عضو شورای سیاستگذاری جشنواره «گنجینه مهر» گفت: «امتداد اجتماعی زیارت در زندگی مردم» شعار اصلی و محوری است که در موسسه آفرینشهای هنری نیز پیگیری میشود تا در این راستا بتوانیم آن آموزههای مرتبط با فرهنگ رضوی و معارف مرتبط با آن را به کمک زبان هنر و در قالب تولید محصولات متعدد هنری فرآوری کنیم و به صورت کاربردی در اختیار مردم قرار دهیم.
محمدجواد استادی در گفتوگو با ایسنا در خصوص جزئیات برگزاری نمایشگاه گنجینه مهر، اظهار کرد: جشنواره ملی گنجینه مهر با محوریت اصلی سوغات زائر از سوی موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی و با همکاری دانشگاه هنر نیز برگزار میشود که البته تمامی دانشکدهها و دانشگاههای مهم هنری کشور هم در فهرست همکاری با این جشنواره حضور دارند اما برگزارکنندگان اصلی موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی و دانشگاه هنر است که با مشارکت سایر نهادهای دانشگاهی و البته وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار میکند.
وی افزود: «امتداد اجتماعی زیارت در زندگی مردم» شعار اصلی و محوری است که در موسسه آفرینشهای هنری نیز پیگیری میشود تا در این راستا بتوانیم آن آموزههای مرتبط با فرهنگ رضوی و معارف مرتبط با آن را به کمک زبان هنر و در قالب تولید محصولات متعدد هنری فرآوری کنیم و به صورت کاربردی در اختیار مردم قرار دهیم.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره گنجینه مهر تصریح کرد: طیفهای مختلفی که در کشور و خارج از آن وجود دارد باعث میشود که بتوانیم آن تاثیرگذاری و اثربخشی مفاهیم فرهنگ رضوی و دینی را به صورت مستقیم در زندگی و نسلهای مختلف جریان ببخشیم. بنابراین در این فرآیند آن مفاهیم رضوی به فرمهای متعدد و مختلفی تبدیل میشوند که به وسیله مردم مورد استفاده قرار میگیرند و کاربرد دارند.
اهداف موسسه آفرینشهای هنری منجر به تولید محصولات هنری میشود
وی عنوان کرد: اهداف و سیاستهایی که قرار است در موسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی پیگیری شود، منجربه تولید محصولات هنری میشود که به لحاظ معنایی فرهنگ رضوی را ترویج و ارتقاء میدهند. همانطور که میدانید تولید سوغات زائر و عرضه آثار هنری در مشهد اهمیت ویژهای دارد و سالانه بیش از ۲۰ میلیون زائر به مشهد سفر میکنند که این تعداد بسیار قابل توجه است و طیف گستردهای از مخاطب را در خود جای میدهد.
استادی خاطرنشان کرد: جشنواره گنجینه مهر با این رویکرد طراحی شده تا بتواند فعالان مختلف به خصوص دانشجویان تخصصی رشته هنر و یا صنایعدستی که در کشور حضور دارند را هدایت کند تا به سمت تولید آثاری که در رده سوغات زائر است بروند و فرهنگ رضوی را ترویج کنند.
وی ادامه داد: هدف اصلی جشنواره این است که به اسباب و وسایلی که مردم به صورت کاربردی در زندگی خود استفاده میکنند را با زبان هنر هویت ببخشیم؛ هویتی که رنگ و بوی رضوی و دینی داشته باشد. نمادها و نشانههای فراوانی در مجموعه بزرگ حرم مطهر رضوی وجود دارد که تمام این نشانگان و آثاری که مشاهده میکنید دربردارنده معنای دینی و رضوی است که هنرمندان به مرور زمان این معانی را به فرم تبدیل کردند.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره گنجینه مهر اظهار کرد: امروز شاهد این هستیم که اماکن مقدس ما با زبان هنر توانستند جلوهگر فضای قطبی و معنویت باشند. همچنین امروز دنبال این هستیم تا بتوانیم به کمک همین آثار درخشان که در طول ۷۰۰ تا ۸۰۰ سال در حرم مطهر رضوی به وجود آمده که شامل معماری، کاشیکاری و آثار هنری متعدد است را در آثار جدیدی که امروز تولید میشود، جلوه کنیم.
آثار جشنواره «گنجینه مهر» باید با الهام از فرهنگ رضوی تولید شود
وی گفت: جشنواره گنجیینه مهر در چند بخش برگزار میشود که البته تنها به دانشجویان اختصاص ندارد و تمامی هنرمندان، موسسات هنری و تولیدکنندگان تولید آثار هنری میتوانند آثار خود را به این جشنواره ارائه دهند. یکی از تمرکزهای جدی ما این است که دانشجویان تخصصی هنر یا صنایعدستی را به سوی آثاری که تولید میکنند، سوق دهیم. در واقع آثار باید با الهام از فرهنگ رضوی تولید شود و بتوانیم این جریان را به صورت متمرکز در کشور ایجاد کنیم.
استادی بیان کرد: عنوان بخش اول جشنواره «نقشی برای زندگی» است که در این بخش هنرمندان و تولیدکنندگان باید با طراحیآرایی برای هویتبخشی به مصارف کاربردی فعالیتهای خود را ارائه دهند. همچنین در این بخش مواردی وجود دارد که یکی از آنها زیورآلات است و از آرایههای رضوی در تولید زیورآلات که یک هنر کاربردی است، استفاده کنند.
وی افزود: در این بخش از جشنواره مجموع ظروف و اشیاء کاربردی که شامل سفال، هنرهایی که با شیشه ارائه میشود، فلزکاری، تولید آثار چوبی را میتوان در این بخش مشاهده کرد. همچنین در این بخش از جشنواره مُهر، تسبیح و سجاده هم وجود دارد که هنرمندان میتوانند در این زمینه فعالیتهای خود را داشته باشند.
تسبیح، مُهر و سجاده یک بازار جدی در مشهد دارد
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره گنجینه مهر اضافه کرد: تسبیح، مُهر و سجاده بازار بسیار جدی در مشهد دارد و بخش زیادی از آن در انحصار چینیها است و هیچ ارتباطی به فضای فکری، هویتی و فرهنگی ما ندارد که امیدواریم در این بخش بتوانیم طراحی محصولات اختصاصی بازار این حوزه را در اختیار کشور خود قرار دهیم و از ظرفیتهای خود استفاده کنیم.
وی بیان کرد: عنوان بخش دوم جشنواره «در جستجوی هویت» است که این بخش هم دو حوزه دارد. بخش اول طراحی برای هویتبخشی به بستهبندی محصولات رضوی است. زمانی میگوییم محصولات اختصاصی تحت عنوان محصولات هنری رضوی تولید میکنیم که به صورت اختصاری تحت عنوان برند «مِهر» آن را بشناسیم.
استادی تاکید کرد: انتظار ما این است که بتوانیم در حوزه بستهبندی مانند نحوه ارائه سوغات خدمات خوبی را انجام دهیم، زیرا نحوه ارائه آثار رضوی بسیار مهم است و امروز شکل، فرم و قالبی که آن محصولات را در اختیار مخاطب قرار میدهیم، اهمیت بسیار زیادی دارد. بنابراین افراد میتوانند پیشنهادات خود را در طراحی بستهبندی و محصولات هنری رضوی نیز ارائه کنند.
وی گفت: «گرافیک و بستهبندی» حوزه دوم این بخش است که محصولاتی را مانند گرافیک بستهبندی زیور، ظروف کاربردی، تابلوهای تزئینی و ... را در برمیگیرد و افراد میتوانند آثار خود را در این حوزه نیز ارائه کنند، زیرا خود محصول تولید یا فروخته میشود اما به دلیل ضعف بستهبندی، بازار جدی نخواهد داشت و این امر یک آسیب است.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره گنجینه مهر بیان کرد: محصولات هنری در بخش سوم این جشنواره قرار میگیرد که حوزه بسیار مهمی است؛ بدین منظور افرادی میتوانند برگرفته از مفاهیم رضوی محصولاتی تولید کنند که به عنوان سوغات نیز کاربرد داشته باشد.
وی ادامه داد: در بخش چهارم این جشنواره دیگر محصولی ارائه نمیشود و اقدامی که انجام میدهیم دریافت ایدهها از شرکت کنندهها است. اگر فردی در حوزه سوغات زائر یا هنرهای کاربردی برگرفته از مفاهیم رضوی ایدهای دارد، در جشنواره به رقابت گذاشته و ایدههای برتر نیز انتخاب میشود و در آینده حمایتهایی صورت میگیرد تا این ایدهها اجرایی شوند.
استادی مطرح کرد: همانطور که اشاره کردم تمامی اساتید، دانشجویان و هنرمندان سراسر کشور میتوانند بدون هیچ محدودیتی آثار مورد نظر خود را که باید از نقوش موجود در حرم باشد نیز ارسال کنند. برای اینکه این مسیر آسان شود، دفترچهای تهیه و نقوشی که در حرم مطهر وجود دارد در آن قرار گرفته و بر روی وب سایت جشنواره نیز بارگذاری شده و دیگر نیازی نیست افراد در حرم حضور پیدا کنند؛ حتی اگر نقش خاصی هم نیاز داشتند که در دفترچه وجود نداشت میتوانند با تماس به موسسه آفرینشهای هنری و توضیح کارشان از منابع ما نیز استفاده کنند.
وی تصریح کرد: در جشنواره «گنجینه مهر» به ۳ برگزیده هر کدام از ۴ بخش جوایزی اهدا میشود اما مهمتر از آن، حمایتی است که از شرکت کنندگان به عمل خواهد آمد. افرادی که در این جشنواره به جز برگزیدهها شرکت میکنند، آثاری که به حد استاندارد خاص رسیده باشد، زمینه تجاریسازی فعالیتهای آنها نیز فراهم میشود و به اقتصاد هنر کمک میکند. به عنوان مثال طراحی، طرحی را در جشنواره ارائه کرده اما امکان تولید انبوه آن را ندارد که ما میتوانیم ایده آن طراح را در مجموعه خریداری و در موسسه آفرینشهای هنری به تولید انبوه برسانیم.
حمایتهای متعددی در حوزه اقتصاد هنر شکل میگیرد
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره گنجینه مهر خاطرنشان کرد: بنابراین حمایتهای متعددی در حوزه اقتصاد هنر شکل میگیرد که این موضوع به مراتب از جوایز اهمیت بیشتری دارد و تلاش میکنیم در کنار این جشنواره شبکهسازی و بانکهای اطلاعاتی را فراهم کنیم تا همافزایی بیشتری داشته باشیم.
وی با بیان اینکه فراخوان جشنواره «گنجینه مهر» آغاز و از پوستر آن رونمایی شد، گفت: آخرین مهلت ثبتنام و ارسال آثار تا ساعت ۲۴ اول بهمن ماه است. همچنین انتخاب اولیه آثار تا ۵ بهمن ماه اتفاق میافتد و نتایج انتخاب اولیه نیز تا ۸ بهمن ماه در تمامی رشتهها صورت میگیرد.
استادی اضافه کرد: آثاری که از سوی شرکت کنندگان جشنواره انتخاب شدند تا ۱۶ بهمن ماه فرصت دارند تا آثار نهایی خود را ارسال کنند و تمامی نتایج نهایی تا ۱۸ بهمن ماه نیز اعلام خواهد شد. اختتامیه ۲۸ بهمن ماه برگزار خواهد شد که در کنار این مراسم نمایشگاهی از آثار برگزیده هم خواهیم داشت. این نمایشگاه فعالیت خود را از ۲۴ تا ۲۸ بهمن ماه انجام میدهد.
وی افزود: اعضای این جشنواره تلاش میکنند تا به ارتقاء فرهنگ رضوی در حوزه صنایع خلاق و همچنین اقتصاد هنر و زندگی هنرمندان کمک شود. تمامی فعالیتهایی که در موسسه آفرینشهای هنری اتفاق میافتد حول یک محور و مدل موضوعی و مفهومی به نام «مکتب هنر رضوی» است و به دنبال این است که چطور مفاهیم دینی و ذهنی میتواند به فرم و محصول تبدیل شود و در اختیار همه قرار گیرد.
عضو شورای سیاستگذاری جشنواره گنجینه مهر بیان کرد: اکنون موسسه آفرینشهای هنری برندی به نام «مِهر» تعریف کرده که تمامی محصولات هنری رضوی این موسسه در کل کشور با این برند به فروش میرسد. ضمن اینکه دانشگاه هنر در سالهای گذشته و در حوزه هنرهای کاربردی جشنوارهای تحت عنوان «گنجینه» برگزار کرده و پیرو تفاهمنامهای که با دانشگاه به عمل آمد عنوان «گنجینه» را به برند «مهر» تلفیق کردیم و نخستین دوره جشنواره «گنجینه مهر» متولد شد.