در کارگاه هنری سه‌روزه «گلاب اشک» تحقق یافت ادای دِین هنرمندان به حضرت سیدالشهدا (ع) در نگارخانه رضوان

 در کارگاه هنری سه‌روزه «گلاب اشک» تحقق یافت ادای دِین هنرمندان به حضرت سیدالشهدا (ع) در نگارخانه رضوان

به مناسبت دهه اول محرم، کارگاه هنری سه روزه «گلاب اشک» به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی در نگارخانه رضوان مشهد مقدس برگزار شد. 

محمد فنودی، رئیس اداره آموزش و پژوهش مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی دراین‌خصوص اظهار کرد: این کارگاه هنری با حضور جمعی از استادان، هنرمندان و هنردوستان مشهدی، چهارشنبه، پنجشنبه و شنبه 20، 21 و 23 تیرماه 1403، ازساعات ۱۷ تا ۲۰، در نگارخانه رضوان این شهر مقدس برپا شد. 
وی گفت: در دو روز نخست برگزاری کارگاه گلاب اشک، حدود ۲۵ قطعه خوشنویسی با مضامین شعرهای منتخب عاشورایی در ابعاد مختلف همچون ۳۰ در ۷۰ سانتی‌متر، ۴۰ در ۶۰ سانتی‌متر و ۵۰ در ۷۰ سانتی‌متر توسط استاد علی‌اکبر رضوانی، خوشنویس برجسته کشور به خط شکسته‌نستعلیق کتابت شد که این آثار در پایان هر برنامه، به جمعی از هنرمندان و هنردوستان حاضر در نگارخانه اهدا شد. 
فنودی ادامه داد: در سومین روز از برپایی این کارگاه نیز محمدرضا میری و حمید قربان‌پور؛ دو هنرمند گرافیست بنام مشهدی به ترتیب به خلق یک اثر نقاشی بر روی بوم و اجرای کتیبه‌نویسی پرداختند. 
وی گفت: هدف از برگزاری این برنامه علاوه بر بزرگداشت دهه اول محرم، ایجاد فضایی برای مواجهه مخاطبان با اجرای آثار هنری با مضامین عاشورایی بود. در این میان، کارگاه جنبه آموزشی نیز برای هنرمندان و هنرجویان حاضر در برنامه داشت تا جایی که حاضران در پایان هر برنامه کارگاه، امکان طرح پرسش‌های خود را داشتند.  
رئیس اداره آموزش و پژوهش مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی افزود: به طور مثال، در کارگاه خوشنویسی استاد رضوانی، آثار عبدالمجید طالقانی، از شکسته‌نویسان قدیم که شعرهای محتشم کاشانی را نیز کتابت کرده است، بررسی شد.
وی بیان کرد: در ماه محرم به‌ویژه در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی، اقشار مختلف مردم تلاش می‌کنند تا عرض ارادتشان را به ائمه اطهار (ع) به شیوه خاصی نشان دهند، در این میان، هنرمندان همواره با استفاده از ابزار هنر این ارادت خود را ابراز می‌کنند. 
فنودی گفت: کلیپ‌هایی از برگزاری کارگاه هنری گلاب اشک توسط این مؤسسه تولید و از طریق شبکه‌های مجازی منتشر شده است تا کاربران فضای مجازی نیز،  از آن بهره‌مند شوند.
 

کتابت قطعات خوشنویسی عاشورایی

استاد علی اکبر رضوانی نیز با اشاره به این که قطعات خوشنویسی عاشورایی در ترکیب‌های متنوع را در کارگاه گلاب اشک کتابت کرده است، اظهار کرد: با توجه به تجربه برپایی نمایشگاه‌های متعدد عاشورایی از سال 1380 تا کنون، به‌ویژه در نگارخانه رضوان، شعرهای عاشورایی آثار این کارگاه را خودم انتخاب کردم. 
وی ضمن بیان حدیثی از پیامبر اکرم (ص) گفت: شور حسینی در جامعه اسلامی ما امری مهم است و علاقه و احساس خاصی مردم به امام حسین (ع) دارند؛ در واقع، برای شهادت این امام همام، حرارتی در دل‌های مؤمنان است که هرگز سرد و خاموش نمی‌شود. 
رضوانی با اشاره به مشارکت گسترده خوشنویسان در برگزاری چنین برنامه‌های عاشورایی در کشور افزود: به عنوان یک شیعه نمی‌توانم نسبت به واقعه عاشورا بی‌تفاوت باشم تا جایی‌که اگر یک سال در چنین برنامه عاشورایی شرکت نکنم، حزن و اندوه آن تا یک سال بعد در وجودم ماندگار می‌شود، البته این اقدام منِ خوشنویس در مقابل فداکاری که امام حسین (ع) کردند، بسیار کوچک است. 
 

تلفیق دو واقعه عاشورا و غزه

همچنین محمدرضا میری با اشاره به حقیقتی که در قیام عاشورا وجود دارد و همواره نتایج بدیع و زیبا از آن حاصل می‌شود، گفت: در این کارگاه، با توجه به اتفاقات چند ماهه اخیر در غزه و همچنین ایام شهادت حضرت علی اصغر (ع)، تصویری از نوزادی اهل غزه که در حالتی نظیر اتفاقات روز عاشورا قرار داردرا بر روی بومی در ابعاد یک در یک و نیم متر ترسیم کردم. 
وی افزود: آثار هنری که صفر تا صد آن‌ها در چنین کارگاه‌هایی در حضور مخاطبان خلق می‌شود، از نظر انتخاب مواد، تکنیک و چگونگی پرداخت اثر، ویژگی‌های خاصی دارد، به طور مثال، برای خلق این تابلو از تکنیک اکریلیک بر روی بوم استفاده شد تا بتوان آن را در مدت کوتاه‌تری کشید.
این هنرمند برجسته با اشاره به تجربه‌های متعدد خلق اثر در مقابل دیدگان مخاطبان در راهپیمایی اربعین و مناسبت‌های مختلف در حرم مطهر رضوی، تصریح کرد: حضور مخاطبان در چنین کارگاه‌هایی برای هنرمندان انرژی‌بخش است، وقتی یک هنرمند، مخاطب اثر خود را در زمان اجرای آن می‌بیند، بی‌شک این امر بر روی خلق اثرش، تأثیر می‌گذارد و در این میان، بازخوردهای خوبی نیز از مخاطبان دریافت می‌کنیم. 
 

عزاداری هنرمندانه

در ادامه، حمید قربان‌پور نیز اظهار کرد: در سفری که به‌تازگی به کربلا داشتم، بحث نمادسازی شیعه با جمعی از استادان مطرح شد و در نهایت، اثری با محوریت کتیبه‌نویسی بر روی زمینه‌ای که نماد پیراهن سیدالشهدا (ع) است، در کربلا خلق کردیم. 
وی با بیان این که اثری مشابه برای هیئت اهالی هنر و رسانه مشهد نیز خلق شده است، افزود: در کارگاه گلاب اشک در نگارخانه رضوان نیز تلاش شد مشابه چنین اثری را با محوریت پیراهن سیدالشهدا (ع) برای سومین بار اجرا کنم. 
 این هنرمند برجسته گفت: اجرای چنین اثری در مقابل چشمان مخاطبان همچون برگزاری مراسم عزاداری است، زیرا ازیک‌طرف، این اثر وقف سیدالشهدا (ع) است و از طرف دیگر، سعی ما بر این است تا این اثر را با اقتضائات محرم و ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) پیوند دهیم.
قربان‌پور ادامه داد: در واقع، گویی در این برنامه هنرمند با خلق اثر خود در حال عزاداری است و مخاطبان حاضر نیز عزاداری هنرمندانه او را تماشا می‌کنند، به عبارتی، فضای اجرای این برنامه همچون فضای حضور دسته‌های عزاداری در سطح خیابان‌های شهر است، البته این اثر وقتی ارزش پیدا می‌کند که در مکانی همچون هیئت یا حسینیه نصب شود.
وی خاطرنشان کرد: اگرچه مدت‌زمان برگزاری چنین کارگاه‌های هنری محدود است و ممکن است خلق یک اثر به طور کامل انجام نشود، اما بی‌تردید اجرای این برنامه‌ها بسیار ارزشمند است، زیرا فضایی برای ادای دِین هنرمندان به حضرت سیدالشهدا (ع) ایجاد شده است.
تاريخ: ۱۴۰۳/۴/۲۴