یدالله کابلی خوانساری

 یدالله کابلی خوانساری
نام پدر :  
سال تولد :  
محل تولد :  
ميزان تحصيلات :  معادل دكترا
شماره تماس :  
آدرس :  
آدرس ايميل :  
آدرس وبسايت :  
رشته هنري :  خوشنویسی
درجه هنري :  
شغل :  
اساتيد :  
مقام هاي كسب شده در جشنواره ها و مسابقات :
تأليفات :
سوابق اجرايي :  
سابقه همكاري با موسسه :  
مختصري از بيوگرافي هنري :
یدالله کابلی خوانساری متولد سال 1329 در خوانسار است.
او عضو عالی انجمن خوشنویسان ایران و دارنده گواهینامه درجه یک هنری است.
کابلی فعالیت‌های رسمی خوشنویسی خود را از سال 1347 آغاز کرد و خط نستعلیق را حدود سه سال در نزد شادروان سید حسن میرخانی آموخت.
 چنانکه خود می‌گوید در آن زمان جز اندک نسخه‌های خط شکسته نستعلیق که هر از چند گاه در نشریات چاپ می‌شد اثری از این نوع خط یافت نمی‌شد، لیک همان چند عکس بی‌رمق، چنان وی را به خود مجذوب کرد که پس از کسب اجازه از استاد خود به سمت احیاء این خط کشیده شد تا اینکه بعدا آموزش این هنر اصیل در دستور کار انجمن خوشنویسان قرار گرفت.
 کابلی خوانساری بیش از یک دهه از سال 1350به تنهایی به آموزش خط شکسته‌نستعلیق در انجمن خوشنویسان ایران پرداخته و به‌ نوعی دیگر بار این خط زیبا و تبحرانگیز را در ایران پایه ریزی کرده و شاگردان زیادی را در زمینه خط شکسته نستعلیق تربیت کرده است.
از او نمایشگاه‌های متعدد انفرادی و گروهی در ایران و بسیاری از کشورهای دیگر برگزار شده است.
از ابتکارات او ترکیب اقلام مختلف از غبار تا جلی و شش دانگ را در یک صفحه است، در حالی که قدما در ترکیب بندی از اقلام ریز و غالباً از یک قلم استفاده می کردند. در شیوه او هر قطعه ای فرم و فضاو ترکیبی خاص خود را پیدا می کند و شاید عمده ترین تحولی که در خط امروز و در صفحه آرایی خط شکسته پدید آمده ، همین تنوع و تازگی است.
 کابلی از تاثیر گذارترین هنرمندان معاصر است که با پدید آوردن شیوه‌ا‌ی تلفیقی در خط شکسته توانسته است بسیاری از نیاز های جامعه هنری امروز را جوابگو باشد .
از آثار منتشر شده وی می توان به: خط شکسته و طرز خواندن آن/ حس قلم، کتاب راهنما برای خط شکسته/ محراب خیال، مجموعه کارهای انتخابی/ کلک شیدائی، خط شکسته به روش نسج و متقاطع/ باغ نظر، مجموعه کارهای انتخابی خط شکسته/ دولت قرآن، مجموعه نمایشگاه ملی و... اشاره کرد.
یدالله کابلی خوانساری سابقه همکاری با موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در زمینه شرکت در نمایشگاه گروهی در نگارخانه رضوان (2 بار) و سخرانی هنری را دارد.