مجید فدائیان ، عضو هیئت داوران پنجمین دو سالانه تذهیب های قرآنی : دو سالانه تذهیب های قرآنی در مسیر احیا هنرهای سنتی گام بر می دارد .
مجید فدائیان عضو هیئت داوران در بخش های تذهیب و گل و مرغ پنجمین دوره از دوسالانه تذهیب های قرآنی در گفتگو با روابط عمومی موسسه آفرینشهای هنری با نگاهی بر سیاست کلی این جشنواره مبنی بر حمایت از هنرهای سنتی گفت : به زعم من آنچه یک جشنواره را از سایر برنامه های مشابه متمایز می کند کیفیت آثار است نه کمیت آن ، آثار رسیده به پنجمین دو سالانه نشان از این دارد که اکنون دو سالانه تذهیب های قرآنی نزد هنرمندان این رشته جایگاهی ویژه یافته است ؛ جایگاهی در مسیر احیای هنرهای سنتی .
وی درادامه در مورد خلاقیت و نوآوری در هنرهای سنتی اذعان داشت : تعریف خلاقیت در نگارگری و تذهیب ، خصوصا وقتی موضوع محدود به تذهیب های قرآنی می شود کاملا با تعریف آن در هنرهای مدرن معاصر متفاوت است ؛باید اساتید فن برای هنرجویان آشکار نمایند که این مفهوم در تذهیب و نگارگری به معنای بر هم زدن چهارچوب مشخص شده در آن نیست .
فدائیان برگزاری دوره های آموزشی ، ویژه نخبگان این رشته را در دوره های آتی دو سالانه پیشنهاد نموده می افزاید : وقت و انرژی اساتید باید در جهت پرورش استعدادهای خاص و ناب استفاده شود ؛ دبیرخانه دوسالانه می تواند با گرد هم آوردن و آموزش پیشرفته جمعی از نخبگان سراسر کشور ، سفیرانی برای برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی در زمینه هنرهای سنتی در تمام استان ها پرورش دهد .
وی در مورد کاربرد تذهیب در آرایه بندی کلام الله مجید و استفاده از آن به جای آرایه های دیجیتالی معتقد است : در چاپ یک مصحف ارتباطی تنگاتنگ بین خوشنویس ، جلد ساز ،صحاف و ... برقرار است ،برای استفاده از تذهیب در این زمینه و جایگزینی آن با آرایه های دیجیتالی به مدیریت هنری نیازمندیم ، هم اکنون برای چاپ یک اثر قدیمی و آماده سازی آن برای چاپ با مشکلات بسیاری روبرو هستیم چراکه در صنعت چاپ جایگزینی برای طلا نداریم ؛ این جشنواره در بخش طراحی می تواند کمک قابل توجهی در این زمینه نماید .
وی می افزاید : در همه دنیا برای چاپ کتاب های دینی به بخش های متفاوتی پرداخته می شود اما در ایران تنها صحت و سقم نوشتاری آیات مورد بررسی قرار می گیرد و به آرایه های آن پرداخته نمی شود . اکنون زمان آن فرارسیده گروه های هنری با سیاستگذاری مشخص وارد ماجرا شده و با تعاریف روشن و استفاده از نیروهای جدید و طرح های جدید اجازه ندهند هر آرایه ای چاپ شود ، بخصوص در مراکز آموزشی که قرآن بطور مستمر مورد استفاده قرار می گیرد صحافی و جلد بسیار مهم است .
وی به نقش آستان قدس به عنوان نقشی تعیین کننده در سرنوشت این هنر معتقد است و می افزاید :از آنجا که تولید آثار تذهیب وچاپ قرآن دو مقوله جدا از هم شده اند ، اغلب هنرمندان این رشته به خلق تک اثر روی آورده اند حال آنکه تذهیب یک مصحف از بخش های گوناگونی تشکیل شده که باید نگاهی جامع به این امر داشت ، آستان قدس می تواند در راستای حمایت از این هنر با توجه به توانمندی های مشهد در جهت چاپ قرآن های مختلف از نظر ابعاد ، نوع جلد و با طبقه بندی مختلف بر مبنای نحوه کاربری با خطوط واضح یا هنری اقدام نموده و قرآن هایی زیبا ،هماهنگ و دلنشین دراختیار مسلمانان قرار دهد .
وی در پایان حمایت مسئولان فرهنگی وهنری ایران را لازمه دوام و بقا گنجینه های زنده ایران دانست و گفت : در اقصی نقاط جهان از هنرهای سنتی به عنوان گنجینه های زنده یاد کرده و همواره در حفظ و اعتلای آن می کوشند ؛آستان قدس نیز می تواند با حمایت از هنرمندان این عرصه و خلق آثار نفیس در زمینه هنرهای سنتی و معرفی آن در سایر کشورها در مسیر اعتلای این هنرها گام بردارد .
|