نشست تخصصي گستره ادبيات آييني در ادبيات فارسی با هدف شناخت تاريخچه شعر آييني
برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه آفرينش هاي هنري آستان قدس رضوی،در این نشست تخصصيکه به
همت انجمن ادبي رضويوباحضوردکتر عباس خيرآبادي،
استاد دانشگاه،شاعر و نويسنده وهمچنین جمعی از پيشكسوتان شعر آييني وادب دوستان در
محل برگزاري جلسات شعر رضوي(در حرم مطهر ) برگزار شد،
دکتر خير آبادي گفت: هر شعري كه به اصول،اعتقادات و باورهاي ذهني انسان جهت مي دهد
و پيرامون انسانيت صحبت مي كند مي تواند يك شعر آييني باشد.
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: شعر وقتي خوش و زيبا است که براي صلاح انسان گفته شده
باشد،از اینرو،شعر پس از اسلام داراي جايگاه ويژه اي شد، به طوری که بعد از رحلت
پيامبر اكرم(صل الله علیه وآله) و دوران زندگي امير المومنين
(علیه السلام) شعرسخني رايج در آن دوره گردید. وي با اشاره به جايگاه خاص شعرآیینی
حتی نزد دشمنان ائمه اطهار(علیهم السلام) گفت : شعری از عمروعاص دركتاب تفسير مبين
مرحوم عبدالكريم شريعتي در خصوص حضرت علي (علیه السلام) موجوداست كه در اين شعراز
آن حضرت به عنوان نباء عظيم ياد كرده است.
خيرآبادي در ادامه افزود: شعر آييني از آغاز اسلام ظهور پيدا كرد و به مرور زمان در
دوران مختلف شرايط متنوعي را تجربه كرد،چنانکه اولين شاعر آييني در مذهب شيعه قوامي
شيرازي در قرن ششم مي باشد و فردوسي نیز آیینی ترین شاعرفارسی است که برای پيامبر و
خاندان اهل بيت(علیهم السلام) شعر سروده است.
دکتر خیر آبادی همچنین گفت: در عصر صفوي شعر چنان اهميتي نداشت، اما در دوران قاجار
به دليل شاعر بودن بعضی از حاكمان آن دوره از قبيل: فتحعلي شاه وناصرالدين شاه شعر
رونق خاصي پيدا كرد و شاعران آن دوره توانستند جلسات شعر برگزارنمايند، و شعرهايي
درباره مسائل اجتماعي،مدح فرمانروايان و... بسرايند.
این شاعر نام آشنای خراسان با ذکر مطلبی درباره قاآني گفت : قاآنی که به جرآت یکی
از بهترین شاعرانی بود که توانایی بداهه گويي در شعر را داشت ، شبي در راه بازگشت
به منزلش بود،که فردي به او گفت: تا كي مي خواهي براي فرمانروايان مدح و ثنا كني،
بياو براي ائمه اطهار (علیه السلام) شعري بگو تا برايت بماندو قاآني همان لحظه به
صورت بداهه شعري درباره امام حسين (علیه السلام) سرود .
وی ادامه داد: نظامي،خاقاني وسيف فراهاني از جمله شاعراني هستند كه شعر آييني گفته
اند و با اشاره به قصیده ای از سعدی :
يارب به حق حرمت اولاد فاطمه
يارب به خون پاك شهيدان كربلا
دل هاي خسته را زِ كَرم مرحمي فرست
اي خاك درگه ات دُرّ گنجينه ها....
طلب از دامان اهل بیت (علیهم السلام) و ارادت به این خاندان را در شعر سعدی مشهود
قلمداد کرد.
نویسند ه کتاب تحفه سخن حافظ افزود:حافظ از شاعرانی است که به اهل بیت عصمت وطهارت
(علیهم السلام) عشق می ورزیده واین توسل وارادت در سروده های او به وضوح دیده می
شود :
حافظ اگر قدم نهی در ره خاندان به صدق
بدرقه رهت شودهمت شحنه نجف
دکتر خیر آبادی شعر بعد از حافظ را عموما با جانمایه آیینی قلمداد کردو با اشاره به
ترجیع بند محتشم کاشانی در رثای سالار شهیدا ن ، چند بيتي از آن را به عنوان حسن
ختام این جلسه قرائت کرد :
بودند دیو و دد همه سیراب و میمکيد
خاتم زِ قحط آب سلیمان کربلا
زان تشنگان هنوز به عیوق میرسد
فریاد العطش ز بیابان کربلا....
گالری تصاویر
|