در مراسم اختتامیه همایش «هم‌اندیشی ملی بازخوانی مفهومی مکتب هنر رضوی» عنوان شد ؛حمایت همه‌جانبه آستان قدس رضوی از طرح مکتب هنر رضوی

 در مراسم اختتامیه همایش «هم‌اندیشی ملی بازخوانی مفهومی مکتب هنر رضوی» عنوان شد ؛حمایت همه‌جانبه آستان قدس رضوی از طرح مکتب هنر رضوی

رئیس دانشگاه هنر ایران در مراسم اختتامیه همایش "بازخوانی مفهوم مکتب هنر رضوی" گفت: قرآن مغفول مانده هنر اسلامی است، پس هر هنری در مورد قرآن صحبت کند هنر شیعی محسوب می‌شود.

مراسم اختتامیه همایش "بازخوانی مفهوم مکتب هنر رضوی" شب گذشته با حضور جمعی از استادان دانشگاه‌های تهران ، هنر ایران ، تربیت مدرس و مدرسه هنر اسلامی در تالار شیخ بهایی سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی رضوی برگزار شد، در این مراسم محمدرضا حسنایی رئیس دانشگاه هنر ایران با اشاره به سخن امام رضا(ع) به هروی مبنی بر اینکه "خدا رحمت کند بنده ای را که امر ما را زنده می نماید. هروی می گوید: من گفتم: چگونه امر شما را زنده می‌شود؟ امام فرمود: علوم ما را فرا بگیرد و آنها را به مردم بیاموزد که اگر مردم، محاسن و زیبائی های کلام ما را بدانند از ما پیروی می کنند." اظهار کرد: وظیفه مومن است که سخن امامش را یاد بگیرد و به هر زبانی که یاد دارد به دیگران نیز بگوید. در این حیطه وظیفه هنرمند هم همین است. اگر ما به عنوان مومن می‌خواهیم  مورد رحمت خداوند قرار گیریم، باید تعالیم امام را یاد گرفته و با زبان هنر آن را در جامعه گسترش دهیم.

وی با اشاره به اینکه توحید محور دین است، افزود: برخی گفته‌اند شمسه یا همان مهر، تعریفی از بسم الله هم دارد که در برخی از معماری حرم به جای بسم‌الله بکار رفته است.

حسنایی با تاکید بر اینکه هنر شیعی برای ما همان هنر اسلامی است، افزود: قرآن مغفول مانده هنر اسلامی است و در روایات آمده است که قرآن ناطق از حضرت علی(ع) شروع می‌شود و در سایر ائمه بسط پیدا  می‌کند، از این رو نیز حضرت امام رضا(ع) قرآن ناطق است. پس هر هنری در مورد قرآن صحبت کند هنر شیعی است و قرآن نیز کلام خداست و فرامین الهی را به ما یادآوری می‌کند و ما باید ما پرتوی از مهر را در آثار خود انعکاس دهیم که مشخصات هنر شیعی در مضجع شریف حضرت رضا (ع) در کتیبه‌ها و روایات نمود دارد.

وی با اشاره به اینکه در تعریف هنر رضوی، محوریت امام رضا (ع) هستند ، افزود:  اگر مفهوم امام را نشناسیم، مفهوم هنر هم برای ما شناخته نمی‌شود. امام یک فرد نیست بلکه یک مفهوم جاری است و بسته به زمان فقه تمدنی تغییر می کند. امام سمبل خوبی‌هاست و همه جا حضور دارد. ما در محضر امام هستیم و فاصله ما را از امام دور نمی‌کند. مقابل حضور در اینجا غفلت تعبیر می‌شود . 

امیر مهدی حکیمی مدیرعامل مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیزدر این مراسم گفت: طرح ایده مکتب هنر رضوی با حمایت و همراهی روسا و استادان دانشگاه‌های هنر ایران، دانشگاه تهران، تربیت مدرس و... در مسیر ۳ ساله خوب پیش رفته است که امید می‌رود با حمایت و همراهی استادان این مسیر پس از برگزاری این همایش جدی‌تر دنبال شود.

وی با اشاره حمایت‌های تولیت‌ آستان قدس رضوی از طرح مکتب هنر رضوی گفت: طی جلساتی که طی دو روز برگزاری نمایشگاه "بازخوانی مفهوم مکتب هنر رضوی" با ایشان داشتیم مقرر شد که دایره‌المعارف هنر حرم مطهر رضوی تالیف شود. ان شالله این مسیر سال‌های آینده به جریان جدی در هنرتبدیل و نقش آن در زندگی مردم ملموس و عینی شود.

مجمد جواد استادی مشاور مدیرعامل و مجری کلان پروژه مکتب هنر رضوی نیز در مراسم گفت: طی برگزاری همایش "بازخوانی مفهوم مکتب هنر رضوی " با طرح نقد و دیدگاه‌های موافق و مخالف مواجه شدیم. ما از هر نقدی که منجر به توسعه مکتب هنر رضوی شود استقبال می‌کنیم. تولیت آستان قدس رضوی اخیر اعلام کند در بحث مکتب هنر رضوی باید از دیدگاه اندیشمندان خارج کشور در این حوزه بهره‌مند شوید از این رو به صورت مستقیم از طریق مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر زمینه برقراری ارتباط با چهر‌ه‌های بین‌المللی فراهم شد که در میان نظرات آن‌ها نیز دیدگاه‌های منتقدانه‌ای هم وجود داشت. 

وی با اشاره به لزوم ارتباط مستمر استادان دانشگاه با دبیرخانه مکتب هنر رضوی یادآور شد: پس از جمع بندی سخنرانی‌های ارائه شده در این همایش، عنوان‌های پژوهشی مشخص شده است که قبل از ارائه در شورای سیاست گذاری پژوهشی مکتب هنر رضوی بهتر است استادان نکات خود را در این عنوان‌ها هم مطرح کنند. هم چنین در این همایش  اجرای دو طرح پژوهشی دو تن از استادان دانشگاه در اولویت طرح‌های پژوهشی آستان قدس رضوی قرار گرفت.

 گفتنی است پس از پایان این نشست حاضران به یادگار پوستر همایش" بازخوانی مفهوم مکتب هنر رضوی " را امضا کردند.
تاريخ: ۱۴۰۳/۷/۲۰