برگزیده بخش برنامه تلویزیونی سومین جشنواره بینالمللی رسانهای امام رضا(ع) بر نقش مهم این جشنواره در ایجاد شبکه منسجمی از فعالان رسانهای تأکید کرد.
محمدجواد استادی در حاشیه اختتامیه سومین جشنواره بینالمللی رسانهای امام رضا(ع) که پنجشنبه 27 مهرماه در سالن نمایشگاهها و همایشهای آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد، اظهار کرد: با برگزاری جشنوارهها، فضایی برای معرفی آثار متعدد رسانهای در کنار یکدیگر ایجاد میشود. همچنین زمینه آشنایی استعدادهای مختلف با یکدیگر فراهم میشود. وی ادامه داد: وقتی زمینه طرح این آثار در سطح عمومی ایجاد شود، ضعف و ایرادهایی که ممکن است در فضای تولید آثار وجود داشته باشد، بیشتر آشکار شده و تجربهای برای تولید آثار بعدی به دست میآید. استادی با اشاره به اینکه رسانه، فضایی میان رشتهای است و حوزههای مختلف در آن دخیل هستند، افزود: قالبهای متنوعی در جشنواره رسانهای امام رضا(ع) وجود دارد و این تنوع، به ایجاد شبکه منسجم و گسترده از فعالان و کنشگران رسانهای کمک میکند. وی تصریح کرد: این شبکه منسجم یا بانک اطلاعاتی که در اختیار مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی به عنوان برگزارکننده این جشنواره قرار دارد، میتواند فضای خوبی را برای جریانسازی در عرصه روایت رسانه ایجاد کند. البته به شرط آنکه متولیان جشنواره اقدام به فعال کردن این شبکه کنند و برنامههایی برای استفاده از این ظرفیت داشته باشند.
لزوم ارائه به موقع یک روایت درست رسانهای استادی با اشاره به اینکه طراحی و برنامهریزی تولید برنامه «خدمتنامه» از آثار برگزیده این جشنواره را برعهده داشته است، گفت: این برنامه تلویزیونی در مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی به مناسبت ایام پایانی ماه صفر تولید شده بود و در 5 قسمت از شبکه خراسان رضوی به روی آنتن رفت و مورد استقبال خوبی نیز قرار گرفت. وی افزود: در تولید این برنامه تلاش شده بود در یک فضای ترکیبی با توجه به ویژگیهای مخاطب و جذابیتهای رسانهای، مفاهیم و آموزههای فرهنگ رضوی در قالبی به مخاطب منتقل شود که او بتواند با آن ارتباط بیشتری برقرار کرده و در نهایت بر روی مخاطب اثر بگذارد. استادی بیان کرد: یکی از وظایف مهم ما در رسانه در حوزه زیارت، امتداد اجتماعی زیارت است، به عبارتی باید تلاش کنیم تا امر زیارت در زندگی مردم جریان پیدا کند. در ادامه وی با توجه به اتفاقات کنونی در فلسطین خاطرنشان کرد: مسئله بزرگ ما در جهان اسلام، مسئله ضعف روایت است و دیدگاههای متعددی در جامعه حتی نسبت به مسائل بدیعی و آشکار مطرح میشود، چون نتوانستیم این مسائل روشن را به درستی برای جامعه روایت کنیم. بنابراین یکی از مهمترین رسالتهای رسانههای مختلف، ارائه به موقع یک روایت درست است. |