تابلوی «مکتب هنر رضوان» را که می ببینم، لبخندی روی لبم می نشیند. یادم می
آید اینجا همیشه اتفاق خوبی در جریان است. اتفاقی که یک سرش به هنر می رسد و یک
سرش به دوستدارانی که با سلیقه ها و گرایش های مختلف به موسسه آفرینشهای هنری
آستان قدس رضوی می آیند. یکی از اتفاقات اخیر در این مرکز هنری، برگزاری کارگاه
تخصصی تصویرسازی برای انیمیشن می باشد که چند جلسه آن برگزار شده است. علی هاشمی
شهرکی مدیرعامل انجمن فرهنگی تصویرگران، «رویکرد خلاقانه در تصویرسازی انیمیشن» را
بررسی کرده و حمیدرضا بیدقی که از تصویرگران برجسته کشور است در کارگاه خود به
موضوع «تصویرسازی با قابلیت متحرک سازی» پرداخته است.
یکی از اهداف برگزاری این کارگاه در موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی گردآوری
افراد با استعداد در این زمینه هنری است. از این رو به هنرجویان شرکت کننده در
کارگاه ها پروژه ای داده می شود تا آثارشان مورد ارزیابی قرار گرفته و در نهایت
از بین آنان تیمی تشکیل شود که بتوانند در ادامه به تولید انیمیشن هایی با موضوعات
رضوی بپردازند.
همراه با هنرمندی نمونه
موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی 19 و 20 شهریور پذیرای یکی دیگر از
تصویرگران مطرح کشور بود. حسین صافی متولد مشهد و دارای مدرک کارشناسی ارشد انیمیشن
از دانشگاه تربیت مدرس میباشد. وی سابقه تدریس در خانه کاریکاتور ایران را نیز
دارد و در پنجمین دوسالانه کاریکاتور تهران در بخش چهره نفر اول شده است. عضو هیئت
انتخاب آثار سی امین جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، برنده دیپلم افتخار و
تندیس جشنواره سالانه world press cartoon کشور پرتغال و عضو هیئت داوران سومین جشن
خانه سینمای ایران ۱۳۹۳ از موفقیتهای کسب شده اوست. «فضاسازی ایرانی-اسلامی در
تصویرسازی انیمیشن» عنوان کارگاه حسین صافی است و درباره آنچه قرار است در جلسه
دوم کلاسش اتفاق بیفتد، می گوید: صبح روی مباحث تئوری انیمیشن کار کردم. چون هدف
این کارگاه ها پیوند بین تصویرسازی و انیمیشن است. با علم به اینکه در ورکشاپ
های دیگر بیشتر به مبحث تصویرسازی پرداخته شده، من به بخش انیمیشن بیشتر می پردازم
و فضاسازی در انیمیشن را با بچه ها کار میکنم. صبح تعریف کلی از مرحله تولید و
پیش تولید را مطرح کردم، تا جایگاه اصلی فضاسازی را در مرحله پیش تولید بیان کنم.
حالا تمرین هایی می دهم و نمونه کارها را نشان خواهم داد.
وی با اشاره به اهمیت پرداختن به مسائل تئوری میگوید: این مباحث کاملاً کاربردی
بوده و به مسائلی که در حیطه حرفه ای کار انیمیشن وجود دارد، می پردازد. اینطوری
بچه ها یاد می گیرند چطور از قابلیت های تصویرسازی در انیمیشن استفاده کنند.
بچه مشهدی ها را دستکم نگیرید!
وقتی از حسین صافی درباره پتانسیل مشهد برای تولید انیمیشن سوال می کنم به با
خنده می گوید: خود من نمونه ای از همین پتانسیل هستم. بعد ادامه می دهد: جدا از
شوخی، من هم زمانی مثل همین بچه ها در این فضا رشد کردم و در کلاس ها و جمع های
هنری شرکت کردم. چون در شهرهای دیگری ورکشاپ داشتم و با خیلی ها در ارتباط هستم،
می توانم به جرئت بگویم بچه های مشهدی قابلیت های ویژه ای دارند و اگر به حوزه
تصویرسازی و انیمیشن توجه بیشتری شود، جواب بهتری خواهیم گرفت.
نگاه مشتاق هنرجویانش را شرح می دهد: چیزی که برایم مسلم شد انگیزه بچه ها بود.
مدت زیادی است تدریس می کنم و یکی از چیزهایی که سر کلاس ها خیلی زود متوجه می
شوم انگیزه بچه هاست. نوع سوال کردنشان و نوع نگاهشان در کلاس به من نشان می
دهد چقدر هدفمند به این کارگاه ها آمده اند.
یک زبان استعاریِ مناسب
این انیماتور برجسته درباره اینکه چگونه می توان از ظرفیت های انیمیشن برای
ترویج سیره رضوی استفاده نمود، می گوید: فکر می کنم با یک مقوله و محتوای خیلی
بزرگ و عمیق روبرو هستیم که مسلما در قالب انیمیشن می تواند نمود فوق العاده ای
پیدا کند. انیمیشن هنر تصویر است که قابلیت این را دارد که عمیقترین مسائل انسانی
را با زبان تصویر بیان کند. خیلی چیزها را که شاید گفتنش ساده نباشد با زبان تصویر
و با استعاری ترین شکل ممکن می توان گفت. اعتقاد دارم مسائل مربوط به سیره امام
رضا(ع) و همه چیزی که مردم دوست دارند درباره آن بدانند، زبان استعاری ویژه ای
می خواهد و انیمیشن قالب خیلی مناسبی برای این گونه بیان است. حرکتی که در موسسه
آفرینش های هنری آستان قدس رضوی اتفاق افتاده خیلی عالی است. یک بخش آن تولید
انیمیشن های کوتاه است که نتیجه اش را گرفته و بخش دیگر مربوط به همین حرکت های
پایه ای می شود که باید بهش زمان داد تا نتیجه اش را بگیرد.
آنچه گذشت...
حسین صافی کارگاه فضاسازی در انیمیشن را با بیان این موضوع آغاز می کند که عوامل
زیادی در انیمیشنی شدنِ یک فضا موثرند. وی به طراحی های متفاوت در انیمیشن ها
اشاره می کند و می گوید در این آثار سبک های بصری مختلفی وجود دارد اما در عین
حال در آن ها سلیقه بصری مشترکی هست. حسین صافی می گوید: مخاطب به خصوص اگر
مخاطب عام باشد باید به حس همذات پنداری برسد و خود را در فضایی قرار دهد که شما
طراحی می کنید. بعد از تصویرسازی اولیه، مرحله تحقیق از تصویر را داریم. اگر شخصیت
و فضای شما به دوره تاریخی خاصی مربوط می شود باید بدانیم در آن دوره آدم ها چه
نوع لباسی می پوشیدند و همه اطلاعات مربوط به آن را جمع آوری کنیم.
صافی به ویژگی مشترک هنرمندان اشاره می کند: نگاه هنرمندان در خلق تصویر خیلی مهم
است. در پروسه خلق یک اثر هنری ما چیزی که میبینیم را با تغییر ثبت می کنیم و در
واقع باز آفرینی اش می کنیم. به این اغراق یا به هم ریختگی می گویند.
هنرجویان چه می گویند؟
یکی از هنرجویان که در حین برگزاری کارگاه سخت مشغول طراحی بود، درباره کلاس ها
میگوید: خیلی راضی هستم. البته اولین باری است که به موسسه آفرینش های هنری می
آیم. اما مباحث کلاس خیلی برایم کمک کننده بود.
هنرجوی دیگری که کارشناسی ارشد گرافیک دارد و بعد از انجام دادنِ تمرینش، کار تمام
هنرجویان دیگر را رصد می کند، نظرش را درباره این کارگاه چنین عنوان می کند:
تجربه زیادی در تصویرسازی دارم اما در زمینه انیمیشن کاملاً بی تجربه ام. حضور
آقای صافی برایم غنیمتی است تا بتوانم از تجربه های ایشان استفاده کنم.
مسئول برگزاری کارگاه ها این خبر را اعلام می کند که آخرین سری از کارگاه های
تخصصی تصویرسازی برای انیمیشن اوایل مهر ماه با حضور آرتمیس حبیبی و موضوع
کاراکترسازی در انیمیشن برگزار می شود.
و من مثل همیشه با دست پُر و دانسته هایی تازه از مکتب هنر رضوان خارج می شوم.
گالری تصاویر
|