نمایش آثار خوشنویسی از عراق در نگارخانه رضوان

 نمایش آثار خوشنویسی از عراق در نگارخانه رضوان
آیین گشایش نمایشگاه آثار خوشنویسی "حازم فرحان موسی السنجری" خوشنویس عراقی عصر روز شنبه در نگارخانه رضوان برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی عصر روز شنبه 6 شهریور و در میان استقبال هنرمندان خوشنویس مشهدی نمایشگاه آثار خوشنویسی حاذم فرحان موسی اسنجری از شهر نجف اشرف عراق در نگارخانه رضوان گشایش یافت .
در این نمایشگاه 60 اثر مشتمل بر قصیده نبویه (29 اثر که بر اساس حروف الفبا و در مدح رسول اکرم سروده شده است ) ، احادیث رضوی و آیات قرآن کریم برای یک هفته به نمایش گذاشته شده است .
محمد ظریف صدر مسئول نگارخانه رضوان این حضور را به فال نیک گرفت و گفت :با گسترده شدن روابط بین ایران وعراق و ارسال آثار خوشنویسان ایران به این کشور ، خوشنویسان عراقی نیز در صدد برآمدند تا آثار خود را در کشور ما به نمایش بگذارند ؛ از آنجا که نگارخانه رضوان همواره از هنرمندان سایر کشورهای اسلامی برای نمایش آثارشان استقبال نموده است با درخواست فرحان السنجری که از اساتید بنام خوشنویسی عراق هستند موافقت گردید .
وی افزود : این تعامل فرهنگی برای هنرمندان بسیار حائز اهمیت است چرا که علاوه بر آشنایی با آثار هنرمندان سایر کشورها ،سرآغاز ارتباطی دو سویه برای هنرمندان ما نیز خواهد بود تا بتوانند آثار خود را در سایر کشورها به نمایش بگذارند.
حازم فرحان موسی السنجری که گواهی اجازه خود را از استاد عبدالکریم رمضان از شاگردان مرحوم حامد الآمدی دریافت نموده است ضمن ابراز خوشحالی از حضور در ایران می گوید : خوشنویسی ایران را به واسطه خط شکسته و نستعلیق می شناختم اما اکنون نهضتی در خط ثلث و نسخ در ایران به وجود آمده است و این نهضت توسط هنرمندانی چون عبدالحسین نجفی ، علی احسان پور و محسن عبادی  ترویج و گسترش می یابد ، اثرات این نهضت بزودی آشکار خواهد شد .
وی که حضور در چندین جشنواره خارجی را در پرونده خود دارد در مورد خط ثلث و نسخ ایرانی می گوید : در گذشته تفاوت بسیاری بین شیوه های ایرانی با غیر ایرانی ها وجود داشت ، نسخ ایرانی قدیم خشک و حالات آن به مسطح نزدیک بود اما در خط نسخ معاصر تحولی ایجاد شده است که این تحول را خوشنویسان ایرانی از نرمش نستعلیق وام گرفته اند و این نسخ روح بهتری دارد .
وی افزود:در کتیبه های ثلث قدیم ایران نیز همین خشکی به چشم می خورد که با نزدیک شدن خوشنویسان معاصر به شیوه های حقیقی و با تغئیر رویکرد از شیوه گذشته به شیوه بالغ دیگر نسخ و ثلث ایران وجاهت بین المللی یافته است .
وی در پایان امیدوار است هنرمندان بتوانند هنر اسلامی خود را نه فقط در کشورهای اسلامی که در تمامی کشورهای جهان به نمایش بگذارند و شاهد تاثیرات مثبت این نمایش باشند .
 
 
تاريخ: ۱۳۹۵/۶/۸