یک مدرس دانشگاه گفت: در جشنواره هنر رضوان به دنبال آن هستیم که به دوران گذشته برگشته و مردم، هنر و صنعت را با یکدیگر پیوند بدهیم. احسان مهدوی در حاشیه کارگاه جشنواره هنر رضوان در گفت و گو با روابط عمومی موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی بیان کرد: در دوره تاریخی که شاهکاری همچون حرم امام رضا(ع) ساخته شده، ایرانیها هنر را بخشی از زندگی خود میدانستند که در ساخت این بارگاه مقدس، مجموعهای از هنرمندان در حوزههای مختلف همچون معمار، گرافیست، خوشنویس، کاشیکار و... فعالیت کردهاند؛ اتفاقی که این روزها مثال آن را نداریم و حلقه مفقوده زندگی مدرن است چرا که رشتههای مذکور با هم ارتباطی ندارند. وی ادامه داد: لذا در پی آن هستیم تا هنر را ار روی دیوارها برداریم و وارد زندگیمان کنیم که به نوعی هدف جشنواره هنر رضوان است. این مدرس دانشگاه با تأکید بر لزوم ارایه خلاقانه هنر و معماری ایرانی اسلامی برای دستیابی به رونق تولید تصریح کرد: در این جشنواره میخواهیم گام را فراتر بگذاریم و عنوان کنیم کشور نیاز به طراحی ملی دارد. وی ادامه داد: در واقع تولید ملی تا زمانی که با طراحی ملی همراه نشود، عملا تولید با هویت ایرانی نیست و مثل این است که محصولات تولید خارج را کپی کردهایم. عضو شورای سیاستگذاری و عضو هیئت داوران جشنواره هنر رضوان افزود: اگر مردم بدانند چه گنجینه و سرمایه ارزشمندی از تاریخ به دستشان رسیده است، دیگر رغبت نمیکنند سراغ محصولات غربی بروند و خودشان را با مد آنها همراه کنند، لذا دستیابی به طراحی ملی یکی دیگر از اهداف جشنواره به شمار میرود. وی با بیان این که جای خالی جشنوارههایی نظیر هنر رضوان در کشور بسیار احساس میشود، گفت: ورود آستان قدس رضوی در این حوزه بسیار خوب بوده و تمام و کمال از این جشنواره حمایت کرده است. مهدوی ادامه داد: از سوی دیگر، سرمایه غنی ایران و حتی جهان اسلام در حرم مطهر امام رضا(ع) قرار دارد. وی با اشاره به استقبال عموم مردم از طرحهای با هویت ایرانی اسلامی خاطرنشان کرد: 2 سال گذشته، مجموعهای از لوازم تحریر توسط موسسه بهنشر با اَشکال حرم مطهر رضوی به بازار عرضه شد و با توجه به استقبال بسیار خوب مردم از این تولیدات، ثابت شد مردم تشنه محصولات ایرانی هستند و چنانچه این محصولات ارایه شود، قطعا به سراغ اجناسی با طرحهای خارجی نخواهند رفت. مهدوی جشنواره هنر رضوان را شروعی برای ارایه تولید ملی همراه با طراحی ایرانی دانست و گفت: در این جشنواره شرکت نان قدس رضوی بر آن است تا بستهبندی محصولات خود را به سمت استفاده از طرحهای مرتبط با حرم مطهر و هویت ملی پیش ببرد. وی ادامه داد: خروجی این جشنواره با 3 محصول از شرکت نان رضوی پییوند خورده و مقرر شده است در صورت استقبال مصرفکنندگان از طرحها، تمام محصولات از هویت بصری مشخصی برخوردار شوند. |