در ادامه برگزاری سلسله جلسات بازخوانی نظری هنر رضوی؛ نشست «مبانی معرفتی مکتب هنر رضوی» در مشهدمقدس برپا شد

 در ادامه برگزاری سلسله جلسات بازخوانی نظری هنر رضوی؛ نشست «مبانی معرفتی مکتب هنر رضوی» در مشهدمقدس برپا شد

در ادامه برگزاری سلسله جلسات بازخوانی نظری هنر رضوی، نشست «مبانی معرفتی مکتب هنر رضوی» با حضور دکتر اسماعیل بنی‌اردلان دانشیار دانشگاه هنر تهران در مشهدمقدس برپا شد.

این نشست به عنوان چهارمین جلسه بازخوانی نظری هنر رضوی و در ادامه همکاری‌های پژوهشی میان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر با حضور جمعی از اهل هنر و معرفت بعدازظهر سه‌شنبه هفتم تیرماه در مکتب هنر رضوان برگزار شد.
اسماعیل بنی‌اردلان در این نشست با طرح پرسش‌هایی در خصوص فلسفه زندگی بشر به ویژه در تفکر دینی و اسلامی گفت: امکانات نامتناهی و توانمندی‌های نامحدودی در وجود انسان قرار دارد، چراکه خدا از روح خودش در انسان دمیده است.
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه قرآن کریم راهنمای اصلی بشر در مسیر نزدیکی به خداست، افزود: در دین مبین اسلام بر خواندن قرآن و معنی آن بسیار تأکید شده است، اما این امر باید تکرار شود. به عبارتی وقتی هر روز آیات الهی خوانده شود، تداوم و تذکرهای آن حس می‌شود.
 

از رعایت تکالیف شرعی تا معرفت الهی
در ادامه وی اظهار کرد: خداوند قوانینی تحت عنوان «شرع» برای زندگی بشر تعیین کرده است و شرع یا شرعیت تنها مختص اسلام نیست، چراکه شرعیت در تمام امور زندگی انسان وجود دارد تا بتواند نفس ما را کنترل کند.
بنی‌اردلان با اشاره بر اینکه محبت اولیای الهی نیز گنج حقیقی است که باید در دل ما بیدار شود، گفت: در این راستا شرط اول رعایت حدود و قوانین شرع است و شرط دوم نیز توجه به معنویت بزرگان دین است.
این مدرس دانشگاه هنر افزود: امام جعفر صادق(ع) در دوره امامت‌شان حدود و قوانین دین را منظم کردند و شرعیت را ترویج دادند، امام رضا(ع) نیز بخش معنوی دین را گسترش دادند چنانچه در زمان امامت ایشان شاگردان بسیاری تربیت شدند و مکاتبی همچون مکتب خراسان شکل گرفت.
وی تصریح کرد: وقتی تکالیف شرعی خود را به درستی انجام دهیم، خواسته‌های دنیوی ما آرام گرفته و بخش دیگری از وجودمان بیدار می‌شود. سپس با حرکت به سمت معرفت و شناخت اولیای خدا، وابسته به منبع دیگری در زندگی شده و این دنیا معنای دیگری برایمان پیدا می‌کند.
بنی‌اردلان با تأکید بر وجود مضامین اخلاقی در آثار شاعرانی همچون سعدی و فردوسی ادامه داد: اخلاق عین خردمندی است و خردمندی عین زیبایی است، بنابراین فردی که خردمند است، زیباست. خردمندی نیز در رفتار ما نمود پیدا می‌کند. از این رو باید سطح درک خود را از زیبایی در دنیا بالا ببریم.
 

نقش توسل به اولیای خدا در خلق آثار هنری
این مدرس دانشگاه با بیان اینکه اولیای خدا مصداق تمام حقایق قرآن کریم و نمونه یک انسان کامل هستند، گفت: هر هنرمندی؛ از خوش‌نویس و نگارگر تا معمار و فلزکار، اگر به اولیای خدا متوسل شود و به سخنان آنها بیشتر توجه کند، دلش روشن شده و محبت به این خاندان در وجودش پدیدار می‌شود. بی‌تردید این انرژی و روح مثبت در هنرش نیز نمود و اثر پیدا می‌کند.
بنی‌اردلان افزود: به طور مثال هنرهای بکار رفته در ضریح مطهر بارگاه ملکوتی رضوی زیباست، چون به پشتوانه توسل به حضرت رضا(ع) توسط هنرمندان اهل معنویت و زیبایی خلق شده است.
وی با تأکید بر اهمیت خودشناسی در شناخت حقیقت الهی خاطرنشان کرد: حضور حضرت رضا(ع) در مشهدمقدس برکتی برای این شهر است، پس باید این موضوع را باور داشته باشید. یعنی محبت بزرگان دین را در دلتان راه دهید تا بتوانید از قفس این دنیا نجات یابید.

تاريخ: ۱۴۰۱/۴/۹