رسول صدر عاملی: جای شهرک سینمایی رضوی خالی است کارگردان فیلم «هر شب تنهایی» گفت: حتی اگر در یک جامعه آرمانی زندگی کنیم، باز هم باید به دنبال لکهها و سیاهیها باشیم تا با بزرگ کردنشان، مسئولان را به اصلاح مشکلات سوق دهیم. رسول صدر عاملی در نشست تخصصی «سینمای رضوی؛ چالشها و فرصتها» که در مجتمع فرهنگی هنری امام خمینی(ره) مشهد و در جمع تعدادی از هنرمندان و فعالان عرصه فیلمسازی خراسان رضوی برگزار شد، درباره آخرین سهگانه رضوی اکرانشدهاش و مشکلات و موانع پیش روی هنرمندان در ساخت فیلمهایی از این دست، سخن گفت. کارگردان فیلم «هر شب تنهایی» اظهار کرد: فعالیت هنری وابسته به حمایت وتشویق است و چنانچه اینگونه نباشد، دچار رکود میشود. صدر عاملی افزود: سینما مقولهای نیست که با بالا رفتن سن کنار گذاشته شود، اما چون شرایط تولید و فیلمسازی در کشور چندان مهیا نیست، سال گذشته تا حدودی با رکود در این عرصه مواجه بودیم. وی با اشاره به سابقه فعالیت سینمایی خود در زمینه معضلات اجتماعی، تاکید کرد: پرداختن به مشکلات اجتماعی و گرفتاریهای جامعه، وظیفه هر کارگردان و فیلمسازی است. کارگردان برجسته کشورمان بیان کرد: اینکه هیچ مشکلی وجود ندارد، نگاه مدیریتی است و باید در جامعهای که بخشی طبیعی از آن، معضلات و مشکلات است، در جایگاه منتقد اجتماعی و به واسطه مناسبتهای انسانی، به مشکلات پرداخت تا برای حل آنها اقدام شود. صدرعاملی با اشاره به فیلم «دختری با کفشهای کتانی» اظهار کرد: بعد از ساخت این فیلم، در تهران مکانهایی برای پناه دخترانی که به نوعی احساس ناامنی میکنند. با عنوان خانه ریحانه دایر شد. وی تصریح کرد: در سینمای اجتماعی به مسائلی پرداختهام که برایم مهم بوده، آن را لمس کرده و دانش کافی را در موردش داشتهام و تا احساس نیاز نشود فیلمی نمیسازم. کارگردان فیلم «هر شب تنهایی» افزود: تولید سهگانه رضوی، یک تجربه بسیار خطرناک و تیغی دولبه بود، چراکه همزمان میتوانست به فیلمی تبدیل شود که تاثیر درستی نداشته باشد یا حتی نتیجه عکس بدهد؛ یا به عکس تاثیر عمیقی داشته باشد و مردم بخشی از زندگی خود را در آن ببینند. رسول صدرعاملی با اشاره به تنگناهای ساخت فیلم رضوی، عنوان کرد: ورود به حریم حرم مطهر و تمرکززدایی از توجه به هنرپیشگان برجسته فیلم از سوی زائران و مجاوران، از سختیهای تولید این فیلمها بود؛ همچنین با توجه به بافت سنتی حاکم بر فضای آستان مقدس رضوی و مدیریتهای مختلف، بخشی از وقت ما به توضیح و مجاب کردن مسئولان و خدام محترم میگذشت. وی تاکید کرد: طبیعی است که با ورود تیم فیلمبرداری و بازیگران به فضای ملکوتی امام هشتم، با وجود پیشبینی تمام تمهیدات، تمرکز و حال و هوای معنوی زائران دستخوش تغییر میشود که مناسب نیست. صدر عاملی پیشنهاد داد: بسیاری از نماهای مورد نظر برای ساخت آثار سینمایی با موضوع امامرضا(ع) را میتوان با طراحی و اجرای شهرک ویژه امامرضا(ع) گرفت و در نتیجه از معذوریت دو طرف نیز کاسته خواهد شد. در ادامه این مراسم، مهدی محمدی نیز با ارائه پیشزمینه و تاریخچهای از شکلگیری عنوان سینمای دینی، در زمینه چالشهای سینمای رضوی عنوان کرد: فیلمنامههای تولیدی در این زمینه بسیار ضعیف و سطحی است و به تناسب، آثار تولیدشده نیز دچار سطحینگری و قشریاندیشی است. کارگردان و عضو شورای طرح و برنامه سیمای خراسان رضوی افزود: فراتر از اینکه محدودیتهای اعمالشده برای تصویربرداری از نماهای مختلف حرم مطهر رضوی خوب یا بد است، گرفتار شدن در این نماها نیز آفتی بزرگ محسوب میشود. وی افزود: سوژهها و موضوعات ناب و پرشماری وجود دارد که در حاشیه حضور زوار در شهر مشهد شکل میگیرد و میتوان اثری سینمایی با موضوع امامرضا(ع) ساخت که هیچ نمایی از حرم مطهر در آن نباشد. در ادامه این نشست تخصصی، منتقدان و هنرمندان مشهدی نظرات و انتقاداتشان درباره فیلم سینمایی «هر شب تنهایی» را ابراز کردند و رسول صدر عاملی نیز به منتقدان پاسخ داد. گفتنی است؛ رسول صدرعاملی تنها کارگردان کشور است که تا کنون سه فیلم سینمایی با موضوع فرهنگ رضوی ساخته است.
|