در نشستی تخصصي که به همت انجمن ادبي رضوي و با حضور هادی منوری، پژوهشگر شعر آیینی و همچنین جمعی از اعضای انجمن های ادبی شهر مشهد برگزار گردید، نقاط قوت و ضعف شعر آیینی امروز بررسی شد. به گزارش روابط عمومی موسسه آفرینش های هنری آستان دس رضوی، منوری در ابتدا به بیان تاریخچه ای از مرثیه سرایی در شعر فارسی پرداخت و در ادامه " نقاط قوت و ضعف شعر آیینی امروز" را برشمرد. این شاعر و نویسنده، یکی از آفتهای شعر آئینی را سطحینگری دانست و گفت: این موضوع از کمبود مطالعه و آگاهی شاعر ناشی میشود. منوری درباره علت اینکه بیشتر شاعران به سمت شعرهای توصیفی میروند، عنوان کرد: به دلیل اینکه اکثر مردم ترجیح میدهند با شعر آیینی ارتباط عاطفی عمیقی برقرار نمایند، اکثر شاعران به سمت شعرهای توصیفی که مردم پسندتر است، میروند اما این مسئله نباید باعث شود شاعران آئینی از شعرهای فلسفی و تببینی غافل شوند. وی درباره مجموعههای شعر آئینی و آسیبهایی که این آثار با آنها روبهروست، اظهار داشت: مهمترین آفتی که این نوع شعر را تهدید میکند، سطحینگری و ساده انگاری محتوابوده و این درحالی است که شاعران باید بیشتر به فلسفه و چرایی موضوعات بپردازند و به عمق مطلب توجه بیشتری داشته باشند. این شاعر مشهدی با بیان اینکه شعر آیینی مشخصاتی دارد، تصریح کرد: تاریخچه مرثیهسرایی به زمان حضرت آدم(علیه السلام) می رسد که در سوگ هابیل مرثیهسرایی کرده است. وی بیان کرد: در بحث آسیب شناسی توصیفی، شاعر به ارائه لحظه به لحظه واقعیت بدون دخل و تصرف در اصل واقعه می پردازد و در شناخت تبیینی، شاعر به چرایی و بیان فلسفه آن ماجرا می پردازد. منوری گفت: یکی از بحث های اساسی که در شعر مذهبی مطرح است، تعریف صحیح شعر آیینی بوده و در گام بعدی آسیب شناسی قرار دارد که باید به شناخت توصیفی و تبیینی منتهی شود. وی اظهار داشت: مرثیه را می توان به چند روش تقسیم بندی کرد از جمله: مرثیههایی که در غم از دست دادن عزیزان سروده میشود، مرثیهای که برای پادشاهان و درباریان است، مرثیه فلسفی که به چرایی و تببین واقعه میپردازد و مرثیه پیشنهادی از انواع تقسیمبندی شعر آئینی به شمار میروند. منوری عنوان کرد: عناصر اصلی شعر، اندیشه، خیال، موسیقی و عاطفه است که همه اشعار حاوی این عناصر هستند و تفاوت آنها در میزان استفاده شاعر از آنها است. وی با بیان اینکه در هر دورهای یکی از اقسام شعر آئینی از جمله مرثیه، نوحه، مداحی، مولودی، رجزخوانی، مقتلخوانی و ... بیشتر مورد توجه مردم قرار گرفته است، گفت: بعد از انقلاب اسلامی نوحه بیشتر از سایر اقسام شعر آئینی مورد توجه مردم قرار گرفته است. نویسنده کتاب قیامت حروف متذکر شد: ما در حیطه شناخت تبیینی شعر مذهبی و عاشورایی کم کار کرده ایم که این نیازمند درگیر کردن اذهان مردم و بیان فلسفه وقایع است. منوری افزود: به خاطر ضربآهنگی که نوحه میطلبد، بیشتر اشعاری که در این زمینه سروده می شود، عاطفی و توصیفی است و اندیشه در این آثار کمتر دیده میشود، به گونه ای که این شعرها بیشتر سطحنگر هستند و با سادهانگاری کمتر به محتوای واقعه میپردازند. وی ادامه داد: حضرت زینب(سلام الله علیها) با بیان درست و صحیح واقعه عظیم عاشورا، اجازه نداد کربلا در کربلا بماند و شاعران شعر آئینی نیز باید با تأسی از این بانوی بزگوار وارد عرصه شعر فلسفی شوند و چرایی واقعه عاشورا را در شعرشان تببین کنند. لازم به ذکر است: سلسه نشست هاي تخصصي در حوزه ادبيات و شعر آييني در سال جاري با حضور اساتيد مطرح این رشته در جلسه شعر انجمن ادبي رضوي، واقع در صحن جمهوري اسلامي حرم مطهر رضوي برگزار می شود.
|