اصول طراحی لباس در نگارگری مکاتب هنری با حضور استاد رضا مهدوی از نگارگران برجسته مشهدی در نگاران رضوان بررسی شد. به گزارش روابط عمومی موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی، در این نشست رضا مهدوی گفت: استاد فرشچیان از جمله هنرمندان معاصر است که توانسته است با اقتباس از مکاتب هنری آثار شاخصی را پدید آورد و نمونه خوبی برای دوره معاصر است. وی ادامه داد: طراحی و اصول لباس در نگارگری در دوره های مختلف مطابق وضع سیاسی بوده است چرا که در هر دوره ای نوعی مکتب به وجود می آید که مشخصات و ویژگی های خاص خود را دارد. این نگارگر مشهدی تصريح كرد: در دوره های مختلف و مکاتب هنری با توجه به نوع پوشش و لباس است که می توان آثار را از همه تفکیک کرد که می توان به عنوان نمونه به دوره قاجار اشاره کرد که از کلاه های بلند مورد استفاده بوده است. مهدوی در ادامه با بیان اینکه نگارگری در گذشته تنها هنری بوده که مورد استفاده هنرمندان قرار می گرفته است، اذعان داشت: در گذشته ، نقاشی، کاریکاتور، طراحی و.. همه در نگارگری صورت می گرفت ولی در حال حاضر با توجه به تخصصی شدن این هنرها نگارگری تنها در بحث معنوی و مذهبی رونق گرفته است. وی افزود: حالا در دوره معاصر مکاتب زیادی به وجود آمده اند چرا که همانند گذشته حامی خاصی وجود ندارد و مورد بعدی نیز همگرایی هنرمندان است چرا که در مکاتب هنری این این هنرمندان در یک مکان گرد هم می آمدند و نسبت به خلق آثار می پرداختند ولی در حال حاضر اینطور نیست. این هنرمند مشهدی اظهار داشت: در حال حاضر هر استادی برای خود هنرجویانی را آموزش می دهد و دیگر از همگرایی و حامی خاص خبری نیست که این مورد نیز سبب می شود که هنرمندان برای کسب درآمد فعالیت های بازاری انجام دهند. در ادامه این کارگاه هنرمندان و علاقه مندان نسبت به اصول طراحی لباس در نگارگری از جمله طراحی چین ها در لباس، طراحی کلاه، یقه، لباس و موارد مرتبط به لباس به تبادل نظر پرداختند. شایان ذکر است کارگاه اصول طراحی لباس در نگارگری از جمله نشست های هشت گانه مکتب رضوان است که به مناسب دهه میلاد امام رضا(ع) برگزار می شود. |