ارتقاء گرافیک، نیازمند فضای نقد است/ گفتگو با مسعود نجابتی، گرافیست

 ارتقاء گرافیک، نیازمند فضای نقد است/ گفتگو با مسعود نجابتی، گرافیست
گرافیست مطرح کشور: برای ارتقاء کیفی و کمی گرافیک، باید فضای نقادی در این حوزه گسترده تر از قبل شود.
مسعود نجابتی در مصاحبه اختصاصی با سایت موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در آستانه برگزاری نمایشگاه جمعی از مدرسان گرافیک مشهد در نگارخانه رضوان اظهار داشت: گرافیک محیطی در مشهد رشد بهتری نسبت به سایر موضوعات این رشته داشته است.
این مدرس دانشگاه در خصوص جایگاه گرافیک مشهد در کشور گفت: اگر وسعتی در قلمرو گرافیک در نظر بگیریم، به رغم تلاش هایی که شده است و در کنار ضعف هایی که وجود دارد، گرافیک محیطی، رشد بهتری در مشهد داشته که شاید به واسطه ی نوع سفارشاتی بوده که شده است.
طراح هشت دوره پوستر ویژه میلاد امام رضا علیه السلام تصریح کرد: در زمینه گرافیک فرهنگی و مذهبی نیز اتفاقات خوبی را در این شهر شاهد بوده ام که همین هم انتظار می رود، ولی در گرافیک تجاری، علی رغم حضور کارخانجات معروف و متعدد در سطح استان به ویژه مشهد، کم کاری شده و بیشتر کارها ضعیف است.
نجابتی ادامه داد: البته این نقطه ضعف که در همه ابعاد گرافیکی قوی عمل نکرده ایم، متوجه کل کشور است و این مهم قابل بررسی است.
وی افزود: گرافیک فرهنگی در سطح کشور رشد خوبی داشته که می توان دلیل آن را نوع سفارشات و فضای حاکم بر کشور دانست که این اتفاق خوب و مبارکی است.
عضو انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بیان کرد: در نهضت مردمی پوستر های انقلاب، پوستر های اجتماعی خوبی طراحی شد و این به عنوان فعالیتی که در مشهد مترکز بوده و هدایت می شود، مهمترین اتفاقی است که در حوزه در کشور رخ داده است.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا گرافیک مشهد دارای مشخه ی منحصر به فرد و مکتب خاصی است، گفت: اتفاقی که بتوان آنرا در جایگاه یک مکتب مشاهده کرد، خیر؛ اما طراحان خوش ذوق و صاحب سبکی در مشهد فعالیت می کنند که بر اثر تجربه خودشان به این جایگاه رسیده اند و برای تبدیل شدن به یک جایگاه محکم و عنوان دار، نیاز به زمان و ممارست بیشتر دارند.
طراح گرافیک مسجد جمکران همچنین در تعریف گرافیک دینی تشریح کرد: محصولات گرافیکی که در خدمت دین قرار گرفته و به طور دقیق تر، کلیه مفاهیمی که در عرصه دین تاکید دارد و به طور مستقیم و غیر مستقیم، ارزشی شمرده می شود، گرافیک دینی است که بیشتر از سوی نهادهای مذهبی مثل آستان قدس رضوی مورد اسقبال قرار می گیرد و شاخص ترین آنها به طراحی اسامی ائمه طاهرین علیهم السلام می پردازد.
این مدرس گرافیک و تایپوگرافی در توضیح استفاده از فرم های مدرن درتایپوگرافی اظهار داشت: تایپو گرافی، رشته کاربردی و در ارتباط با مخاطب بوده و مجاز نیست هر ابزار درونی را انتخاب نماییم، خصوصا در فضای دینی که با اعتقادات افراد رابطه دارد.
مولّف کتاب "خط در گرافیک" ادامه داد: ما دراین بحث با محدودیت هایی مواجه هستیم که تناسب فرم و محتوا از مهمترین مواردی است که باید درتایپو گرافی رعایت گردد.
نجابتی افزود: لازم است برای اجرای یک اثر، شأن محتوا در نظر گرفته شود و برای رسیدن به فضای مطلوب در این زمینه باید کارهای انجام شده در جامعه نقد شود و ایرادات آن ها برطرف گردد.
وی در پایان با ابراز تاسف از تولیدات زیاد در این زمینه گفت: هنوز فضای نقد با استانداردهای مرتبط شکل نگرفته است که امیدوارم با رعایت اصول مربوطه به یک انسجام و درستی در اجرا و تولید آثاری فاخر در این زمینه برسیم.
شایان ذکر است نمایشگاه "پوستر 7" آثارجمعی از مدرسان گرافيك مشهد است که به مناسبت روز جهاني گرافيك و روز معلم از 7 تا 10 ارديبهشت  1393 در نگارخانه رضوان مشهد برگزار می گردد.
تاريخ: ۱۳۹۳/۲/۳