زنده یاد سید حسین میرخانی

 زنده یاد سید حسین میرخانی
نام پدر :  سیدمرتضی
سال تولد :  1286 شمسی
محل تولد :  
ميزان تحصيلات :  معادل دكترا
شماره تماس :  
آدرس :  
آدرس ايميل :  
آدرس وبسايت :  
رشته هنري :  خوشنویسی
درجه هنري :  
شغل :  
اساتيد :  
مقام هاي كسب شده در جشنواره ها و مسابقات :
تأليفات :
سوابق اجرايي :  
سابقه همكاري با موسسه :  
مختصري از بيوگرافي هنري :
 سید حسین میرخانی ( 1285 - 1361)  به همراه برادرش سیدحسن از دوران کودکی به فراگیری خوشنویسی نزد پدرشان، سید مرتضی برغانی (میرخانی) پرداختند که از شاگردان کلهر بود.
سید حسین از یازده سالگی کتابت را آغاز کرد و تا پایان عمر نیز هنر خود را صرف کتابت آثار گوناگون کرد.
سیدحسین میرخانی علاوه بر رسیدن به مقام استادی در هنر خوشنویسی، سال‌ها به فراگیری موسیقی نیز پرداخت. او آموختن موسیقی را از مکتب «باقرخان رامشگر» آغاز کرد و مدتی در محضر «حسین‌خان اسمعیل‌زاده» به تعلیم گرفتن مشغول شد و پس از آن از مکتب استاد «رضا محجوبی» بهره‌ها برد. هر چند بسیاری از اهل موسیقی او را در کمانچه‌نوازی، هنرمندی توانا می‌دانستند اما میرخانی تمام وقت خود را صرف آموزش خوشنویسی کرد.
سیدحسین میرخانی علاوه بر کتابت دو جلد قرآن مجید، کتاب‌های رهروان شب، موش و گربه عبید زاکانی، جزوه چهار فصل، دوره سه‌جلدی رسم‌المشق برای مدارس و بسیاری آثار دیگر را به خط خود آراست.
او از بنیان‌گذاران انجمن خوشنویسان ایران بود که به دلیل کتابت قرآن، تقدیرنامه‌ای از دانشگاه الازهر مصر نیز دریافت کرد.
 موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی ضمن چاپ نفیس قرآن به خط زنده یاد سید حسین میرخانی، آثار این هنرمند را در نمایشگاهی به همراه آثار پدر (سید مرتضی)، برادر (سید حسن) و برادر زاده (سید محمد علی فرزند سید حسن میرخانی) با عنوان "جان مشتاق" در نگارخانه رضوان به نمایش در آورده است.
رو.حش شاد و یادش گرامی باد