زنده یاد رسول ملاقلی پور

 زنده یاد رسول ملاقلی پور
نام پدر :  
سال تولد :  
محل تولد :  
ميزان تحصيلات :  معادل دكترا
شماره تماس :  
آدرس :  
آدرس ايميل :  
آدرس وبسايت :  
رشته هنري :  سینماوتئاتر
درجه هنري :  
شغل :  
اساتيد :  
مقام هاي كسب شده در جشنواره ها و مسابقات :
تأليفات :
سوابق اجرايي :  
سابقه همكاري با موسسه :  
مختصري از بيوگرافي هنري :
رسول ملاقلی‌پور متولد سال 1334 در تهران است.
 وی به خاطر فقر مالی خانواده موفق به ادامه تحصیلات متوسط نشد. در سنین نوجوانی عکاسی را به صورت آماتور شروع کرد و در سال 1354 بازیگری تئاتر را به خاطر فن بیان و از بین بردن لکنت زبان انتخاب کرد، اما عکاسی را به شکل حرفه‌ای ادامه داد.
او در سال 59 با شروع جنگ به عنوان عکاس و خبرنگار از آخرین روزهای مقاومت در خرمشهر عکس و خبر تهیه می‌کرد. با آخرین نفرات مجبور به عقب نشینی به شرق خرمشهر شد، این در حالی بود که با دوربین سوپر 8 توانست برای بار دوم فیلمبرداری را همزمان با عکاسی تجربه کند.
وی اولین تجربه داستانی به طریفه 16 میلیمتری را مشترک با مرحوم حسین منزه زیر نظر فرامرز باصری فیلمبرداری و کارگردانی کرد. پس از آن، فیلم 16 میلیمتری سقای تشنه لب را به عنوان نویسنده، تهیه کننده و کارگردان برای حوزه اندیشه و هنر اسلامی ساخت.
ملاقلی‌پور از کارگردانان سینمای جنگ و اجتماعی ایران بود و توانست با فیلم پرواز در شب سیمرغ بلورین بهترین فیلم را از جشنواره فیلم فجر دریافت کند.
رسول ملاقلی پور از کارگردانان متعهد سینمای پس از انقلاب بود. وی در سفر خود به کربلای معلا برای بازدید لوکیشن‌ها از فرصت استفاده کرد و مستندی نیز به نام 6 گوشه عرش را جلوی دوربین برد که آخرین اثر او محسوب می‌شود. او در این سفر متوجه شد که هنرمندان برجسته اصفهانی در آنجا مشغول طراحی ضریح مقدس حضرت امام‌حسین علیه السلام هستند.
از فعالیت های هنری وی می توان به 15 مورد کارگردانی و نویسندگی فیلم از جمله میم مثل مادر، مزرعه پدری، قارچ سمی، نسل سوخته، هیوا،کمکم کن/ نویسندگی، 17 مورد/ تهیه کنندگی، 8 مورد و 16 مورد کاندیدا و دریافت جایزه اشاره کرد.
وی که به عراق برای دیدن لوکیشن فیلم بعدی خود که آن هم به مقولهٔ جنگ می‌پرداخت رفته بود، در ۱۶ اسفند ۱۳۸۵ بر اثر سکتهٔ قلبی جان باخت و آخرین ساختهٔ خود را نیمه تمام گذاشت.
موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در سال 1378 از فعالیت های دینی این هنرمند فقید تقدیر و جایزه ای را به همسر وی اهدا نمود.