
در حال بارگذاری صفحه...
در حال بارگذاری صفحه...
مدیرکلان پروژه مکتب هنر رضوی گفت: حرم رضوی، کلید درک مکتب هنر رضوی است و هنر قدسی در حرم مطهر رضوی، زبانی توحیدی دارد و به عنوان "ذکر مصور" تجلی مییابد.مدیرکلان پروژه مکتب هنر رضوی گفت: حرم رضوی، کلید درک مکتب هنر رضوی است و هنر قدسی در حرم مطهر رضوی، زبانی توحیدی دارد و به عنوان "ذکر مصور" تجلی مییابد.
نخستین پیشنشست تخصصی دومین کنگره بینالمللی مکتب هنر رضوی با موضوع «بازخوانی مفهوم قدسیت در مکتب هنر رضوی» و با تأملی بر آثار استاد محمود فرشچیان در مکتب هنر رضوان، برگزار شد.
در این نشست، محمدجواد استادی، مدیر کلانپروژه مکتب هنر رضوی، به تبیین ابعاد هنر قدسی و جایگاه آن در هنر رضوی پرداخت.
قدسیت؛ پل ارتباطی عالم محسوس و معنا
استادی با اشاره به مفهوم قدسیت در هنر رضوی بیان کرد: قدسیت مرزی است که بین عالم محسوس و معنا ایجاد میشود. درک این مفهوم در سنت اسلامی، برخلاف نگاه غربی، یک تجربه زیستی و وجودی است. هنر قدسی در حرم مطهر رضوی، زبانی توحیدی دارد و به عنوان "ذکر مصور" تجلی مییابد.
وی با تأکید بر نقش محوری حرم مطهر رضوی در شکلگیری مکتب هنر رضوی، افزود: در حرم مطهر رضوی، بیش از ۱۴۸ هنر شناسایی شده که بخش عمدهای از آنها هنوز ناشناخته مانده است. هنر در این فضا، یک کل واحد و هماهنگ را تشکیل میدهد؛ مانند یک ارکستر بزرگ که معنایی واحد را منتقل میکند. این هنرها در خدمت ایجاد فضایی برای حضور انسان در حریم قدسی هستند.
مولفههای مکتب هنر رضوی
مدیر کلانپروژه مکتب هنر رضوی، در ادامه به سه لایه اصلی قدسیت در این مکتب هنر رضوی، اشاره کرد و افزود: قدسیت مکانی به خلق آثار در مکانی ویژه و متبرک مانند حرم امام رضا(ع) اشاره دارد که به عنوان مرکز توجه عالم، نقش اساسی در شکلگیری هویت آثار هنری ایفا میکند. قدسیت آیینی بر پیوند ناگسستنی هنر با مناسک و آیینهای معنوی حرم تأکید دارد، به گونهای که هنر در این فضا، بازتابدهنده حیات معنوی و سیر و سلوک عبادی زائران است.
وی افزود: نقش رنگ و نور به عنوان سومین مولفه، رنگها و نورپردازی در هنر رضوی را نه به عنوان عناصری تزئینی، بلکه به عنوان بازتابدهنده معانی عمیق و نشانههایی از عالم معنا میداند که بیننده را به سمت تجربهای معنوی رهنمون میسازد. این سه مولفه در کنار یکدیگر، شاکله اصلی مکتب هنر رضوی را تشکیل میدهند.
آثار فرشچیان نمونهای بارز از هنر قدسی هستند
استادی در ادامه با تجلیل از آثار استاد محمود فرشچیان گفت: آثار فرشچیان نمونهای بارز از هنر قدسی هستند که در آن فرم و معنا در هم آمیختهاند. نور در آثار ایشان، نه به عنوان یک ابزار کمکی، بلکه به عنوان جوهره اثر از درون میتابد و بیننده را به عالم معنا متصل میکند.
وی همچنین با بیان اهداف دومین کنگره بینالمللی مکتب هنر رضوی، خاطرنشان کرد: امیدواریم با همکاری اساتید و پژوهشگران، بتوانیم مبانی نظری و عملی این مکتب را تبیین و جریانسازی هنر متعهد و قدسی را در سطح جهانی گسترش دهیم. انتشار مجموعه مقالات و سخنرانیهای این کنگره، گامی در جهت تحقق این هدف خواهد بود.