گل پری برخواسته از افسانه های کهن ایرانی است ، دختری که برای پیدا کردن برادرانش راهی سفر می شود و در این مسیر با کش و قوس های فراوانی روبرو می شود .
محسن پور قاسمی نویسنده و کارگردان این نمایش که خود تحصیلکرده ادبیات نمایشی است و حدود 60 در صد از تولیدات خود را ازمیان افسانه های ایرانی انتخاب کرده ، معتقد است : افسانه های کهن ایرانی تاثیر بهتری روی بچه ها می گذارند .
وی درگفتگو با روابط عمومی موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی در مورد انتخاب قصه این نمایش می گوید :از سال گذشته به دنبال قصه ای بودم که به آن پرداخته نشده باشد و بتوان آنرا بروز کرد همچنین با توجه به اینکه این نمایش برای جشنواره در نظر گرفته بودم باید با یکی از احادیث نیز منطبق می شد ؛ گل پری نمایشی در مورد نتیجه حسادت است و حدیثی از امام رضا (ع) نیز در این مورد داریم .
پور قاسمی در آثار نمایشی خود به دنبال نوآوری است از همین رو برای نمایش گل پری از تلفیق نمایش عروسکی و صحنه ای استفاده کرده که تبدیل بازیگر به عروسک و بالعکس قصه نمایش را برای بچه ها جذاب تر کرده است ، وی می گوید :عروسک همراه بچگی و همزاد بزرگسالی ماست ، این نمایش برای دو گروه مخاطب تهیه شده است مخاطب خاص ( کودک و نوجوان ) و مخاطب عام ، برای نشان دادن فضای قدیم و فولکلور از عروسک استفاده شده و بخش صحنه ای برای بروز کردن نمایش به کمک ما آمده است .
وی می افزاید : درتئاتر کودک و نوجوان همواره کمبود قصه علی الرقم داشتن نمایش نامه نویسان خبره خودنمایی کرده است ، در میانه این کمبود افراد کم تجربه به سراغ تولید نمایش رفته و کارهای کم کیفیت و بدون پیام درست و بعضا حتی با پیام های اشتباه به روی صحنه برده اند .
پور قاسمی تربیت تماشاگر را وظیفه دیگر تئاتر می داند و معتقد است : تماشاگر باید با یک ذهنیت خوب وارد سالن شود و با یک ذهنیت بهتر از سالن بیرون برود ، نمایشی که تماشاگر را به فکر وادار نکند مسیر را اشتباه طی کرده است .
وی در خاتمه کمبود اعتبارات را مانع اصلی ترقی و پیشرفت آثار نمایشی در شهرستان ها می داند و می گوید : فراموش نکنیم ذهن بچه ها همواره برای الگو برداری درست و غلط آماده است ، تئاتر در رشد و ترقی بچه ها بسیار موثر است ، کمبود امکانات منجر به تولید کار ضعیف می شود ، امیدوارم این مسئله هر چه زودتر مرتفع شود و ما شاهد نمایش هایی خوب ، شاد و جذاب باشیم .
|