رضا کیانیان

 رضا کیانیان
نام پدر :  
سال تولد :  
محل تولد :  
ميزان تحصيلات :  ليسانس
شماره تماس :  
آدرس :  
آدرس ايميل :  
آدرس وبسايت :  
رشته هنري :  سینماوتئاتر
درجه هنري :  
شغل :  
اساتيد :  
مقام هاي كسب شده در جشنواره ها و مسابقات :
تأليفات :
سوابق اجرايي :  
سابقه همكاري با موسسه :  
مختصري از بيوگرافي هنري :
رضا کیانیان متولد سال ۱۳۳۰ در تهران است.
او در ۱ سالگی به همراه خانواده به مشهد نقل مکان کرد وعلاوه بر گذراندن دوران تحصیلات ابتدایی و دبیرستان، در حوزه علمیه مشهد به تحصیل دروس فقهی و اسلامی نیز پرداخت و در سال ۱۳۵۵ از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران در رشته تئاتر فارغ‌التحصیل شد.
کیانیان از سال ۱۳۴۵ بازیگری تئاتر را آغاز کرد و اولین استاد بازیگری او برادرش داوود بود.وی در نمایش‌های آنتیگونه، خرده بورژوا، چهره‌های سیمون ماشا، و... بازی کرد و در فروردین ۸۹ بعد از ۶ سال دوری از تئاتر دوباره به صحنه ی نمایش بازگشت.
آغاز فعالیت رضا کیانیان در سینما از سال ۱۳۶۸ با حضور در فیلم تمام وسوسه‌های زمین بود.
معروف ترین نقش تلویزیونی رضا کیانیان نقش جمشید در سریال شلیک نهایی است. برجسته ترین کار وی در تلویزیون، بازی در سریال مختارنامه در نقش عبدالله بن زبیر، خلیفه بزرگ زبیری در مکه است که متفاوت ترین نقش هنری وی محسوب می شود.
از فعالیت های وی می توان به 38 مورد بازی در فیلم های سینمایی از جمله گزارش یک جشن، یک حبه قند، راه آبی ابریشم ،صداها، قطعه ۸۸، قدمگاه و.../  مجموعه های تلویزیونی (8 مورد) کلاه پهلوی، راه طولانی، مختارنامه، روزگار قریب ،یک مشت پر عقاب، کیف انگلیسی و.../ شبکه سینمای خانگی (2 مورد) شاهگوش  و قلب یخی نام برد.
هم چنین کتاب های سومین سرنوشت داوود/ بازیگری/ تحلیل بازیگری/ شعبده بازیگری/ بازیگری در قاب/ ناصر و فردین/ عکسهای تنهایی/ این مردم نازنین و قار سوم از آثار منتشر شده این هنرمند است.
کیانیان جوایز مختلفی از جمله سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش دوم مرد، شانزدهمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم آژانس شیشه‌ای/ سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد، بیستمین جشنواره فیلم فجر برای بازی در فیلم خانه‌ای روی آب/ تندیس جشن خانه سینما برای بهترین بازیگر نقش اول مرد در فیلم یه بوس کوچولو/ منتخب نویسندگان و منتقدین ماهنامه سینمایی فیلم به عنوان یکی از پنج بازیگر برتر تاریخ سینمای ایران، ۱۳۸۲و...را تاکنون کسب کرده است.
او علاوه بر بازیگری در زمینه طراحی صحنه و فیلمنامه نویسی هم کار کرده و در سال ۱۳۷۷ برای طراحی صحنه نمایش « نیلوفر آبی » برنده جایزه شد. کیانیان نویسنده، فیلمنامه نویس و عکاس نیز بوده و کارهای عکاسی وی در دو نمایشگاه انفرادی و در بیش از پنج نمایشگاه گروهی به نمایش گذاشته شده است. در سال ۱۳۸۶ نمایشگاه انفرادی مجسمه های خود را افتتاح کرد. در سال ۱۳۹۱ اکشنر حراج تهران بود. این حراج اولین حراج به سبک کریستیز در ایران بوده و با موفقیت چشمگیری روبه رو شد.
رضا کیانیان سابقه همکاری با موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در زمینه حضور  در نشست "نقد و بررسی فیلم های خانه ای روی آب و صداها" را دارد.