشاد"
طرح "بازخواني، معرفي و تحليل كتيبه هاي مسجد جامع گوهرشاد" شامل بررسي پیشینه تاریخی مسجد گوهرشاد، معرفي خوشنويسان، بازخواني و تحليل تاريخي و هنري كليه كتيبه هاي تاریخ¬دار موجود در مسجد گوهرشاد اعم از صحن، ايوان ها، شبستان ها، مناره ها و سازندگان و حامیان ساخت، روند تاریخی ساخت و مرمت¬ كتيبه هاي آن در طول تاریخ با استفاده از منابع مکتوب، ویژگی های معماری و مشخصات کالبدی مسجد و كتيبه ها، اجزای مختلف صحن از نظر معماری شامل ایوان¬ها، رواق¬ها و ...، دسته بندی و تحلیل عمومی کتیبه های مسجد گوهرشاد، همراه با استفاده از پلان و نقشه براي معرفي جغرافيايي مسجد و كتيبه هاي آن مي باشد.
عنوان : "تحقيق و بررسي و پژوهش در مورد 100 نسخه نفيس با موضوع ادبيات و دواوين موجود در كتابخانه مرکزی آستان قدس رضوي"در بين كتاب هاي خطي و نفايس موجود در گنجينه مخطوطات كتابخانه مركزي آستان قدس رضوي، پس از مصاحف شريفه و قرآن كريم، بيشترين تعداد نفايس، اختصاص به نسخه هايي با موضوع ادبيات دارد. اين مجموعه كه شناسايي و معرفي آن به لحاظ كتابشناسي، نسخه شناسي و آرايه هاي هنري مورد نياز محققان، پژوهشگران و علاقه مندان آثار كهن و نفيس فرهنگ و ادب ايراني- اسلامي است، شامل مجموعه ها، دواوين و آثار شاعران و فرهيختگان فرهنگ و هنر اين مرز و بوم مي باشد. لذا با تحقيق و پژوهش كارشناسان تعداد 120 نسخه نفيس كه همگي از نظر نوع خط، تذهيب، جلد و كتاب آرايي از نفايس و نوادر آثار خطي محسوب مي شوند، انتخاب و پس از تهيه متون كتاب شناسي و نسخه شناسي ، عكاسي از صفحات منتخب و شاخص هر نسخه انجام می گیرد. عنوان: " شاهكارهاي هنر و معماري حرم مطهر رضوي" لزوم وجود کتابی که در آن، از تمام بخشهای حرم مطهر به صورت مدون و با توضیحات و راهنمایی های لازم عکس و چشم انداز گویا و مفید فراهم سازد، پوشیده نیست. حرم مطهر مجموعۀ عظیمی با یکصد هکتار پهنه است که شامل بخشهای مختلف زیارتی و خدماتی میباشد. عوامل مختلف مانند اختصاصی بودن بخشهایی از حرم برای آقایان و بانوان، ازدحام جمعیت و رفت و آمد زیاد و محدودیتها و ممنوعیتهای تصویر برداری از اماکن مقدّسه باعث شده تا بازدید همۀ بخشهای حرم و مشاهده و یادداشت برداری از آنها برای پژوهشگران مشکلی رایج باشد. از طرف دیگر، تعداد کتابهای عکس از حرم مطهر انگشت شمار است. کتابهایی چون بارگاه رضا مربوط به قبل از انقلاب می باشد و کتابی چون در این قطعه از بهشت، فاقد فهرست و مشخصات لازم برای یک آلبوم عکس تحقیقی است. تدوین چنین آلبومی، گام مهم و اساسی در حل مشکل دسترسی و مشاهده میدانی اماکن حرم مطهر می باشد و کمک مهمی برای پژوهش های مربوط به حرم مطهر خواهد بود. عنوان: "معرفی و شناسایی نقشمایه های انسانی و جانوری در کاشیکاری های حرم مطهر رضوی"
کاشیکاری با ورود اسلام به ایران بتدریج جایگاه خاصی در تزیین بناهای ایرانی پیدا كرد و معماران ایرانی برای تزیین بناهای مذهبی و غیر مدهبی از این هنر نهایت استفاده را بردند. امروزه با جستجو در مناطق مختلف ایران می توان سردرها، مناره¬ها، گنبدها و دیوارهای مساجد، مقابر، مدارس و... را مشاهده نمود که با کاشی تزیین شده¬اند. حرم مطهر حضرت رضا(علیه السلام) نیز از این قاعده مستثنی نیست، و شاید بتوان گفت مجموعه حرم مطهر رضوی، موزه¬ای از شیوه¬های گوناگون کاشیکاری در دوران مختلف اسلامی است، هنرمندان ایرانی از دوران ایلخانی تا حال حاضر با استفاده از تکنیک های کاشی زرین فام، کاشی معرق و یا کاشی هفت رنگ نهایت سعی و تلاش خود را برای هر چه زیباتر شدن این مجموعه مقدس به کار برده اند. در این طرح، سعی می شود با مطالعه کاشیکاری های حرم مطهر رضوی، نقشمایه های انسانی و یا جانوری بكار رفته در كاشي ها که مورد استفاده هنرمندان ایرانی بوده است معرفی شوند، همچنین تا حد امکان نمادشناسی و سیر تحول برخی از این نقشمایه ها در هنر طراحی ایرانی مورد مطالعه قرار گیرد. |