استاد دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد؛ لزوم ارتقای سواد بصری جامعه با بهره‌گیری از نقوش هنر رضوی در تولید آثار

  استاد دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد؛ لزوم ارتقای سواد بصری جامعه با بهره‌گیری از نقوش هنر رضوی در تولید آثار

استاد دانشگاه تربیت مدرس بر لزوم ارتقای سواد بصری جامعه با بهره‌گیری از نقوش هنر رضوی در تولید آثار و محصولات کاربردی تأکید کرد. 

محمد خزایی با بیان این‌که معنا و مفاهیم در لابه‌لای تزیینات هنری ایرانی نهفته است، اظهار کرد: اگرچه کشور، گنجینه هنری بزرگی دارد و هنرمندان در سده‌های گذشته با شناخت کامل خود نسبت به این هنرها آثارشان را خلق کردند، اما پس از دوره قاجار شاهد قطع ارتباط هنرمندان با این هنرها بودیم.
وی افزود: چراکه بسیاری بر این باور بودند که تاریخ مصرف این هنرها گذشته است، بنابر این آثار هنری که امروزه در جامعه وجود دارد با فرهنگ و تمدن ایرانی هماهنگ نیست. از این رو، ما باید دوباره این آثار را بازگردانیم و نقش جشنواره‌های هنری همچون «گنجینه مهر» نیز همین است. 
این دکتری هنر اسلامی تصریح کرد: البته ویژگی خاص جشنواره گنجینه مهر این است که در آن، کارکرد و به روز بودن به طور کامل در کنار یکدیگر قرار گرفته است. در حقیقت، در بسیاری از موارد نقوش هنری شناخته شده بود، اما در تولید آثار بکار نمی‌رفت، در حالی که این موضوع باید در جامعه نمود پیدا کند. 
وی گفت: از آنجایی‌که آستان قدس رضوی متولی اصلی برگزاری این جشنواره است، تأکید بر روی هنر رضوی است که این امر بسیار ارزشمند است. بدین ترتیب، هنر نابی که به دنبال آن هستیم و موجب ارتقای سواد بصری افراد می‌شود با برگزاری چنین جشنواره‌ای شناسایی شده و به تدریج در جامعه گسترش پیدا می‌کند. 
استاد دانشگاه تربیت مدرس افزود: حتی در دوره‌های صفوی و قاجار، سواد بصری مردم بیشتر از ما در عصر حاضر بوده است. به طور مثال، مردم مفهوم خاص رنگ‌های آبی و لاجورد را دریافت می‌کردند و تأثیر خاصی که بر روی روحیه و روان انسان‌ها داشت، دیده می‌شد. بنابراین باید دوباره سواد بصری را با توجه به اهمیتی که دارد، به جامعه ایران برگردانیم.
 

همکاری با دانشگاه‌ها؛ حرکتی مبارک
در ادامه خزایی گفت: آستان قدس رضوی، یکی از غنی‌ترین مراکز آثار هنری دنیا به شمار می‌آید و در هیچ کجای جهان نظیر چنین آثاری وجود ندارد. در واقع، حرم مطهر رضوی یک موزه بسیار بزرگ از ادوار مختلف اسلامی است.
وی بیان کرد: مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی نیز یکی از مؤسسات فعال در حوزه هنر اسلامی به شمار می‌آید و تاکنون اقدامات ارزشمندی در این حوزه و در چارچوب مکتب هنر رضوی انجام داده است. همچنین این مؤسسه آینده درخشانی در پیش دارد و جایگاه خود را در دنیا بدست خواهد آورد. 
این دکتری هنر اسلامی یادآور شد: در گذشته دو حوزه دانشگاه و مجموعه آستان قدس رضوی از یکدیگر جدا بودند، یعنی نه دانشگاهیان اطلاعات چندانی از آثار هنری موجود در حرم مطهر رضوی داشتند و نه مسئولان آستان قدس رضوی به طور کامل در جریان ظرفیت‌های علمی و تخصصی دانشگاهیان بودند.
خزایی خاطرنشان کرد: حرکت مثبت و مبارکی که این مؤسسه در راستای همکاری با مراکز دانشگاهی هنری در چند سال اخیر انجام داده است، موجب پیوند بین دانشگاه‌ها و آستان قدس رضوی شده است و بی‌تردید نتایج بسیار خوبی را به دنبال خواهد داشت.
گفتنی است، فراخوان نخستین جشنواره هنری گنجینه مهر با موضوع «هویت‌بخشی به اسباب زندگی با الهام از نمادهای رضوی» به همت مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با همکاری دانشگاه هنر در آذرماه سال 1402 اعلام شده بود و مراسم اختتامیه آن نیز در بیست و نهم اردیبهشت ماه 1403 همزمان با دهه کرامت برگزار خواهد شد
تاريخ: ۱۴۰۳/۲/۲۹