اسعد نقش بندی : خانه دوست می تواند برای عکاسی کشور جریان ساز شود

 اسعد نقش بندی : خانه دوست می تواند برای عکاسی کشور جریان ساز شود
کارگاه که تمام می شود عده ای دور استاد را می گیرند مدتی منتظر می مانم ، استاد به تک تک سوالات پاسخ می گوید ، برای پیگیری برخی امور گاهی شماره تلفن فرد را در دفتر کوچکی یاد داشت می کند و در جمع دوستانی که قصد گرفتن عکس یادگاری را دارند با لبخند می ایستد ، مهربانی ایشان ستودنی است .
در حافظه ام رزومه ایشان را مرور می کنم ؛ اسعد نقشبندی متولد ۱۳۳۶ است.
او عکاس حوزه مستند و فارغ‌التحصیل رشته عکاسی از دانشکده صدا و سیما است.
اسعد نقشبندی، عضو هیئت موسس انجمن عکاسان ایرانشهر و یکی از فعالان هنر عکاسی کشورمان محسوب می‌شود.
او در نمایشگاه‌ها وجشنواره‌های مختلفی در ایران و خارج از کشور حضور داشته است
وی از سال ٥٩ تا ٨٢ به عنوان عکاس پروژه‌های تلویزیونی، فعالیت داشته و همزمان با پایه‌گذاری انجمن‌های عکاسی مانند "دوستداران میراث فرهنگی" هنر عکاسی را دنبال کرده است.
نقشبندی در طول این سال‌ها، داوری چندین جشنواره از جمله جشنواره "عکس‌های دریایی" و جشنواره عکس "کودک در آیینه معنویت" را نیز عهده دار بوده است.
این عکاس برگزاری کارگاه‌های تخصصی عکس و اردو‌های عکاسی در شهرهای مختلف کشور را نیز در کارنامه حرفه‌ای خود دارد.

 فرصت که مهیا می شود به گفتگو می نشینیم ؛ وی مشهد را کانون فعال عکاسی پس از تهران می خواند و می گوید : این رتبه  نه برای کیفیت آثار که البته بحث در مورد آن بسیار است بلکه به خاطر اشتیاق و فعالیتی که در این حوزه در مشهد رخ می دهد ،به این شهر رسیده است .
نقشبندی  با دیدگاهی روشن در مورد  جشنواره عکس خانه دوست می گوید : سومین جشنواره  بودن یعنی تداوم و همین امر آینده ی روشن این جشنواره را نشان می دهد ، مشهد به دلیل وجود حرم امام رضا (ع) و خیل مسافران و زائران ، پتانسیل بالایی برای عکاسی دارد ، برگزار کردن جشنواره عکس در این شهر در صورتی که تداوم یابد می تواند برای عکاسی کشور جریان ساز باشد .
وی غیر رقابتی برگزار شدن این جشنواره را یکی دیگر از ویژگی های مثبت این جشنواره خواند و گفت : متاسفانه آفت جدید عکاسی امروز برگزاری جشنواره های رقابتی است ،اینکه ما عکس بگیریم برای اینکه جایزه بگیریم باعث می شود به جای فکر و احساس شخصی عکاس ،سلیقه جشنواره و داوران را مد نظر قرار دهیم  و صرفا برای جایزه عکاسی کنیم  که خوشبختانه این مسئله در مورد این جشنواره مصداقی ندارد .
نقشبندی  موبایل را در دسترس ترین دوربین می خواند و اضافه شدن  بخش عکاسی با موبایل به جشنواره را موثر دانسته و می افزاید : آنچه در عکس برای ما مهم است  ایده و تفکر عکس در آن لحظه است و نه کیفیت دوربین ؛ موبایل به لحاظ در دسترس بودن ابزاری مناسب برای گرفتن برخی از عکس هاست کما اینکه روکر معتقد بود  عکاسی با موبایل فاصله بین سوژه  و عکاس را از بین می برد .
از او تشکر می کنم و به آینده عکاسی این کشور تا زمانی که اساتیدی چون او در کنار جوانان پر شورمان هستند خوش بین تر می شوم .


 
تاريخ: ۱۳۹۴/۸/۲۰