زنده یاد سید حسن میرخانی

 زنده یاد سید حسن میرخانی
نام پدر :  سیدمرتضی برغانی
سال تولد :  1291 شمسی
محل تولد :  تهران
ميزان تحصيلات :  معادل دكترا
شماره تماس :  
آدرس :  
آدرس ايميل :  
آدرس وبسايت :  
رشته هنري :  خوشنویسی
درجه هنري :  
شغل :  
اساتيد :  
مقام هاي كسب شده در جشنواره ها و مسابقات :
تأليفات :
سوابق اجرايي :  
سابقه همكاري با موسسه :  
مختصري از بيوگرافي هنري :
 سید حسن میرخانی (1290 - 1369) خوشنویسی را به همراه برادر بزرگتر خود، مرحوم سید حسین میرخانی نزد پدرش مرحوم سید مرتضی برغانی فرا گرفت.
سید مرتضی از پرورش یافتگان مستقیم مکتب میرزا محمدرضا کلهر بود که به این ترتیب سید حسن میرخانی به واسطه وی از مکتب کلهر خوشنویسی را تعلیم دیده است.
آموزش صحیح و نبوغ خاص او به مرحله‌ای رسید که اکنون می‌توان جایگاه خطی خاصی برایش در میان خوشنویسان قدیم و معاصر در نظر گرفت.
وی در دانگ خفی تا شش دانگ کتیبه دستی قوی ومنحصر به فرد داشت.
همچنین با کتابت آثاری همچون کلیات سعدی، خمسه نظامی، تصحیح و کتابت مثنوی معنوی، دیوان حافظ و ... علاوه بر خلق آثاری بدیع با پختگی و ظرافت مثال زدنی، از لحاظ ادبی هم آثاری بی‌غلط و نادر از خود به جای گذاشته است که همیشه مورد توجه خوشنویسان و اهل ادب بوده و هست.
این خوشنویس در شعر هم دارای طبعی لطیف بود و تخلص او در شعر، "بنده" بود که "دیوان بنده" یادگاری دیگر از این هنرمند خطاط است.
از آثار زنده یاد سید حسن میرخانی تاکنون دو مرتبه درنگارخانه رضوان موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی با عناوین " یاد استاد"، به مناسبت بیست و یکمین سالگرد وفات وی و نمایشگاه " جان مشتاق"،  شامل آثاری از پدر (سید مرتضی)، برادر (سید حسین) و (سید محمدعلی فرزند سید حسن میرخانی) به نمایش در آمده است.