رییس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر ایران بر اهمیت درک تاریخی و اجتماعی در شناخت هنر رضوی تأکید کرد و گفت: استفاده از اصطلاحات مرتبط با هنر اسلامی عمدتا از سوی محققان خارجی انجام میشود که مورد نقد می باشد.
دکتر علیرضا شیخی امروز ۱۸ مهرماه در همایش" هم اندیشی ملی بازخوانی مفهومی مکتب هنر رضوی" به بیام چگونگی شکلگیری مکاتب هنری و مفهوم هنر رضوی پرداخت و گفت: مکاتب هنری تاریخی مانند مکتب هرات، قزوین، اصفهان و مشهد در زمان خود ساخته نشدند، بلکه بعدها محققان به تحقیق و شناخت آنها پرداختهاند.
شیخی تأکید کرد: در ابتدا باید در مورد وجود هنر رضوی و شناخت آن به لحاظ هستیشناسانه و معرفتشناسانه تأمل کنیم.
وی بیان کرد: هنرهای دورههای مختلفی مانند سلجوقی و خوارزمشاهی تا جمهوری اسلامی دارای ویژگیهای خاص خود هستند و نباید به راحتی از کنار آنها بگذریم. رییس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر ایران ضمن اشاره به اهمیت شناخت و تعریف نمودهای بیرونی هنر رضوی، افزود: کنار گذاشتن زینت و تزئینات معماری و آرایههای معماری به سادگی امکانپذیر نیست و نیاز به نگاه دقیقتری دارد.
رییس دانشکده هنرهای کاربردی دانشگاه هنر ایران افزود: بحث هنر اسلامی، دست کم در اصطلاح رایج، بیشتر توسط محققان خارجی برای سرزمینهای مسلمان به کار برده شده و لازم است نگاه نقادانهتری داشته باشیم.
وی با اشاره به روح حاکم بر هنر رضوی و ویژگیهای آن، بیان کرد: ضرورتی برای ایجاد مکتب جدیدی نداریم، بلکه باید به تبیین و تفسیر آنچه موجود است بپردازیم. |