نشست تخصصی «بررسی تطبیقی چلیپای قدما با معاصرین» با حضور غلام حسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران در حرم مطهر رضوی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی ، نشست تخصصی خوشنویسی «بررسی تطبیقی چلیپای قدما با معاصرین» با همکاری مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی، انجمن خوشنویسان ایران(شعبه مشهد) و معاونت هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی و با حضور غلام حسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوش نویسان ایران ، مسئولین انجمن خوشنویسان خراسان رضوی وجمعی از خوشنویسان استان در تالار قدس کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی برگزار شد. غلامحسین امیرخانی از خوشنویسی بهعنوان یک هنر دقیق نام برد و ادامه داد: در این هنر نیاز به دقت و تعادل در کار داریم و بدین منظور باید روح و جسم خود را به یکدیگر نزدیک کنیم تا یگانه و یکدل شویم. وی افزود: مدیریت کلان در جامعه باید باید بهگونهای باشد تا مردم برای خود اوقات فراغت داشته باشند و بتوانند به ذوق و علاقههای شخصی خود برسند. استاد امیرخانی با اشاره به اینکه خط هنری از میانههای عصر ساسانی توسط مانی در ایران موجودیت پیدا کرد، گفت: در آن دوره تاریخی، چهار یا پنج خط برای بیان تجربه و انتقال پیام بوجود آمده بود که به آنها حالت زیبایی هم داده شد. این خطوط بسیار شبیه خطوط رایج امروز مانند نستعلیق، نسخ، ثلث و... بودند. وی با بیان اینکه در هر دوره تاریخی یک نوع خط رایجتر بوده است، اضافه کرد: در تاریخ خوشنویسی ما، بنیان اساسی و اصلی فرم چلیپا گونه خط نستعلیق شاید در خراسان بزرگ گذاشته شد. البته استادان بزرگ سایر استانهای کشور نیز هر کدام به آن نکتهای افزودند تا این هنر در این سطح به ما رسید. این هنرمند پیشکسوت خوشنویسی افزود: برخی از آثاری که از بزرگان خوشنویسان گذشته مانند استاد میرعماد به ما رسیده است با گذشت قرنها همچنان برای ما الگو و محور است. از این رو باید مرتب مشق نظری کرده و از این آثار بیاموزیم. وی ادامه داد: چلیپا یکی از جلوههایی است که خوشنویس را به مقامی میرساند تا به خودش و دیگران نشان دهد از مقدمات این هنر عبور کرده و قواعد فرا گرفته است و میتواند دانستههای خود را در عمل نیز اجرا کند. استاد امیرخانی گفت: هنرمندان خوشنویس نباید خودشان را محدود به چلیپا کنند و وقتی در یک قلم به پختگی و کمال نسبی رسیدند باید قلمهای دیگر را هم تجربه کنند. قطعاتی از چلیپاهای میرعماد الحسنی در کنار آثاری از استاد امیرخانی از جنبههای مختلف مانند ترکیب، کرسی، فضاسازی و ابعاد کلمات در این نشست سه ساعته مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت. پرسشهای هنرمندان خراسانی مانند مشخصات یک چلیپای کامل و جامع، نقطهگذاری در چلیپا، اشکالات قالب چلیپا و... توسط استاد امیرخانی پاسخ داده شد. همچنین او نکاتی درباره نقش ابزار در خوشنویسی، مکان و زمان کار و صفای دل هنرمندان در زمان خلق اثر، بیان کرد.
|