زنده یاد ذبیح الله صاحبکار

 زنده یاد ذبیح الله صاحبکار
نام پدر :  
سال تولد :  
محل تولد :  
ميزان تحصيلات :  معادل دكترا
شماره تماس :  
آدرس :  
آدرس ايميل :  
آدرس وبسايت :  
رشته هنري :  شعر
درجه هنري :  
شغل :  
اساتيد :  
مقام هاي كسب شده در جشنواره ها و مسابقات :
تأليفات :
سوابق اجرايي :  
سابقه همكاري با موسسه :  
مختصري از بيوگرافي هنري :
ذبیح‌اللّه صاحبکار متخلّص به سهی ، متولد سال 1314 در روستای دولت‏آباد (خراسان رضوی) است.
پدرش به شعر علاقه‌ای وافر داشت و گه‌گاه اشعار فارسی را برای فرزندش می‏خواند و این مسأله، عاملی شد تا او از خردسالی با شعر و شاعری آشنا شود و به تدریج سرودن شعر را تجربه کند. حمایت‏ها و تشویق‏های پدر، موجب شد تا وی در همان خردسالی اشعاری موزون و دارای قافیه بسراید. وی تا سنّ ده، پانزده سالگی مرثیّه می‏سرود ولی بعدها کمتر به این موضوع روی آورد و به سمت غزل گرایش پیدا کرد.
ذبیح‏اللّه صاحبکار تحصیلات ابتدایی را در دبستان روستای دولت‏آباد طی کرده و برای ادامه تحصیل رهسپار تربت جام شد و در آنجا، ابتدا به فراگرفتن دروس دوره‌ی متوسّطه مشغول شد؛ امّا پس از مدّتی دبیرستان را رها کرده و به تحصیل علوم دینی و حوزوی روی آورد
وی پس از چهار، پنج سال اقامت در تربت جام، به تاکید و راهنمایی قدسی شاعر توانا و خوش‌قریحه، رهسپار مشهد گردید و پس از تحصیلات حوزوی در مشهد به خدمت آموزش و پرورش (معلمی) درآمد و در سال 1373 بازنشسته شد.
ایشان در غزل به حافظ  و صائب تبریزی و در قصیده به مسعود سعد سلمان نظر داشت و خود در سرودن غزل شاعری متبّحر بود. صاحبکار، شاعری خوش ذوق و آشنا به اسلوب‌ها و قالب‌های کلاسیک شعر فارسی بود و عمده‌ی همّتِ خود را صرف بسط و گسترش شعر دینی و متعهّد کرد.
او مسئولیّت‏های مختلفی از جمله ریاست شورای سیاست‌گزاری شعر خراسان، ریاست شورای شعر ارشاد، مشاور ادبی مدیر کلّ ارشاد خراسان را بر عهده داشته است.
صاحبکار علاوه بر سرودن شعر در کارهای پژوهشی و تحقیقی نیز همّت وافری داشت و از جمله کارهای وی می‏توان به تصحیح تذکره‌ی عرفات العاشقین و عرصات العارفین تقی الدّین اوحدی و نیز تصحیح دیوان مشفقی بخارایی در پژوهشگاه عاشورا اشاره کرد. از جمله دیگر آثار چاپ شده ایشان می‏توان به تصحیح دیوان حزین لاهیجی و گردآوری بهترین مراثی با عنوان شفق خونین و سیری در تاریخ مرثیه عاشورایی اشاره کرد.
از آثار استاد صاحبکارمی توان به گزیده‌ی ادبیات معاصر: مجموعه شعر/ سیری در مرثیه‌ی عاشورایی/  ستایشگران خورشید/ ستایش نور/ دیوان محمدعلی حزین لاهیجی/ حریم سبز عشق/ افسانه‌ی ناتمام/ از كعبه تا محراب اشاره کرد.
ذبیح اللّه صاحبکار در اسفند ماه 1381 شمسی وفات یافت در کنار نگاهبان بزرگ شعر پارسی، حکیم ابوالقاسم فردوسی آرام گرفت.
زنده یاد ذبیح الله صاحبکار ریاست گروه ادبیّات و هنر مرکز آفرینشهای هنری و شورای شعرانجمن ادبی موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی را نیز بر عهده داشت.