عکاس برجسته کشور گفت: جشنواره
سراسری عکس «خانه دوست» نقش اثرگذاری در مستندنگاری از فرهنگ زیارت کشور دارد.
مجید ناگهی در حاشیه برگزاری
نشست تخصصی «نگاه عکاسانه در آثار راهیافته به جشنواره سراسری عکس خانه دوست» که بعدازظهر
پنجشنبه 14 آذر 1398 در گرگان برگزار شد، در گفتوگو با دبیرخانه هفتمین دوره این جشنواره
بیان کرد: در این نشست، ابتدا به برخی مباحث نظری عکاسی اشاره کردم و سپس با نمایش
مصداقهای تصویری منتخب از بین آثار عکاسان خوب دنیا، توضیحاتی مرتبط با مبانی مطرح
شده در نشست ارائه دادم.
وی ادامه داد: در بخش دوم
نشست نیز گزیدهای از آثار برتر دورههای پنجم و ششم جشنواره عکس خانه دوست که به نظرم
دارای ویژگیهای نگاه عکاسانه بودند، نمایش داده شد و با نمایش آنها به بیان جنبههای
ارزشمند هر عکس پرداختم.
سخنران این نشست تخصصی دو
ساعته افزود: همچنین توضیح دادم که عکاسان با استفاده از کدام نکات مطرح شده در بخش
نخست نشست میتوانند آثارشان را منطبق با ویژگیهای موضوعی جشنواره خانه دوست خلق کنند.
لزوم توجه عکاسان به لایههای
درونی هنر
ناگهی همچنین با اشاره به
آشنایی خود با چگونگی برگزاری جشنواره خانه دوست در دورههای مختلف گفت: خوشبختانه
این جشنواره با تلاشهای صورت گرفته در سالهای اخیر، علرغم تغییر مدیریت آن توانسته
به کار خود ادامه دهد که بیشک این امر نشاندهنده تعامل مدیران و مسئولان فرهنگی آستان
قدس رضوی و توجه آنان به اهمیت تداوم برپایی این جشنواره عکس در کشور است.
وی با تأکید بر برخی تغییرات
جشنواره خانه دوست مانند تقسیم انرژی در حوزههای متنوع در دورههای جدید آن تصریح
کرد: امیدوارم این تغییرات روند یکسان چنین جشنوارهای را که با دقت، برنامه و پیگیری
خاصی حول محور موضوع اصلی جشنواره یعنی زیارت در حال رسیدن به دستآوردهای خوبی در بین
جامعه عکاسان ایران است، دچار پراکندهکاری و دور شدن از مسیر دستیابی به آثار نافذ
و ماندگار نکند.
این عضو هیئت داوران هفتمین
جشنواره عکس خانه دوست گفت: این جشنواره به حوزه دینیای وارد شده است که با وجود سختیهای
کار در آن، برای بسیاری از عکاسان کشور جذاب است و توانسته تجربه عکاسان را در حوزه
زیارت و آیینهای زیارتی افزایش دهد.
وی با بیان اهمیت زیارت در
زندگی و فرهنگ مردم اقصی نقاط ایران و ظرفیت تصویری خوب این موضوع ابراز کرد: مسئولان
جشنواره خانه دوست با فراهم کردن شرایط عکاسی برای عکاسان علاقهمند در ایام خاصی در
حرم مطهر امام رضا(ع) میتوانند به ثبت و ماندگاری رخدادهای این آستان ملکوتی از دریچههای
متفاوت کمک کنند و از سویی دیگر، به عکاسان فرصت شرکت در جشنواره خانه دوست را با دقت
نظر بیشتر ببخشند.
ناگهی ادامه داد: نوع نیایش
و حضور زائران و مجاوران در حرم مطهر امام رضا(ع) و ارائه خدمات مجموعه آستان قدس رضوی
به آنان باید به شکل تاریخی ثبت شود، در این بین برگزاری جشنواره خانه دوست میتواند
اسناد تصویری ارزشمندی برای آیندگان به یادگار بگذارد.
وی به سابقه طولانی فعالیت
مؤسسه آفرینشهای هنری آستان قدس رضوی در رشتههای متنوع هنری مانند عکاسی، خوشنویسی
و معماری حرم مطهر اشاره کرد و گفت: بیشک این مؤسسه با توجه به ظرفیت غنی موجود در
مجموعه آستان قدس رضوی و بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) و همچنین نگاه هنری خود میتواند
نقش مهم و ارزندهای در ماندگاری و اشاعه فرهنگ زیارت و آیینهای دینی مرتبط با آن
داشته باشد.
این عکاس تهرانی بیان کرد:
عکاسان کشور برای خلق عکسهای ماندگار باید از لایههای سطحی کار عبور کنند، به عبارتی
نمیتوان با استفاده از چند نشانه بصری که توجه مخاطبان را به حوزه زیارت جلب میکند،
عکس خوبی در این حوزه گرفت.
ناگهی افزود: عکاسان جوان
با ورود به لایههای درونیتر این هنر و برخورداری از تفکر و تعمق در موضوع مربوطه،
استفاده بهجا از نشانههای بصری با عبور از نگاههای کلیشهای و بکارگیری مجموعهای
از این فرمها و نشانهها در کنار نگاه عکاسانه و معنا بخشیدن به آنها، میتوانند عکس
ماندگاری خلق کنند.
وی گفت: هدف برگزاری جشنواره
خانه دوست نیز ورود عکاسان به لایههای درونیتر در موضوعات جشنواره است. بیشک عکسهایی
که از نظر فنی بیکیفیت باشند یا با شتابزدگی عکاسی شده باشند، در مرحله نخست بررسی
آثار جشنواره حذف خواهند شد.
|