زنده یاد قاسم سرویها

 زنده یاد قاسم سرویها
نام پدر :  
سال تولد :  
محل تولد :  
ميزان تحصيلات :  ليسانس
شماره تماس :  
آدرس :  
آدرس ايميل :  
آدرس وبسايت :  
رشته هنري :  شعر
درجه هنري :  
شغل :  
اساتيد :  
مقام هاي كسب شده در جشنواره ها و مسابقات :
تأليفات :
سوابق اجرايي :  
سابقه همكاري با موسسه :  
مختصري از بيوگرافي هنري :
 قاسم سرویها متولد سال 1304 در مقدس مشهد است.
او پس از اخذ ديپلم ، هنوز 27سالگی را تمام نکرده بود که با کسب اجازه از مرجع بزرگ زمان، آيت‌ا... بروجردي به‌عنوان معلم دوره دبستان به تدريس کودکان شهرش پرداخت و درهمان ايام ذوق شعري به سراغش آمد.
مدتی نگذشته بود که علقه‌های مذهبی سرویها سبب شد؛ رباعيات، غزل و بعضاً قصيده‌هاي متفاوتي را اکثرا با محور مدح ائمه‌اطهار(علیهم السلام) بسراید. وي سال‌هاي بعد در کنکور شرکت کرد و موفق شد با قبولی در دانشگاه در رشته الهيات ليسانس بگيرد.
وي پس از انتقال از اداره آموزش و پرورش به اداره کل ارشاد خراسان، مدتي به عنوان مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان به امور فرهنگي پرداخت و دو سال پس از بازنشستگی، به مدت 5 سال در دانشگاه تازه‌ تأسيس علوم اسلامي رضوي به عنوان معاون اداري و مالي به خدمت پرداخت.
 سرويها بارها در محضر علامه فقيد اميني صاحب کتاب گرانقدر «الغديرات» شعر خواند و توسط ايشان مورد تفقد قرار گرفت. همین تشویق‌ها سبب شدند تا او کار شاعری‌اش را رها نکند. وي در جلسات شعر در محضر مقام معظم رهبري در سال‌هاي قبل از انقلاب بارها شعر خواند.
از او به عنوان یکی از پیشکسوتان شعر دفاع‌مقدس یاد می شود و بخشی از سروده‌هایش پیرامون جبهه، جنگ و شهادت در مجموعه‌ای به‌نام «سروستان» جمع‌آوری شد.
وی علاوه برسال ها حضور درجبهه ها به عنوان مبلغ وکمک رسان، دو شهید و یک آزاده را تقدیم انقلاب کرده است.
زنده یاد قاسم سرویها سال ها دبیری شورای شعر انجمن ادبی رضوی موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی را برعهده داشت.