
در حال بارگذاری صفحه...
در حال بارگذاری صفحه...
آخرین قسمت از ویژه برنامه تلویزیونی «نقش نفس»، از تولیدات موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی که از شبکه 4 سیما به روی آنتن رفت، با عنوان «داستان عمارت خانه خورشید»، به بیان گزارشهای بازسازی و مرمت حرم مطهر رضوی در زمان شیوع ویروس کرونا اختصاص داشت و میزبان حضور «امیر مهدی حکیمی» مدیرعامل موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی بود.
امیر مهدی حکیمی، در ابتدای این برنامه گفت: حرم مطهر حضرت رضا(ع) قرنهاست که ملجأ و پناه زائران و مشتاقان است؛ جاییکه علاوه بر زائران، هنرمندان زیادی هر آنچه آموخته بودند و توان داشتند رادر خلق آثار هنری و ایجاد فضایی که حال زیارت در آن فراهم بشود را برای زائران به تصویر کشیدند.
وی با اشاره به گزارشهای بازسازی و مرمت حرم مطهر رضوی در زمان شیوع ویروس کرونا، ادامه داد: سالها حضور زائران در حرم مطهر امکان مرمت و بازسازی نقاط مختلف حرم را برای دست اندرکاران فراهم نمیکرد که به مرمت و بازسازی گنجینه بیمانند این مجموعه عظیم بپردازند.
وی اضافه کرد: در ایام کرونا اتفاق بزرگی رخ داد و تردد زائران برای حفظ سلامت عمومی جامعه و جلوگیری از گسترش بیماری درحرم محدود شد و این فرصت برای هنرمندان، مهندسان، معماران و مسئولان آستان مقدس حضرت رضا(ع) فراهم شد که بخشهایی از حرم رضوی که نیاز به مرمت و بازسازی داشت در این ایام انجام شود.
آغاز بازسازی حرم مطهر از روضه منوره
حکیمی تصریح کرد: در ابتدا این مرمت و بازسازی، از قلب حرم، یعنی روضه منوره و ضریح مطهر حضرت رضا(ع) آغاز شد. در آن ایام، تمام ضریح مطهر حضرت رضا(ع)، دوباره بازسازی شد. چهارچوب اصلی ضریح مرمت و استحکام بخشی شد. خاتم کاریها و نورپردازی ضریح مطهر، بخشهای قلم زنی و قلم کاری روی ضریح مطهر رضوی که هنرمندان زیادی از جمله استاد فرشچیان نقوشی را بر روی آن قلم زنی کرده بودند و به دلیل عرض ارادت زائران به این ضریح مطهر و تمسک جستن به ضریح موجب فرسایش این قلمزنیها شده بود، دوباره قلم زنی شد.
حکیمی تصریح کرد: در ایام شروع کرونا، تمامی درهای حرم مطهر، اعم از دربهای طلا، نقره و چوبی باز شد و دوباره به کارگاه طلاسازی، نقره کاری و کارگاهها و شرکتهای چوب در حرم مطهر رفت و پس از بازسازی در حرم رضوی نصب شد.
وی افزود: کاشیها، کتیبههای سنگی و سنگهای اطراف روضه منوره و کنار ضریح حضرت رضا(ع) که دچار فرسودگی و شکستگی شده بود، دوباره بازسازی شد و کتیبههای شعری دیواره روضه منوره حرم مطهر حضرت رضا(ع)، که به رنگ مشکی بود به رنگ طلایی تغییر یافت؛ چرا که ما رنگ طلا را در هنر اسلامی به عنوان نورحقیقت ترسیم میکنیم. این کتیبهها به رنگ طلایی درآمد و با تفاوت و تمایزی که در هیچ دورهای نبود تبدیل به فضایی با نمادی از نور و حقیقت شد.
حکیمی با اشاره به اینکه یکی از حوزههای بسیار مهم در حرم مطهر رضوی که در طی سالها متمادی امکان جدی برای بازسازی یا تعمیر آن نبود زیرساختهای تاسیساتی حرم بود خاطر نشان کرد: در دوران کرونا، تمام کابلکشیهای حرم رضوی عوض شد و ساختار جدیدی پیدا کرد، فضاها و تاسیسات ایمنی، صوتی، سیستمهای اعلام، اعلان و اطفای حریق و... تعمیر شد.
بازسازی کتیبهای سنگی در رواق توحید خانه
مدیرعامل موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی، با اشاره به بازسازی کتیبهای متعلق به دوره قاجار در رواق توحیدخانه حرم رضوی، افزود: این کتیبه از دوران پیش از انقلاب، بارها بر روی آن رنگ زده شده بود در دوران کرونا تمام آن رنگها زدوده شد و به صورت پتینه طلا مزین شد و با نصب شیشهای بر روی آن به عنوان یک اثر هنری در معرض دید زائران قرار گرفت.
وی تصریح کرد، فضاهای رفت و آمد زائران به روضه منوره در برخی مکانها نیاز به بررسی داشت در برخی مکانها باید پله ایجاد میشد، همچنین باید فضاهای شیبدار برای حمل و نقل آسان ویلچر در حرم ایجاد میشد اینها نیز در ایام کرونا انجام شد.
حکیمی ادامه داد: آیینهکاریهای رواقهای مختلف حرم که در طول زمان دچار فضای اکسیده شده یا سیاه شده بودند دوباره برداشته شدند و همه آنها اصلاح شد. گچبریها، گچکاریها، روشناییهای حرم مطهر و هر آنچه در حرم مطهر در طی سالهای سال به دست هنرمندان در حوزههای مختلف کار شده بود به دلیل حضور زائران و گذر زمان دچار فرسایش شده بود، مرمت شد.
تلاشهای بی وقفه برای بازگشایی حرم رضوی پس از کرونا
حکیمی با تاکید بر اینکه این تلاش گسترده و پیگیری مداوم، نشانی از ارادت خادمان، هنرمندان و کسانی است که بی وقفه در حرم مطهر کار کردند تا فضای حرم مطهر رضوی آماده حضور زائران شود، یادآور شد: در ایام کرونا حرم رضوی در ظاهر تعطیل بود؛ اما در تمام شبانه روز، این فعالیتهای گسترده برای آماده سازی، بازگشایی و استقبال دوباره از زائران این بارگاه ملکوتی، در حال انجام بود که شاید در تاریخ حرم بیمانند بود.
وی خاطر نشان کرد: اگر کرونا برای جامعه بشری برکتی نداشت، در حرم مطهر رضوی فرصتی را فراهم کرد که مسئولان و هنرمندان از آن بهترین بهره را ببرند و با تلاشهای شبانه روزی، کار مرمت، بازسازی، اصلاح و آماده سازی بخشهای مختلف حرم، برای حضور گسترده زائران فراهم شود
مدیرعامل موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی ابراز امیدواری کرد: این کوششها در کنار تمام تلاشهای هنرمندان، معماران و کسانی که در طول سالها و قرن ها، در حرم مطهر رضوی، کار کردند و این بنای بی مانند را با این گنجینه سترگ، در حرم مطهر ایجاد نمودند، بستر و زمینهای مناسب را برای زیارت مشتاقان حضرت رضا (ع) بیش از پیش فراهم کرده باشد.