سومین و آخرین دوره كارگاه تخصصی نمايشنامه و فيلمنامه نويسی ، با هدف توليد آثار مكتوب نمايشی و موضوع سيره و معارف رضوی به همت انجمن ادبی رضوی برگزار شد. به گزارش روابط عمومی موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی، این كارگاه تخصصی در سطح اول درام نويسی با حضور دکترسعيد اسدی، نويسنده ، مدرس و عضو هيئت علمی دانشگاه تهران و بهزاد صديقی، منتقد و صاحبنظر در این عرصه و با شركت 8 نويسنده برجسته استان: حامد امانپور قرايی، رئوف دشتی، كيوان صباغ، عباس جانفدا، مهدی سیم ریز، مسعود عقلی، سيد جواد اشكذری و صحرا رمضانيان در سه دوره وطی دوازده جلسه برگزار گردید. در این برنامه که به صورت متوالی در تاریخ 22 و 23 آذرماه در دو نوبت صبح و عصر در محل مکتب هنر رضوان برگزار گردید، کیوان صباغ و رئوف دشتی نمایشنامه های خود را ارائه نمودند که توسط دیگر نویسندگان حاضر در جلسه مورد نقد وبررسی قرار گرفت. در ادامه دکتر سعید اسدی در خصوص نمایشنامه کیوان صباغ گفت: بهتر است از منطق واقعی در اثر استفاده شود و اینکه یک اتفاقی در یک جای بسته می افتد و انتهای آن فقط یک تصویر یا اشاره ای به امام رضا(علیه السلام) داشته باشد نمی تواند به عنوان اثر رضوی محسوب شود. سپس بهزاد صدیقی در شخصیت پردازی نمایشنامه مذکور تصریح کرد: جغرافیا و شخصیت باید با یکدیگر مرتبط باشند و یک هدف معقول را دنبال کند تا مخاطب بتواند با نمایشنامه ارتباط خوبی برقرار نماید. دکتراسدی همچنین در خصوص نمایشنامه رئوف دشتی بیان داشت: لازم است برانگیختگی در نمایشنامه به تدریج ایجاد شود، نباید سرعت داشته باشد و جدال بین شخصیت ها باید با تکنیک جذابیت اتفاق بیفتد و کارکرد زبان با رعایت اصول معنا شناختی و پدیدار شناختی و به جا استفاده شود. این استاد دانشگاه افزود: تاکید بر کُنش و رخداد کُنش برای شکل گیری شخصیت در نمایشنامه ضروری است و رویکرد شخصیت پردازی در دِرام به دو دسته تقسیم می شود: 1- رویکرد معنا شناختی (ارتباط بیانی :تمثیل،نشانه و...) 2- رویکرد پدیدار شناختی ( به دنبال تجربه اصیل،زیست جهانی شخصیت) صدیقی امّا در خصوص نمایشنامه رئوف دشتی گفت: پایان بندی این اثر باید با تامل بیشتری بر شخصیت ها و دیالگو ها بسته شود تا نویسنده به آن هدفی که در نمایشنامه دنبال می کند دست یابد. در روز شنبه نیز نمایشنامه های عباس جانفدا، سید جواد اشکذری و صحرارمضانیان به منظور نقد وبررسی توسط اعضای در حاضر ارائه شد. پس از آن اساتید با بیان این نکته که در نمایشنامه رضوی نباید به دنبال این باشیم که فقط پایان نمایشنامه مرتبط با موضوع رضوی باشد، تاکید کردند: لازم است ایده و شخصیت پردازی نمایشنامه رضوی از ابتدا مشهود و نمایان باشد. شایان ذکر است نمایشنامه های ارائه شده توسط شرکت کنندگان مذکور پس از تایید نهایی توسط اساتید، در قالب مجموعه ای به چاپ خواهد رسید. گفتنی است تا کنون نمایش نامه هایی با عنوان رضوی از جمله جلد اول کتاب «از پشت پنجره 1» شامل آثاری از : حامد امانپور، محمدمهدی خاتمی، عباس جانفدا و مهدی سيمريز توسط موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در سال 91 به چاپ رسيده است و جلد دوم آن نیز مشتمل بر هفت نمايشنامه به قلم سعيد تشكری در آستانه چاپ قرار دارد .
|