عضو هیأت علمی دانشگاه هنر ایران: سخنرانی‌های حضرت رضا (ع) می‌تواند منبع نظریه‌پردازی برای مکتب هنر رضوی باشد

  عضو هیأت علمی دانشگاه هنر ایران: سخنرانی‌های حضرت رضا (ع) می‌تواند منبع نظریه‌پردازی برای مکتب هنر رضوی باشد


عضو هیأت علمی دانشگاه هنر ایران در همایش "بازخوانی مفهوم مکتب هنری رضوی" گفت:  باید توجه داشته باشیم که در طرح بحث از مکتب هنر رضوی به کدامین وجوه توجه شود.  نخستین طرح این است که خود حضرت منشا یک مکتب باشند به طور مثال نگارش قرآن کریم  را به مثابه هنر قدسی یا مکتب حکمی می توان آن را حکمت نام نهاد یا زبان که در بیان حقایق الهی و تحقیق حیات طیبه انسانی برای هدایت جامعه بشری به کار گرفته‌اند.
ایرج داداشی  با اشاره به اینکه آثار منسوب به حضرت رضا (ع) در حوزه مختلف مصداقی برای مکتب رضوی است، تصریح کرد: آثار عمده‌ای که به عنوان هنر شناخته می‌شود به طور مثال نسخه خطی قرآن با دستخط حضرت رضا (ع) می‌تواند به عنوان یک الگو منشا تولید اثر قرار گیرد و مصداقی برای مکتب هنر رضوی باشد.

وی ادامه داد: از مکتب حکمی که از به عنوان حکمت رضوی  یاد می‌کنیم نیز می‌توان به عنوان مصداقی برای مکتب هنر رضوی بهره جست . در منابعی همچون عیون‌الاخبار الرضا(ع) ، اخبار، احادیث و روایاتی از امام نقل می‌شود  یا سایر منابع روایی تا تاریخی که در زمان حضرت نوشته شده  از این آثار می‌توان گزارش دقیقی از مذاکرات، مناظرات حضرت با سایر اندیشمندان دیگر مذاهب به عنوان یک منبع حکمت رضوی استفاده کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه هنر ایران اذعان کرد: سخنرانی‌های حضرت رضا(ع)  نیز می‌تواند مبنای نظریه پردازی برای مکتب هنر رضوی باشد. هم چنین کسانی که بنا به ارادتی که به حضرت رضا(ع)  داشته‌اند آثاری در باب تکریم حضرت یا در شان ایشان ایجاد کردند. معماری حرم مطهر،  کتیبه نگاری‌ها، و ... همگی توسط استادان رده بالای معماری و خوشنویسی انجام شده است می‌توان این آثار را مورد مطالعه قرار داد و به آن الگوی واحدی  که براساس آن اثر تولید شده است در مکتب هنر رضوی توجه کرد. 

هم چنین محمد خزایی هنرمند و عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس نیز در این همایش گفت: شناخت هنر رضوی نیازمند تحقیق بسیار در حوزه‌های گوناگون است و در این زمینه می‌توان  از منابعی همچون  احادیث رضوی، عرفان اسلامی، ادبیات و شهر، تاریخ، نجوم، ادبیات عامه و قصه، سفرنامه‌ها، فالنامه و عکس‌ها بهره جست. در میان این منابع شواهد مهمی برای درک هنر رضوی به خصوص نمادهای متافیزیکی و مذهبی وجود دارد که درک و فهم مضامین دینی را در هنر رضوی برای مخاطب آسان می‌کند.

وی در پایان با اشاره اینکه بخش تاریخی مهم‌ترین منبع برای شناخت هنر رضوی است، اظهار کرد: در حوزه هنر رضوی باید تمام دوره‌های تاریخی مورد بررسی قرار گیرد ؛ چرا که در دوره‌های مختلف تاریخی اقدامات بسیاری در  حوزه معماری و هنر اسلامی حرم مطهر رضوی انجام شده است به طور مثال از احادیث تمام رضا(ع) به خصوص حدیث سلسله الذهب در معماری حرم مطهر رضوی بسیار استفاده شده است.
تاريخ: ۱۴۰۳/۷/۱۸