گلايه صدر عاملي از كوتاهي متوليان سينما در توليد آثار معنوي و رضوي فيلم رضوي حال و هواي زائر را به تصوير ميكشد رسول صدرعاملي از كارگردانان نام آشناي سينماي ايران و تنها کارگرداني است که تاکنون 3 فیلم سینمایی با موضوع رضوي توليد كرده است. به گزارش روابط عمومی موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوي، او كه براي حضور در نشست تخصصي «سينماي رضوي» همزمان با برگزاري فستيوال سينماي رضوي در مجتمع فرهنگي هنري امام خميني(ره) مشهد حضور يافته در گفتوگويي از آثار خود در زمينه زائر و زيارت اينطور ياد ميكند: «شب» ساخته شده در سال 86 اولين فيلم سينمايي من با موضوع زائر بوده كه در واقع ورود من به عرصه سينماي رضوي است. صدر عاملي در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار ما عنوان ميكند: ورود به عرصه فيلم سازي در حوزه ديني و انساني گامي مثبت براي ساخت فيلمهايي بود كه به روح و روان و اعتقادات مردم بپردازد. اين كارگردان برجسته كشور از كار بعدي خود با موضوع زائر ميگويد: «هرشب تنهايي» دومين كار من در عرصه فيلم رضوي بود كه سال 87 توليد شد و بيشتر از اينكه قصه محور باشد، معنا محور بود. او كه به قول خودش يك فيلمساز اجتماعي است و بيشتر در ساخت فيلمها به مسائل اجتماعي بطن جامعه و شرايط زندگي مردم ميپردازد، ميافزايد: در جريان فيلمهايي كه موضوع معنوي دارد، بايد مخاطب به درك واقعي برسد. كارگردان «دختری با کفشهای کتانی» و «من، ترانه ۱۵سال دارم» با تاكيد بر اينكه كسي كه وارد اين عرصه ميشود، بايد شوق كار داشته باشد، بيان ميكند: اينچنين فيلمها و كار در زمينه سينماي رضوي دغدغههاي ذهني خودش را براي فيلم سازان دارد. او فيلم «هرشب تنهايي» خود را فيلمي ميداند كه به ذهن مخاطب پرداخته و حال و هواي زائر را به تصوير كشيده است و ادامه ميدهد: زائر يك مفهوم كلي است و در همه اديان و مذاهب مفهوم مشتركي دارد. به همين جهت فيلم هرشب تنهايي در جشنوارههاي ديگر كشورها نيز ديده شد. او ضمن اشاره به اين موضوع كه ساخت فيلم با موضوع زائر نيازمند يك گروه حرفهاي است كه در درجه اول خودشان بتوانند به خوبي با حال و هواي داستان ارتباط برقرار كنند، توضيح ميدهد: تولید فیلم «هرشب تنهایی» تجربه بسیار سخت و خطيري بود. به اين معنا كه امكان داشت فيلم نتواند تاثيرگذاري درستي داشته باشد و آنچه را كه مورد نظر است منتقل كند.البته از طرف ديگر اگر وظيفه خود را به درستي ايفا ميكرد، ميتوانست تاثير گذاري صحيح و عميقي داشته باشد. حرفهايش را اينطور ادامه ميدهد: رسيدن به آن هدفي كه در ذهن فيلمساز براي ايجاد يك فضاي روحاني دنبال ميشود، به راحتي ممكن نيست. صدرعاملي كه به تازگي فيلم «در انتظار معجزه» را در كارنامهي آثار رضوي خود ثبت كره است، اظهار دارد: تصوير كردن چگونگي يك سفر زيارتي و حس خوشايند بعد از آن در قالب فيلم كار خيلي سختي است. از او ميخواهم زيارت را برايم معنا كند و او اينگونه پاسخ ميدهد: زيارت رويداد زيبايي است و حس و حال عجيبي را در زائر ايجاد ميكند و در كنار اين بايد توجه داشت كه زائر بودن و زيارت رفتن آداب خاص خودش را دارد. او در بحث زيارت مرز بين باور و عدم باور را بسيار باريك ميداند و عنوان ميكند: سعي دارم بايدها و نبايدهاي زائر و زيارت را براي مخاطب در قالب فيلم مطرح كنم. در پايان سخنانش با بيان اينكه در همه جاي دنيا در مورد حال و هواي معنوي و ديني كارهاي زيادي در سينما شده، اما در سينماي ما كوتاهي شده است، تاكيد ميكند: مسئولان و دست اندركاران سينماي رضوي بايد زمينه را براي ساخت فيلمهاي رضوي فراهم كنند و به فيلمسازان براي كار در اين زمينه انگيزه بدهند. لازم به ذكر است نشست تخصصي «سينماي رضوي» 21شهریور با حضور رسول صدر عاملي و برخي ديگر از كارشناسان فيلم رضوي در مجتمع فرهنگي هنري امام خميني(ره) وابسته به موسسه آفرينشهاي هنري آستان قدس رضوي برگزار شد. در این نشست، علاوه بر بررسی آخرین اثر سینمایی رضوی صدرعاملی، آثار سینمايی رضوی، چالشها و فرصتهای پیش روی آن با حضور کارشناسان مورد بحث و بررسي قرار گرفت.
|