یک عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس در سومین پیشنشست کنگره بینالمللی مکتب هنر رضوی با بیان اهمیت هنر اسلامی بر ضرورت بررسی تاریخ هنر در اماکن اسلامی برای رسیدن به الگویی در عصر حاضر تأکید کرد. دکتر محمد خزایی در این پیشنشست که با عنوان «سیری در لطایف صور و نقوش حرم مطهر رضوی»، سهشنبه چهاردهم آذرماه در دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس در تهران برگزار شد، اظهار کرد: برخلاف نظر برخی از افراد که به وجود هنری به نام هنر اسلامی باور ندارند، هنر اسلامی وجود دارد و بسیار ریشهدار است. وی گفت: گنجینه هنری حرم مطهر رضوی، نمونه عالی هنر اسلامی است و اثبات میکند که این هنر به عنوان یک مفهوم وسیع وجود دارد. در ادامه دکتر خزایی به معرفی برخی از آثار هنری موجود در حرم مطهر حضرت رضا(ع) از جمله کاشیهای زرین فام موجود در روضه منوره پرداخت و به سابقه و جایگاه این کاشیها و جنبههای مختلف معنایی آنها از جمله شکلهای هندسی، متون، لعاب و رنگ بکار رفته در آنها اشاره کرد. این عضو هیئت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس با بیان نکاتی درباره کاشیکاریهای بخشهای دیگر حرم مطهر، به بررسی برخی از نشانههای موجود در این کاشیها همچون نقش پرندگان پرداخت. در این راستا نیز به طور ویژه در خصوص تصویر طاووس در نقوش و کاشیکاریهای موجود در حرم مطهر و معنایابی آن مطالبی را مطرح کرد. همچنین وی با اشاره به یک تصویر در سردرب صحن انقلاب اسلامی حرم رضوی به مسئله تصویرسازیهای در هنر اسلامی نیز مورد توجه بوده و این تصویر از مهمترین نمونههای آن به شمار میآید. شایان ذکر است، دومین کنگره بینالمللی فرهنگ و هنر در تمدن اسلامی با محوریت مکتب هنر رضوی به همت مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر در آذرماه سال جاری در مشهد برپا میشود. تاکنون سه پیش نشست این کنگره با همکاری مراکز دانشگاهی از جمله اندیشکده مدرسه اسلامی هنر و دانشکده هنر و معماری دانشگاه تربیت مدرس در قم و تهران برگزار شده است. |