
در حال بارگذاری صفحه...
در حال بارگذاری صفحه...
نخستین نشست شورای سیاستگذاری کنگرۀ بینالمللی «مکتب هنر رضوی»، به همت مؤسسۀ آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی در مشهد برگزار شد.
این نشست، با هدف بررسی و تبادل نظر درباره محورهای موضوعی، شیوه برگزاری، فراخوان و برنامههای جنبی کنگره بینالمللی مکتب هنر رضوی و با حضور عبدالحمید طالبی، رییس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، امیرمهدی حکیمی، مدیرعامل موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی، محمدجواد استادی، مدیر کلان پروژه مکتب هنر رضوی، دکتر احد فرامرز قراملکی، رییس بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی، حجتالاسلام مصطفی فقیه اسفندیاری، معاون امور بینالملل آستان قدس رضوی و جمعی دیگر از مدیران فرهنگی و هنری، در سالن جلسات دفتر ریاست سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی تشکیل شد.
در ابتدای این نشست دبیر اجرایی دومین کنگره بینالمللی مکتب هنر رضوی ضمن معرفی اعضای شورای سیاستگذاری و نهادهای همکار، به تبیین ضرورت، اهداف، شیوه اجرا و ساختار کنگره پرداخت.
محمدجواد استادی با اشاره به تجربه نخستین دوره این کنگره اظهار داشت: از آنجاکه این رویداد بهصورت دوسالانه برگزار میشود، تصمیم گرفتیم در این دوره همکاری نزدیکی با مدرسه اسلامی هنر داشته باشیم و از این رو جلسات متعددی در شهرهای قم و تهران تشکیل شد.
مدیر کلان پروژه مکتب هنر رضوی در ادامه پیرامون اصطلاح مکتب هنر رضوی توضیح داد و گفت: هدف مؤسسه آن است که به تدریج این اصطلاح را در فضای دانشگاهی و جهانی مطرح کرده و توجهها را ابتدا به هنر رضوی و سپس به مکتب هنری آن جلب کند.
دبیر اجرایی دومین کنگره بینالمللی مکتب هنر رضوی اظهار داشت: این رویداد برپاشده تا از طریق گفتگوی فرامرزی و بهرهگیری از پژوهشگران جهانی هنر اسلامی، گامی مؤثر در جهت تثبیت مفهوم مکتب هنر رضوی بردارد.
استادی با تأکید بر اینکه کنگره بر سه محور استوار شده است، تصریح کرد: محور نخست نظریهپردازی درباره مکتب هنر رضوی و تدوین چارچوب مفهومی برای آنکه مهمترین چالش پیش روست. دوم مطالعات تطبیقی و تاریخی با هدف شناخت جایگاه هنر رضوی در ساختار مکاتب هنر دینی؛ و محور سوم، آیندهپژوهی تمدنی است که این برنامه، گامی در مسیر تحقق تمدن نوین اسلامی خواهد بود.
دبیر اجرایی دومین کنگره بینالمللی مکتب هنر رضوی به حضور بخشهایی از این رویداد در خارج از کشور اشاره کرد و یادآور شد: در راستای توسعه این ایده بهره بردن از ظرفیت حضور در فضاهای دانشگاهی بینالمللی مورد توجه قرار گرفته است.
استادی اشاره کرد که برنامهریزیهایی برای حضور سخنرانان خارجی در این کنگره صورت گرفته و رایزنیها آغاز شده است.
استادی با تأکید بر ضرورت برگزاری دومین کنگره بینالمللی مکتب هنر رضوی متذکر شد: یکی از اهداف برگزاری این کنگره، بهرهگیری از ظرفیتهای علمی و پژوهشی متخصصان بینالمللی در راستای تبیین مفهوم مکتب هنر رضوی و ایجاد زبان مشترک علمی در این زمینه است. همچنین تلاش میشود این مفهوم وارد گفتمان دانشگاههای بینالمللی شود و تعامل میان هنر رضوی با دیگر مکاتب هنری اسلامی و مسیحی صورت گیرد.
وی با بیان اینکه در حوزه مکتب هنر رضوی، حرکت به سوی سیاستگذاری تمدنی امری ضروری است یادآور شد: در این مسیر، گامهای مؤثری برداشته شده که از جمله آنها میتوان به روند قابل توجه فرایند تصویب سند ملی مکتب هنر رضوی اشاره کرد.
دبیر اجرایی کنگره مکتب هنر رضوی، سپس به تبیین نظری چیستی مکتب هنر رضوی پرداخت و خاطرنشان کرد: اهداف اصلی کنگره، ارزیابی امکان شکلگیری مکتب هنری مبتنی بر شخصیت امام رضا(ع) و محوریت حرم مطهر رضوی؛ تقویت گفتوگوی میانفرهنگی در حوزه هنرهای قدسی و مفاهیم زیباشناختی؛ ارتقای جایگاه بینالمللی هنر رضوی در گفتمان معاصر هنر دینی؛ ارائه الگوها و چارچوبهای نظری و روشی برای گسترش و آموزش برآمدههای مکتب هنر رضوی در سطح جهانی است.
استادی سپس به اهداف تکمیلی و فردی اشاره کرد و گفت: نقد و بازنگری روشهای موجود مستندسازی در حوزه هنرهای دینی؛ ارتقای زبان نقد علمی در حوزه هنر اسلامی؛ تولید واژگان مشترک در راستای گفتمانسازی و معرفی ظرفیتهای حرم رضوی بهعنوان سرمایهای تمدنی از اهداف فرعی این کنگره است.
دبیر اجرایی دومین کنگره بینالمللی مکتب هنر رضوی پیرامون روند این رویداد توضیح داد و تصریح کرد: در کنار سخنرانیهای بینالمللی مجموعه مقالات ارسالی نیز مورد ارزیابی قرار گرفته و مقالات برگزیده در کنگره ارائه خواهد شد. همچنین مقالات برتر بهصورت مکتوب منتشر خواهد شد.
استادی افزود: فراخوان کنگره به صورت سهزبانه و از سوی دبیرخانه مرکزی منتشر میشود. دریافت چکیده مقالات در مردادماه آغاز خواهد شد و ارزیابی اولیه چکیدهها تا ۲۰ شهریورماه انجام میشود.
وی ادامه داد: نویسندگان تا ۳۰ آذرماه فرصت دارند اصل مقالات خود را ارسال کنند. فرایند داوری در دو مرحله علمی انجام خواهد شد و در نهایت، مقالات برگزیده برای انتشار نهایی انتخاب میشوند و سرانجام این کنگره در بهمنماه ۱۴۰۴ برگزار خواهد شد. همچنین موضوعات فراخوان در پنج محور اصلی و در مجموع پنجاه ریز موضوع منتشر میشود.
استادی از برگزاری ده نشست تخصصی و دو کرسی نظریهپردازی از تابستان امسال تا زمان برگزاری کنگره مکتب هنر رضوی خبر داد و بیان کرد: این نشستها با همراهی و همکاری دانشگاههای هنری انجام میگیرد.
وی افزود: کتابی با عنوان «بازاندیشی مفهومی در مکتب هنر اسلامی» را مؤسسه تهیه کرده است که آثار ۱۲ تن از اندیشمندان شناخته شده کشور، در آن گردآوری شده و قرار است نسخه انگلیسی آن در کنگره نهایی رونمایی شود.
دکتر جعفر مروارید، معاون سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز در ادامه ضمن توجه به بررسی دقیق مکان برگزاری کنگره تأکید کرد: در این دوره، دو موضوع فلسفه هنر و مباحث تطبیقی مورد توجه قرار گیرد. بخشی از برنامه شامل کارگاهها و نمایشگاههای حاشیهای است که باید با زندگی شهری و ارتباط با بدنه عمومی جامعه پیوند بخورد که بخش عمدهای از بازدیدکنندگان این بخش را گردشگران بینالمللی تشکیل میدهند.
در ادامه دکتر محمدحسین ایمانی خوشخو، سرپرست دانشگاه علم و فرهنگ، با بیان اینکه ایده مکتب هنر رضوی ابتدا باید در مرجع مربوطه نهادینه و سپس تکثیر شود اظهار داشت: تا کنون یک دوره کنگره برگزار شده و بهتر است دو دوره دیگر نیز با همان رویکرد بینالمللی در داخل کشور برگزار شود.
وی تصریح کرد: کشورهای هند، قطر و ترکیه میتوانند بهصورت فعال در این کنگره حضور یابند، بهگونهای که خودشان خواهان میزبانی از این رویداد در کشورشان برای سالهای آتی باشند.
دکتر احد فرامرز قراملکی، رییس بنیاد پژوهشهای آستان قدس رضوی بر ضرورت تعریف ایندکس بینالمللی برای کنگره تأکید کرد و گفت: این اقدام میتواند انگیزهای برای شرکت افراد در کنگره باشد. باید انگیزههای دیگری نیز ایجاد شود.
در ادامه دکتر مسعود معینیپور با تأکید بر ایندکس، یادآور شد: اگر بتوانیم ایندکس بگیریم، فضاسازی دانشگاهی انجام دادهایم. ایشان اشاره کرد باید روابط بینالمللی برقرار کنیم، حتی میتوان جلسات متعددی را از طریق ویدئوکنفرانس برگزار کرد یا پیشنشستهایی در خارج از کشور برگزار نمود. وی افزود: این اقدامات میتواند به یک مزیت رقابتی برای هنر رضوی تبدیل شود.
حجت الاسلام دکتر محمد حسین نواب، رییس مؤسسه آموزش عالی هنر و اندیشه اسلامی گفت: ما به دنبال این هستیم که اصطلاح مکتب هنر رضوی در فضای بینالمللی پذیرفته شود. با پذیرش این اصطلاح، در سطح جهانی برای آن ادبیاتسازی خواهند شد و اثرگذاری آن بهتدریج نمایان خواهد شد.
در ادامه دکتر حسن بلخاری، عضو هیات علمی و مدیر گروه مطالعات عالی هنر پردیس هنرهای زیبای دانشگاه تهران تصریح کرد: باید تلاش کنیم که نام مکتب هنر رضوی با هویت ایرانی تعریف شود؛ یعنی ایران محور اصلی باشد و دیگران به کنگره کمک کنند، همچنین نشستها میتواند در کشورهای دیگر برگزار شود.
حجتالاسلام مصطفی فقیه اسفندیاری؛ معاون بینالملل آستان قدس رضوی، با اشاره به بیان مقام معظم رهبری که جهانیسازی و برجستهسازی نام حضرت رضا(ع) در جهان باید در اولویت قرار بگیرد، ضمن تأکید بر برگزاری کنگره با رویکرد بینالمللی خاطرنشان کرد: یکی از ضرورتهای قطعی این مسیر، آن است که از همه ابزارهایی که اکنون در اختیار نداریم، استفاده کنیم.
وی با تاکید بر ضرورت افزایش ظرفیت کنگره تصریح کرد: اگر بتوان در کشورهای اسلامی کنگره را توسعه داد، زمینه استفاده از ظرفیت رسانهای آنها برای تحقق اهداف محقق میشود.
وی در پایان یادآور شد: نمیتوان تنها در مشهد نشست و از مکتب هنر رضوی سخن گفت و انتظار داشت که همه دنیا از آن باخبر شود.
امیرمهدی حکیمی، مدیرعامل مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی در پایان و ضمن جمعبندی دیدگاهها تصریح کرد: این مؤسسه در راستای تحقق سیاستهای کلان آستان قدس رضوی در حوزه فرهنگ و هنر گام برمیدارد و از همه ظرفیتهای ممکن در این راستا بهره میبرد. از این رو این مؤسسه از همفکری و همراهی همه نهادها و مجموعههای فعال در حوزه هنر اسلامی در داخل و خارج از ایران د ر این حوزه بهره خواهد برد
حکیمی سپس به انتشار نهایی این فراخون پس از جمعبندی و نهاییسازی موضوعات و انتشار فراخون نهایی کنگره تا پایان خردادماه سال جاری اشاره نمود.