مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی: برگزاری جشنواره «گنجینه مهر»؛ زمینه‌ساز توجه هنرمندان کشور به مکتب هنر رضوی شد

  مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی: برگزاری جشنواره «گنجینه مهر»؛ زمینه‌ساز توجه هنرمندان کشور به مکتب هنر رضوی شد

مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی گفت: برگزاری جشنواره هنری «گنجینه مهر»؛ زمینه‌ساز توجه هنرمندان سراسر کشور به ویژه هنرمندان وابسته جامعه دانشگاهی به مکتب هنر رضوی شد. 

محمد جواد استادی در گفت‌وگو با  روابط عمومی موسسه آفرینشهای هنری  اظهار کرد: این جشنواره به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با مشارکت دانشگاه هنر و همچنین با همکاری 20 دانشگاه و مرکز پژوهشی و هنری دیگر کشور مبتنی بر سیاست‌های مکتب هنر رضوی برنامه‌ریزی و اجرا شد. 
وی گفت: آثار نیز در چهار بخش که سه بخش آن مرتبط با ارائه محصولات بود و یک بخش نیز اختصاص به ارائه ایده‌ها داشت، به دبیرخانه جشنواره رسید و طی دو مرحله در فروردین و اردیبهشت ماه 1403 مورد داوری قرار گرفت. همزمان با برگزاری اختتامیه جشنواره، نمایشگاهی از آثار برگزیده برپا خواهد شد و از صاحبان آثار برتر جشنواره در این مراسم تقدیر می‌شود.
 

توسعه اقتصاد هنر؛ گام بعدی جشنواره
در ادامه این عضو شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره گنجینه مهر بیان کرد: زمینه‌سازی برای توسعه اقتصاد هنر در کنار فراهم کردن زمینه ورود هنرمندان اقصی نقاط کشور به دایره سیاست‌های مکتب هنر رضوی، از جمله اهداف برگزاری این جشنواره بود. 
وی افزود: به عبارتی تلاش شد تا هنر با اقتصاد پیوند بخورد تا از این طریق به اقتصاد هنر کشور کمک شود. البته تمام این اهداف در کنار مأموریت اصلی مؤسسه یعنی ترویج مبانی مکتب هنر رضوی به معنای زمینه‌سازی عملی ترویج آموزه‌های رضوی رقم خواهد خورد و همچنان هدف اصلی نشر فرهنگ رضوی است.
استادی گفت: بی‌تردید تا زمانی که محصولات رسیده به جشنواره گنجینه مهر تنها به شکل محدود و نمایشگاهی ارائه شود و آن‌ها در اختیار مصرف‌کننده‌ها قرار نگیرد، جشنواره کارایی لازم خود را نخواهد داشت و ایده مکتب هنر رضوی نیز محقق نمی‌شود. 
وی تصریح کرد: بنابراین امیدوارم در پایان برگزاری نخستین دوره جشنواره، در حوزه تولید و بازرگانی مؤسسه نیز اتفاق‌های خوبی رقم بخورد و محصولات برگزیده در اختیار مردم قرار گیرد و با تجربه این دوره جشنواره و با رویکرد بین‌المللی بتوانیم دوره‌های بعدی جشنواره را برنامه‌ریزی و برگزار کنیم.
مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ادامه داد: در واقع از آنجایی که گام بعدی ما پس از برگزاری جشنواره، بحث تجاری‌سازی آثار است، از این رو در داوری آثار آن نیز شاخصه‌هایی همچون توجه به معارف رضوی، دارابودن زمینه تجاری‌سازی و تولید و همچنین برخورداری از استانداردهای لازم هنری مورد بررسی قرار گرفت.
 

لزوم استفاده از هنرهای تزیینی و کاربردی 
استادی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید بر این‌که هنرهای تزیینی و کاربردی، یکی از حوزه‌های مهم هنری است، بیان کرد: تمامی ابزار و وسایلی که انسان معاصر از آن‌ها در زندگی روزمره‌اش استفاده می‌کند همچون البسه، وسایل مورد استفاده در منازل و...، در زمره ابزارهای کاربردی است. 
وی ادامه داد: در این بین، وقتی این ابزارهای کاربردی با هنر پیوند بخورد، مردم علاوه‌بر استفاده از این ابزارها، تحت تأثیر معنای آن نیز قرار می‌گیرند. در حوزه هنرهای تزیینی نیز همین اتفاق رخ می‌دهد؛ یعنی اشیایی همچون زیورآلات، تابلوها و...، همگی در زمره این هنر قرار می‌گیرد تا بتواند آن زیبایی معنا را جلوه‌گر کند. 
مدیر کلان پروژه مکتب هنر رضوی گفت: در این راستا مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، تولید محصولات هنری رضوی با برند «مهر» را یکی از محورهای فعالیت‌های خود قرار داده است. در واقع، برند مهر به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های اجرایی مکتب هنر رضوی تلاش می‌کند تا اهداف مؤسسه را به منصه ظهور برساند. 
وی تصریح کرد: همچنین این مؤسسه به عنوان یکی از رویکردهای خود در تلاش است با برگزاری مجموعه رویدادهایی نظیر جشنواره گنجینه مهر در سطح ملی و بین‌المللی بتواند این امر را محقق کند و به عبارتی عنوان تجاری مهر را تغذیه کند. 
استادی افزود: بدین‌ترتیب جشنواره ملی گنجینه مهر نیز به عنوان یک جشنواره در حوزه هنرهای کاربردی و تزیینی با این هدف در مسیر هدایت هنرمندان مراکز دانشگاهی به سمت تولید آثار هنری حرکت می‌کند که در دایره مکتب هنر رضوی قرار گرفته و می‌تواند فرهنگ و اندیشه رضوی را اشاعه دهد.
 

نقش هنر در ارائه معارف حضرت رضا(ع)
همچنین مشاور مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی اظهار کرد: این مؤسسه، یکی از بال‌های فرهنگی آستان قدس رضوی است که رسالت مهم زمینه‌سازی اشاعه و ترویج معارف و آموزه‌های رضوی را در قالب ابزارها و عناصر فرهنگی دنبال می‌کند. استفاده تخصصی از زبان هنر نیز مهمترین حوزه‌ای است که در این مؤسسه پیگیری می‌شود تا این سیاست محقق شود. 
وی با اشاره به این فرموده حضرت رضا(ع)؛ «اگر مردم زیبایی‌های سخن ما را می‌دیدند، بی‌شک از ما پیروی می‌کردند»، گفت: این روایت، مبنای فکری ما در مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی به عنوان یک مؤسسه مسئله محور است.
استادی ادامه داد: در واقع این مؤسسه، مکتب هنر رضوی را به عنوان دال مرکزی خود مطرح می‌کند و این مکتب نیز برگرفته از کلام نورانی حضرت رضا(ع) است. به این معنا که ما باید بتوانیم به کمک ابزار مهمی به نام هنر، تجلی‌بخش زیبایی معانی کلام و سیره حضرت رضا(ع) در قالبی محسوس و ملموس برای مردم باشیم.
وی تصریح کرد: به عبارتی دیگر، حوزه ذهنی و انتزاعی که شاید برای همگان قابل درک نباشد را به کمک هنر به فرم‌های محسوس که نه تنها مسلمانان و شیعیان بلکه تمام انسان‌ها بتوانند از آن استفاده کنند، تبدیل کنیم، چراکه تعالیم و آموزه‌های رضوی این قابلیت را دارند که زندگی‌بخش برای تمام انسان‌ها باشند.
در ادامه این پژوهشگر مطالعات فرهنگی بیان کرد: به طور نمونه «عیون اخبار الرضا» به عنوان کتاب کلام نورانی حضرت رضا(ع) مملو از آموزه‌های بلندی است که به صورت مستقیم برای بسیاری از اقشار جامعه قابل درک مستقیم نیست.
وی افزود: در این بین، یکی از رسالت‌های مهم آستان قدس رضوی در حوزه هنر این است که این کلام نورانی را به فرم‌هایی تبدیل کند که طیف‌های مختلف انسان‌ها بتوانند از آن استفاده کنند و غیرمستقیم تحت تأثیر آن قرار گیرند. 
استادی گفت: در حقیقت، هنر به دلیل جهانشمول بودن آن، زبان عاطفی، عمق تأثیر و جذابیتش می‌تواند بر روی همگان تأثیر بگذارد. بدین‌ترتیب مکتب هنر رضوی، تلاش می‌کند آن فضای ذهنی را ملموس و عینی کند.
تاريخ: ۱۴۰۳/۲/۲۹