نویسنده و منتقد ادبی مشهدی تأکید کرد؛ لزوم توجه بیشتر داستان‌نویسان به اندیشه اهل بیت(ع) در خلق آثار دینی

  نویسنده و منتقد ادبی مشهدی تأکید کرد؛ لزوم توجه بیشتر داستان‌نویسان به اندیشه اهل بیت(ع) در خلق آثار دینی
نویسنده و منتقد ادبی مشهدی بر لزوم توجه بیشتر داستان‌نویسان به اندیشه اهل بیت(ع) در خلق آثار دینی و رضوی تأکید کرد. 

محمد خسروی‌راد در سی و دومین جلسه انجمن «عصر داستان» که بعدازظهر چهارشنبه ۲۲ شهریورماه همزمان با ایام پایانی ماه صفر در محل نگارخانه رضوان مشهد برگزار شد، اظهار کرد: بیشتر آثار در حوزه دینی مبتنی بر روایت سیره و زندگی ائمه اطهار(ع) است که با نگارش تاریخ و گزارش هم می‌توان به آن پرداخت. در حالی که در داستان باید به اندیشه بزرگان دین پرداخت و برای مخاطبان فرصت تفکر ایجاد کرد.
در ادامه وی در پاسخ به سؤال «آیا نویسنده شدن فرمول خاصی دارد»، گفت: بله، فرمول‌های خاص خودش را دارد. جالب است که تا حداقل سه دهه قبل، اعتقاد بر این بود که نویسنده باید سر سوزن ذوقی داشته باشد، یعنی حدود 50 درصد نوشتن، جوششی است و بقیه آن به تلاش فرد بستگی دارد. 
خسروی‌راد افزود: اما امروزه بزرگترین کرسی‌های داستان‌نویسی جهان اثبات کرده‌اند که با حدود 20 درصد استعداد و ذوق جوششی در نهاد فرد، از طریق تربیت و کوشش می‌توان او را نویسنده کرد. البته این امر نیاز به تلاش گسترده و نظم و آداب خاصی دارد. 
 

داستان؛ زبانی ساده برای انتقال اندیشه
همچنین این نویسنده مشهدی بیان کرد: داستان‌نویسی، ساده‌ترین کار جهان است، در واقع در هر حوزه‌ای که فعالیت کنیم، وقتی کار خود را بلد باشیم، آن کار برایمان ساده و لذت‌بخش می‌شود. 
وی ادامه داد: البته داستان‌نویسی، عرق‌ریزی روح نیز است. چراکه روح نویسنده درگیر شخصیت‌ها می‌شود و مانند سایر حرفه‌ها فقط خستگی جسمی به همراه ندارد و اگر نویسنده ننویسد، روحش اذیت می‌شود. به عبارتی نویسندگی نوعی زایش است. 
خسروی‌راد در تعریف ادبیات داستانی نیز گفت: داستان همه زندگی ما است. داستان، زبانی است که در آن تفخر و غیرصمیمت وجود ندارد و از آن می‌توان به عنوان فرصت مغتنمی برای باز کردن پنجره‌های جدید به روی یکدیگر نام برد.
وی تصریح کرد: وقتی در حوزه کودک و نوجوان اثری به مخاطب عرضه کنید که او پس از خواندن آن بگوید چه ساده است، من هم می‌توانم چنین اثری بنویسم، پس شما کارتان را درست انجام دادید. البته مخاطبان وقتی بخواهند بنویسند، می‌بینند که کار آسانی نیست. 
این نویسنده افزود: کتاب و داستان هم یک رسانه است و باید آن را بتوان به دیگران منتقل کرد. اوج هنر نیز در ساده بودن اثر است. نویسنده باید به گونه‌ای بنویسد که مخاطب بتواند حرف و اندیشه او را بفهمد.
 

اهمیت عنصر تعلیق در آثار داستانی
خسروی‌راد بیان کرد: تکنولوژی‌های عصر حاضر امکان دسترسی نسل جدید را به نویسندگان مختلف و کتاب‌های آن‌ها به آسانی فراهم کرده است. از این رو، این دسترسی‌ها در کنار هوشمندی نسل حاضر موجب هم‌افزایی شده و جان و جسم و روح نویسنده را برای نوشتن تقویت کرده است. بدین ترتیب نسل جدید نویسندگان، آینده خوبی در پیش دارد. 
وی همچنین گفت: امروزه نویسندگان در آثارشان کمتر به عنصر گره و تعلیق توجه می‌کنند، در حالی باید آثاری تولید کرد که مخاطبان را طوری جذب کند که با اشتیاق آن آثار را دنبال کنند. این امر را در تولید مجموعه‌های تلویزیونی موفق دنیا شاهد هستیم که چگونه مخاطبان را درگیر داستان خود می‌کنند.
در این جلسه صفحاتی نیز از کتاب «نقل گیتی» و نقد زنده‌یاد سعید‌ تشکری نویسنده برجسته مشهدی درباره این رمان خسروی‌راد، خوانده شد. داستان‌نویسان حاضر نیز پرسش‌ها و نظرات خود را در این جلسه مطرح کردند.
همچنین در این جلسه ۸ نفر از داستان‌نویسان انجمن عصر داستان مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی، داستان‌های رضوی خود را با محوریت «آرام جان‌ها»؛ شعار محوری برنامه‌های دهه پایانی صفر امسال به منظور عرض ارادت به ساحت امام رضا(ع) خواندند.
تاريخ: ۱۴۰۲/۶/۲۳