یک عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: تبیین مکتب هنر رضوی نیاز به فعالیت پژوهشی گسترده در مراکز دانشگاهی و علمی دارد. محمدرضا قائمینیک در حاشیه برگزاری دومین کنگره بینالمللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با محوریت «مکتب هنر رضوی» در جوار حرم مطهر حضرت رضا(ع) در گفتوگو با آستان نیوز بیان کرد: تبیین مکتب هنر رضوی با محوریت ذخیره انباشته هنری که در حرم مطهر رضوی وجود دارد یا با الهام از این بارگاه ملکوتی در مکانهای دیگر شکل گرفته است، یک کلان پروژه است. وی افزود: در واقع چون این گنجینه هنری در فاصله زمانی چند سدهای شکل گرفته است، امکان بررسی و فهم آن در مدت یک یا دو سال یا با برگزاری یک یا دو کنگره وجود ندارد. قائمینیک درباره لزوم برگزاری کنگره مکتب هنر رضوی بیان کرد: همچنین ذخیره انباشته هنر رضوی در طول سدههای گذشته، در دوره معاصر یعنی حدود صد سال اخیر با چالش هنرهای معاصر و انواع آن روبهرو شده است. از این رو به نظر میرسد این انباشته تاریخی باید به دقت مورد بررسی و مطالعه قرار گیرد تا با اقتضائات هنر معاصر منجر به زایشهای هنری جدید شود. در ادامه این عضو هیئت علمی گروه علوم اجتماعی دانشگاه علوم اسلامی رضوی گفت: در کنگره مکتب هنر رضوی نیز به ارائه مقالهای با عنوان «تأملی در اقتضائات روشی پژوهش در هنر رضوی در دوره معاصر» پرداختم. گفتنی است، دومین کنگره بینالمللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با محوریت مکتب هنر رضوی به همت مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر با پنلهای تخصصی در روزهای 22 و 23 آذر 1402 در مشهدمقدس در حال برگزاری است. |