محمدرضا سرشار (رهگذر)

 محمدرضا سرشار (رهگذر)
نام پدر :  
سال تولد :  
محل تولد :  
ميزان تحصيلات :  معادل دكترا
شماره تماس :  
آدرس :  
آدرس ايميل :  
آدرس وبسايت :  
رشته هنري :  نمایشنامه
درجه هنري :  
شغل :  
اساتيد :  
مقام هاي كسب شده در جشنواره ها و مسابقات :
تأليفات :
سوابق اجرايي :  
سابقه همكاري با موسسه :  
مختصري از بيوگرافي هنري :
محمدرضا سرشار مشهور به رضا رهگذر، متولد سال 1332  در کازرون (شیراز) است.
او در سال 1354، در رشته مهندسي صنايع دانشگاه علم و صنعت پذيرفته شد.
اولين کتاب سرشار (رهگذر) با مضموني سياسي هرچند در قالب داستاني براي کودکان در سال 1355 منتشر شد.
محمدرضا سرشار در سي سال فعاليت خود با انتشار 133 جلد کتاب تاليفي، پژوهشي، ترجمه و گردآوري، در شمارگان بيش از پنج ميليون نسخه و کسب 31 جايزه ملي و کشوري در این خصوص، موفقيتي کم‌نظير را در عرصه خدمت به کشور رقم زده است.
وی در سال 1385 نشان درجه يک هنري (معادل دکتري) از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي دریافت کرد و در مراسم بزرگداشتی که در این سال برای محمدرضا سرشار گرفته شد، پيام مقام معظم رهبري با اين جمله بود: «آقای سرشار حق بزرگي بر ادبيات داستاني انقلاب دارند».
همچنین 24 سال سابقه گويندگي برنامه راديويي «قصه ظهر جمعه» و همچنين سردبيري چندين برنامه راديويي و همکاري در ساخت برنامه‌هاي متعدد تلويزيونی،سردبيري دو هفته‌نامه «سوره نوجوانان»، ماهنامه «ادبيات داستاني»، ماهنامه «سروش نوجوان»، گاه‌نامه تخصصي «قلمرو»، فصل‌نامه «اصحاب قلم» و دبيري گروه ادب و هنر دو روزنامه کيهان و جوان در کارنامه فعالیت های وی دیده می شود.
انتخاب  دو بار رتبه اول جشنواره مطبوعات، يکبار در جشنواره مطبوعات کودک و نوجوان و عضويت در دو دوره هيئت منصفه مطبوعات  نیز از دیگر عناوینی است که سرشار کسب کرده است.  
سرشار همچنین سابقه  چند سال تدريس در دانشکده هنرهاي زيباي دانشگاه تهران را داشته و در سال 1373، نشريه بين‌المللي «Who is who» او را به عنوان يکي از مشاهير ايران معرفي نموده است.
او ضمن بنيان‌گذاري انجمن قلم ايران، در چهار دوره، به عنوان رييس هيئت مديره انجمن قلم انتخاب شد و هم‌اکنون به عنوان نايب رييس پنجمين هيئت مديره اين انجمن فعاليت مي‌کند.
سرشار (رهگذر) شانزده سال داور کتاب سال جمهوري اسلامي ايران و پنج سال عضو هيئت نظارت بر کتابهاي کودک و نوجوان در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بوده است.
تا به حال پنج کتاب وي به زبانهاي انگليسي، عربي و اردو ترجمه و منتشر شده است. ضمن اينکه سه فيلم سينمايي از آثار وي ساخته شده و پنج کتاب درباره زندگي و شخصيت فرهنگي سرشار، تاليف و انتشار یافته است.
محمدرضا سرشار سابقه همکاری با موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در زمینه سخنرانی ادبی با عنوان "شب داستان خوانی اقلیم خیال" و " داستان نویسی وقصه گویی" را دارد.