وریا نیک منش کارگردان انیمیشن « سفر سپیده» گفت: اگر چه در ساخت انیمیشن " سفر سپیده" از عناصر و نمادهایی به ظاهر کلیشه ای بهره برده ام اما سعی کرده ام برخوردم با این نمادها کلیشه ای نباشد.
وی با بیان این که طرح و موضوع این انیمیشن از طرف موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی به بنده پیشنهاد شد افزود: در این پیشنهاد من با یک موضوع کلی روبرو بودم و به جزئیات کار هیچ اشاره ای نشده بود و کلیت داستان این بود که در آن یک دختر بچه با کبوتری ارتباط برقرار می کند و این رابطه عاطفی که بین این دو شکل می گیرد داستان را پیش می برد.
وی با بیان این که پیش از این به سفارش این موسسه انیمیشن قرار را ساخته ام تصریح کرد: فیلمنامه نهایی این انیمیشن توسط فائزه کشاورزیان نوشته شده است و بعد از افزوده شدن دو ترانه دیگر به کار از دل طرح اولیه یک انیمیشن 13دقیقه ای در حال شکل گرفتن است.
این کارگردان درخصوص روند تولید این انیمیشن گفت: این کار در مرحله فیلمنامه نویسی با اصلاحاتی همراه شد و از طرفی به خاطر ساختار پیچیده ای که داشت با تاخیر پیش رفت.
وی با بیان این که هنوز تیم ساخت مشغول کار برروی این انیمیشن می باشند تصریح کرد: پیش بینی می شود که روند تولید تا اوایل آذر ماه نیز ادامه پیدا کند.
نیک منش در خصوص ویژگی این کار نسبت به دیگر آثاری که با موضوع امام رضا ساخته و پخش شده است گفت: تاکید من در این کار بیشتر بر روی نشان دادن رابطه عاطفی دختر با کبوتری بوده است که نمادی از حرم و امام رضا است اما سعی کرده ام که همان ابتدا کار، به سراغ امام رضا(ع) نروم تا داستان لو نرود وبیننده در ده دقیقه اول بیشتر شاهد احساسات این دختر بچه به کبوتر خواهد بود و گره گشایی در دقایق پایانی کار رخ خواهد داد.
وی افزود: سعی کرده ام در این کار داستانی ملموس و باور پذیر را به نمایش بگذارم.
این کارگردان درباره حضور تکراری کبوتر در آثار مرتبط با امام رضا(ع) و نیز تغییراحتمالی نام این انیمیشن گفت: با توجه به حضور پررنگ کبوتر در این کار به احتمال زیاد نام این انیمیشن 13دقیقه ای از« سفر سپیده» به «شهرهزارکبوتر» تغییر خواهد کرد و اگر چه ما گاهی ناچاریم درگیر کلیشه ها بشویم ولی این که بتوانیم همین کلیشه ها و موضوعات معمول را با دید دیگری پرداخت بکنیم هنر بزرگی است.
نیک منش افزود: مخاطبان اصلی این انیمیشن کودکان می باشند و ساخت اثر برای این گروه سنی سختیهای خاص خود را دارد چون مهمترین ابزار برای ارتباط برقرار کردن بهتر مخاطب با اثر دیالوگ است که از این منظر این کار دیالوگ کمی دارد و باید با تصاویر با مخاطب خود ارتباط برقرار کند که این کار ما را سخت تر می کرد.
این کارگردان با بیان این که حدود دو سال است که موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی به صورت رسمی وارد عرصه ساخت انیمیشن شده است افزود: این مرکز فعالیتها، اهداف و سیاستهای خاصی برای تولید این گونه آثار دارد و در همان ابتدا هم مدیران موسسه بر این تاکید داشته اند که نمی خواهند به لحاظ تصویر سازی آثار کلیشه ای تولید شود و این برای این موسسه یک هدف است و ارزشمند است و امیدوارم با گذشت زمان شاهد اتفاقات بهتری در این حوزه باشیم که با برنامه ریزی هایی که این موسسه در این زمینه دارد رسیدن به آن دور از دسترس نیست.
|