دومین نشست تخصصی جشنواره «هنر رضوان» ویژه طراحان گرافیک مشهد در نگارخانه رضوان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی ، مدیر عامل مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی شب گذشته در دومین نشست تخصصی جشنواره هنر رضوان با اشاره به سابقه هنری درخشان کشور ابراز کرد: هنرمندان ایران و حتی جهان بهترین هنر خود را در ادوار گذشته در حرم مطهر رضوی به یادگار گذاشتهاند و گنجینهای از بهترین آثار هنرمندان در این آستان ملکوتی وجود دارد.
محمدعلی چمیگو ادامه داد: امیدوارم جشنواره هنر رضوان بهانهای شود تا به همت هنرمندان، نقوش موجود در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) دوباره برای تزیین اسباب و محصولات کاربردی زندگی ایرانیان مورد استفاده قرار گیرد.
هویت بصری تولیدات ایرانی یکی از وجوه رونق تولید استمهدی یکپسر دبیر جشنواره هنر رضوان با تأکید بر لزوم توجه به هویت بصری کالاهای ایرانی بیان کرد: محصولات تولیدی کشور باید نماینده دیدگاه، فرهنگ، اعتقادات و آداب و رسوم مردم ایران باشد.
وی به ظرفیتهای موجود در رشتههای مختلف هنری مانند نگارگری و خوشنویسی اشاره و اضافه کرد: بهطور نمونه نقوش مورد استفاده بر روی پوشاک متناسب با فرهنگ کشور نیست در حالی که هنرهای ایرانی با یکسری وجوه گرافیکی میتواند به نقوش و آرایههایی برای تزیین پوشاک تبدیل شود.
دبیر نخستین جشنواره هنر رضوان با تأکید بر تنوع نقوش اسلامی- ایرانی گفت: شرکتهای تجاری همواره دنبال ایجاد هویت بصری هستند و در بسیاری از کشورها مسئله هویت بصری ملی به عنوان یک مسئله جدی توسط سیاستگذاران آنها دنبال میشود.
وی با اشاره به اینکه کالاهای ژاپنی دارای هویت ملی است، ادامه داد: این کالاها در کنار ایجاد گفتوگوی جهانی میتواند از پشتوانه فرهنگی کشور سازنده خود نیز دفاع کند.
ضرورت توجه به ظرفیتهای گرافیکیکپسر با بیان گوشهای از تجربیات خود در کارگروه سوغات فرهنگی زائر و اشاره به تغییر الگوی خرید سوغاتی زائران در مشهد افزود: متأسفانه از نظر فرهنگی و همچنین اقتصادی نتوانستهایم پاسخ جدی به این موضوع دهیم، زیرا تولیدکنندگان ظرفیتی را که امکان ایجاد الگو و شاخص از جنبه بصری مشهد مقدس داشته است، نادیده گرفتهاند.
دبیر نخستین جشنواره هنر رضوان با اشاره به مشکلات موجود در حوزه تولید محصول در رشته طراحی گرافیک کشور ابراز کرد: همچنین با وجود آنکه گرافیک میتواند در زندگی مردم نقش وسیعی داشته باشد، اما دامنه فعالیت این رشته در طراحی پوستر، روی جلد کتاب، صفحهآرایی و نشانه در کشور محدود شده است.
وی ادامه داد: امروزه علاوه بر گسترش فضای مجازی، عواملی مانند افزایش نیروی انسانی حوزه طراحی، تغییر مدل نیازهای جامعه و نزدیک شدن به زیباییشناسی، در پیدا کردن زمینههای دیگری برای فعالیت در رشته طراحی گرافیک مؤثر بوده است.
یکپسر با بیان اینکه امروزه جامعه از جامعه طراحان فراتر از روند گذشته آنان انتظار دارد، تصریح کرد: اکنون زمان احیای بیشتر جنبهای است که میتواند گرافیک را به زندگی مردم ببرد.
وی گفت: امروزه باید طراحان گرافیک نقش خود را در اتفاقات هویتساز و تمدنساز جامعه جدیتر فرض کنند و به طور مثال از پوستر کمی فاصله بگیرند و به دنبال راههایی برای استفاده از نقوش، تصویرها، آرایهها و ذهنیتهایی که در عمر هنری خود کسب کردهاند، توسط مخاطبان عام باشند.
جشنواره کاربردی هنر رضوانیکپسر با تأکید بر اینکه جشنواره هنر رضوان مقدمهای برای پرداختن به این موضوع است، افزود: هنر رضوان یک جشنواره کاربردی است که به نمایش آثار در یک گالری محدود نخواهد شد و با هدف اصلی بردن گرافیک و ظرفیتهای آن به ابزارها و اسبابهای زندگی مردم آغاز به کار کرده است.
دبیر نخستین جشنواره هنر رضوان تصریح کرد: میتوان با بهرهگیری از ظرفیتهای موجود در گرافیک، نگاه و روح جدیدی را به محصولات مورد استفاده مردم بخشید. این امر علاوه بر جنبه هنری، جنبه فرهنگی و توجیه اقتصادی نیز دارد.
وی با بیان اینکه بازار بسیار جدی و پرتقاضایی برای جامعه طراحان گرافیک ایران فارغ از کار برای ناشران یا حوزه بستهبندی کالا در کارخانجات وجود دارد، گفت: تزیین محصولات میتواند بر عهده طراحان قرار گیرد.
یکپسر با اشاره به اینکه امروزه موضوع میانرشتهای یک موضوع جدی است، افزود: طراحان گرافیک باید خودشان را به طراحان صنعتی و معماران نزدیک کنند و در قالب یک گروه بر یکدیگر تأثیر گذاشته و اتفاقات جدیدی را خلق کنند.
وی با بیان اینکه بیش از 400 عکس از نقوش و آرایههای حرم مطهر رضوی برای استفاده شرکتکنندگان جشنواره هنر رضوان تهیه شده است، خاطرنشان کرد: امیدوارم به عنوان یکی از دستاوردهای این رویداد هنری، هنرمندان حرفهایتر به خلق نقوش و آرایههای جدید بهجای الهام از نقوش هنرمندان گذشته توجه بیشتری کنند.
توجه به اصالت در طراحی آرایهمدیر فروش و بازاریابی شرکت نان قدس رضوی از این شرکت به عنوان یکی از شرکتهای برتر کشور در حوزه صنایع غذایی نام برد و گفت: بیشک با پیوند هنر، هنرمند و محصول، تولیدات یک شرکت در بازار رونق بیشتری پیدا میکند.
امیرمحسن ریوندی با بیان اینکه «در جستوجوی هویت؛ طراحی آرایه برای تزیین بستهبندی سه محصول شرکت نان قدس رضوی» یکی از بخشهای جشنواره هنر رضوان به شمار میرود، افزود: امروز دوران مشتریمداری است و با وجود رقابت تنگاتنگ شرکتها در بازار، باید در کوتاهترین زمان ممکن برای جذب مشتری قدم برداشت.
وی تصریح کرد: شرکتکنندگان این جشنواره در طراحی آرایه برای تزیین محصولات شرکت نان قدس رضوی باید به انتساب این محصول بهطور مستقیم و غیرمستقیم به بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع)، نمود اصالت و قدمت شرکت در طرح و القای خوشمزه بودن محصول به مشتری توجه داشته باشند.
ریوندی به وجود نمایندگیهای متعدد شرکت نان قدس رضوی در کشور اشاره و اضافه کرد: طرحهای برگزیده بخش در جستوجوی هویت جشنواره هنر رضوان بهواسطه این مراکز در سراسر ایران اسلامی توزیع خواهد شد.
توجه به منابع محتوایی کتابچه جشنوارهسید احسان مهدوی از اعضای شورای برنامهریزی و انتخاب جشنواره هنر رضوان با نمایش تصویرهایی از اسباب زندگی مردم ژاپن که مزین به نقوش ملی این کشور بود، ابراز کرد: امروزه آثار هنری کشورمان به ویترینهای موزهها و گالریها رفته است و ما با اسبابی مزین به هنر دیگر ملل زندگی میکنیم.
سید احسان مهدوی ادامه داد: زیارت حرم مطهر رضوی با نگاهی دیگر، دانلود تصویرهای منابع محتوایی جشنواره، طراحی، جانمایی و سپس ارسال، بهترین مراحل ورود به جشنواره هنر رضوان است.
وی گفت: حسی، معنایی، فرمی و فردی، شیوههایی برای درک و دریافت منابع ملهم از حرم مطهر امام رضا(ع) است، به طور نمونه در شیوه معنایی میتوان به مطالعه احادیث و روایات، مطالعه قصص مربوطه، توجه به کاراکترهای انسانی و غیرانسانی موجود در حرم مطهر و تفسیر مصور کلمات پرداخت.
هنرمند برجسته رشته گرافیک مشهد با اشاره به شیوههایی برای حلاجی تصویرهای موجود و نکاتی پیرامون اجرای نهایی اثر بیان کرد: اشتیاق استفاده از طرح در زندگی خود، خانواده، هموطنان و غیرایرانیان، توجه به خوانش سهبعدی، دقت در اجزاء نادیدنی مانند چروک و نور و سایه، تعصب بومی و عقیدتی و صدور هویت به شهرها و کشورهای دیگر، پیشنهاداتی برای کاربرد طرح مورد نظر در زندگی است.
مهدوی همچنین به معرفی هر چه بیشتر فراخوان جشنواره، دستورالعمل و راهنمای طراحی پیکرنما، راهنمای شرکت در بخش سوم جشنواره و کتابچه منابع محتوایی جشنواره شامل منابع نوشتاری و تصویری پرداخت.
در پایان نشست نیز هنرمندان حاضر پرسشهای خود را درباره نخستین جشنواره هنر رضوان بیان کردند که توسط محمدعلی چمیگو رئیس ستاد جشنواره، مهدی یکپسر دبیر جشنواره و سه نفر از اعضای شورای برنامهریزی و انتخاب جشنواره پاسخ داده شد.