نمایشگاه گروهی «چشم بلورین» در نگارخانه رضوان گشایش یافت

 نمایشگاه گروهی «چشم بلورین» در نگارخانه رضوان گشایش یافت

به گزارش روابط عمومی موسسه آفرینشهای هنری، پنجمین نمایشگاه چشم بلورین با نمایش 62 اثر شامل 36 تابلوی نگارگری، 16 تابلوی تذهیب و تشعیر و 10 تابلوی گل و مرغ در ابعاد مختلف از 13 هنرجوی رضا مهدوی استاد نگارگری مکتب هنر رضوان بعد از ظهر روز گذشته در نگارخانه رضوان مشهد افتتاح شد.

آثاری از مرجان احسنی، گوهر احمدی، الهام بیک‌زاده، نرگس تیموری، لاله حائری، سارا حسینی، هاله حسینی، هما سالاری، فریناز فرهنگی‌راد، محمود کاویان، نادره نیکجو، بهناز مدرس‌پور و ریحانه سادات موسوی در این نمایشگاه به چشم می‌خورد.

رضا مهدوی در حاشیه این افتتاحیه با بیان اینکه از سال 1376 با مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی ارتباط نزدیک دارد، ابراز کرد: چهارمین نمایشگاه چشم بلورین در سال 1392 برپا شده بود، بنابراین آثار منتخب فعالیت‌های این هنرجویان در کلاس‌های آموزشی‌ شش سال گذشته‌ من در نمایشگاه حاضر در معرض دید عموم گذاشته شده است.

این هنرمند برجسته با تأکید بر اینکه فرآیند تولید یک اثر در رشته نگارگری ممکن است چندین ماه به طول انجامد، ادامه داد: بدین ‌ترتیب خروجی نگارگری و برپایی نمایشگاه آثار آن به سرعت انجام نمی‌شود، چنانکه برخی از هنرجویان حاضر در این نمایشگاه طی مدت زمان نزدیک به 10 سال با گذراندن دوره‌های مختلف به چنین جایگاهی رسیده‌اند.

وی گفت: این نمایشگاه با هدف به نقد گذاشتن آثار هنرجویانم توسط مخاطبان، ورود آنان به جمع هنرمندان حرفه‌ای، دیده شدن آثارشان و ایجاد انگیزه در وجود این هنرجویان برای ادامه بهتر کار در این رشته هنری به‌ویژه در صورت فروش آثارشان دایر شده است.

این استاد مکتب هنر رضوان مشهد اضافه کرد: نمایشگاه چشم بلورین به‌ صورت یک جشنواره کوچک داخلی با داوری آثار برگزار شده است، چنانکه به هنرمندان برگزیده در هر رشته، تندیس‌هایی در اختتامیه نمایشگاه اهدا خواهد شد.

 

لزوم حمایت از هنرمندان

مهدوی تصریح کرد: خوشبختانه هنر نگارگری در دهه‌های اخیر بیشتر شناخته شده است چنانکه نگارگری به هنرستان‌های کشور وارد شده و هنرجویان در سطح هنرستان و دانشگاه در این رشته فعالیت می‌کنند. همچنین تعداد استادان آن در حال افزایش است.

وی افزود: به‌ واسطه حجم بالای کاری که خلق هر اثر نگارگری دارد، قیمت تمام شده آن بالا می‌رود بنابراین به‌‌طور معمول فروش این آثار در کشور با مشکل مواجه است.

این مدرس مکتب هنر رضوان با تأکید بر لزوم حمایت بیشتر نهادهای دولتی از هنرمندان بااستعداد نگارگری و فراهم ‌کردن زمینه فروش آثار، فعال شدن بیشتر اقتصاد هنر و صادرات در این رشته و برپایی نمایشگاه‌های خوب در خارج از کشور بیان کرد: البته هنرمندان این رشته می‌توانند آثار بازاری خلق کنند، اما این امر کیفیت آثارشان را کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: امروزه نگارگری و شاخه‌های وابسته به آن مورد استقبال معماری داخلی اماکن مذهبی و همچنین فضاهای خصوصی قرار گرفته است و از نقوش ایرانی؛ چه نگارگری و چه نقوش طراحی سنتی در تزیینات داخلی ساختمان‌ها استفاده می‌شود که این امر رو به رشد نیز است.

 

قدمت 7 هزار ساله نگارگری

مهدوی گفت: آنچه که ما به عنوان نقاشی ایرانی می‌شناسیم که در فلات ایران در گذشته انجام شده، در طول تاریخ تحول پیدا کرده و به ما رسیده، دارای قدمتی هفت هزار ساله است، به ‌طور مثال به کشف آثاری در برخی مناطق کشور مانند غارهای تاریخی لرستان می‌توان اشاره کرد.

وی اضافه کرد: این هنر در دوران قبل از اسلام بیشتر در قالب حجاری و نقاشی‌های دیواری انجام شده چنانکه نمونه آثار این دوران در مکان‌هایی مانند کاخ آپادانای شوش، تخت جمشید و بیستون دیده شده است. متأسفانه تقریباً نسخه خطی از آثار نگارگری به واسطه گذر زمان از دوران قبل اسلام به جای نمانده است و آنچه بیشتر وجود دارد در قالب ظروف زرین و سیمین و... است.

این مدرس مکتب هنر رضوان بیان کرد: هنر نگارگری پس از اسلام یک دوره دچار افول می‌شود. در آن دوره، تذهیب که از آن برای تزیین کتاب قرآن استفاده شده است، بیشتر رشد می‌کند. اما به ‌تدریج نگارگری نیز جایگاه خودش را پیدا می‌کند که کاربرد آن بیش‌تر جنبه کتاب‌آرایی و تصویرسازی برای کتاب‌های مختلف مانند علمی، ادبی و تاریخی داشته است.

وی از شاهنامه فردوسی و خمسه نظامی به‌عنوان دو کتابی که بیش‌تر توسط نگارگران در ادوار مختلف تصویرسازی شده است، نام برد و گفت: نقاشی ایرانی در این بین به عنوان نقاشی دیواری در ابعاد بزرگ به‌ویژه در دوره صفوی مانند نقاشی چهل ستون کاربرد پیدا می‌کند. هنر نگارگری کنونی نیز برگرفته از هنر دوره‌های گذشته با اندیشه امروزی است.

مهدوی به وجود آثار گل مرغ لاکی وآبرنگی در نمایشگاه چشم بلورین اشاره و اضافه کرد: در گذشته از هنر گل و مرغ لاکی(روغنی) در خلق آثاری که در تماس بیشتر با دست بودند و امکان رسیدن آسیب‌ به آن‌ها بود، استفاده شده است. گل و مرغ آبرنگی نیز در داخل کتاب‌ها و مرقعات به کار رفته است و از آنجایی که در تماس با دست نبودند، نیاز به لایه محافظ لاکی نداشتند.

وی تصریح کرد: فردی که علاقه به فعالیت در رشته نگارگری و شاخه‌های وابسته به آن دارد، بهتر است ابتدا دوره‌های عمومی مبانی هنرهای تجسمی، طراحی، رنگ و...‌ را بگذراند و سپس وارد این رشته هنری شود.

لازم به ذکر است، نمایشگاه گروهی نگارگری، تذهیب و گل و مرغ چشم بلورین تا پنج‌شنبه 7 آذر ماه از ساعت 9 تا 12 و 16 تا 19 در نگارخانه رضوان مشهد به نشانی خیابان کوهسنگی 17، شماره 16 پذیرای دوستداران هنرهای ایرانی- اسلامی است.

تاريخ: ۱۳۹۸/۹/۴