در بیست و دومین جلسه انجمن «عصر داستان» تأکید شد؛ اهمیت بهره‌گیری از منابع مستند و عنصر تخیل در خلق رمان‌های تاریخی

  در بیست و دومین جلسه انجمن «عصر داستان» تأکید شد؛ اهمیت بهره‌گیری از منابع مستند و عنصر تخیل در خلق رمان‌های تاریخی

یک نویسنده رمان‌های تاریخی- مذهبی کشور در بیست و دومین جلسه انجمن «عصر داستان» مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی بر اهمیت بهره‌گیری از منابع مستند و همچنین عنصر تخیل در خلق این گونه آثار تأکید کرد.

فاطمه سلیمانی ازندریانی در این جلسه که بعدازظهر چهارشنبه 24 خردادماه با حضور جمعی از داستان‌نویسان مشهدی در مکتب هنر رضوان برگزار شد، با اشاره بر تفاوت داستان و رمان با سایر قالب‌های ادبی اظهار کرد: اساس داستان و رمان، تخیل است.
وی ادامه داد: بنابراین اگر می‌خواهید تاریخ صرف بخوانید رمان تاریخی نخوانید، چراکه من نویسنده ممکن است برخی وقایع و شخصیت‌های پرداخته ذهن خودم را به رمان اضافه کرده باشم.
سلیمانی ازندریانی در خصوص نگارش رمان‌های تاریخی- مذهبی گفت: من نویسنده خط سیر تاریخی را در این آثار باید حفظ کنم و حق ندارم یک کلمه بدون مستندات تاریخی از زبان ائمه اطهار(ع) بیاورم. در خلق این رمان‌ها بهتر است راوی یکی از شخصیت‌های فرعی باشد.
وی ضمن بیان نکاتی درباره چگونگی نوشتن برخی از آثار خود همچون «به سپیدی یک رویا»؛ اولین رمان درباره حضرت معصومه(س)، «یک خوشه انگور سرخ»؛ داستان بلند درباره امام جواد(ع) و «طلوع روز چهارم»؛ رمان درباره چهار بانوی آسمانی و فاطمه بنت اسد، افزود: علاوه بر بررسی منابع تاریخی- مذهبی باید از نظر کارشناسان برجسته این حوزه نیز برای راستی‌آزمایی منابع مورد استفاده خود در خلق داستان یا رمان‌های مرتبط استفاده کنید.
 

ضرورت مطالعه کتاب‌های برگزیده جهان

سلیمانی ازندریانی ضمن اشاره به چگونگی ورودش به عرصه نگارش داستان و رمان بیان کرد: اولین و مهمترین قدم در عرصه داستان‌نویسی، کتاب خواندن به ویژه مطالعه کتاب‌های برگزیده جهان است.
وی ادامه داد: سپس کسب آموزش‌های لازم در حوزه داستان‌نویسی و تکنیک‌های مرتبط با آن است. در این میان، باید در نوشتن ممارست داشت و در جلسات نقد و بررسی آثار شرکت کرد. همچنین باید داستان‌های خود را در معرض نقد دیگران بگذارید و به هیچ عنوان از منتقدان نترسید.
این مدرس داستان‌نویسی ضمن اشاره به نام برخی از نویسندگان برجسته ایران و جهان بر استخراج تکنیک‌های داستان‌نویسی از کتاب‌های مطرح دنیا تأکید کرد.
وی گفت: داستان‌نویسان باید اطلاعات خود را در حوزه‌های مختلف بالا ببرند. در واقع آنان هر مهارتی کسب کنند، به داستان‌نویسی‌شان کمک می‌کند. مطالعه مقالات مرتبط با داستان و رمان و نقد کتاب‌ها پس از خواندن آن‌ها نیز اثرگذار خواهد بود.
 

لزوم داشتن ذهنی داستان‌پرداز

نویسنده رمان طلوع روز چهارم، ضمن معرفی برخی از انواع نقد همچون تکنیکی، محتوایی، روانشناسانه و اسطوره‌ای افزود: بهتر است در نقد کتاب‌های مورد مطالعه خود بیشتر نقد تکنیکی را مدنظر قرار دهیم. برای انجام این امر نیز نیاز به آشنایی با عناصر و تکنیک‌های داستان‌نویسی داریم.
در ادامه وی بر لزوم داشتن ذهنی فعال و داستان‌پرداز با قوه تخیل داستانی قوی، اهمیت خوب دیدن، کسب اطلاعات کامل درباره آنچه دغدغه نوشتنش را داریم و صبوری و ممارست در بازنویسی آثار، اشاره کرد.
سلیمانی ازندریانی همچنین در این جلسه، مطالبی در خصوص شخصیت‌پردازی، اهمیت پیرنگ در داستان، ضرورت بررسی و نقد آثارمان توسط دیگران و توجه به نقدها در بازنویسی، زبان نوشتن در آثار تاریخی و چگونگی انتخاب عناوین کتاب‌هایش، بیان کرد. قرائت بخشی از کتاب به سپیدی یک رویا توسط وی، پایان‌بخش این جلسه عصر داستان بود.

تاريخ: ۱۴۰۲/۳/۲۵