جلسه نقد و بررسی نمایش " یک تیر و دو نشان " به نویسندگی و کارگردانی وحید حمیدزاده در دومین فستیوال تئاتر کودک و نوجوان آهوانه درسالن آمفی تئاتر مجتمع فرهنگی هنری امام خمینی (ره) برگزار شد . به گزارش روابط عمومی مجتمع فرهنگی هنری امام خمینی (ره)، جلسه نقد و بررسی نمایش " یک تیر و دو نشان " به نویسندگی و کارگردانی وحید حمیدزاده، با حضور حامد امانپور به عنوان مجری و کارشناس، بازیگران و جمعی از علاقمندان تئاتر کودک و نوجوان در حاشیه دومین فستیوال تئاتر کودک و نوجوان آهوانه برگزار شد. در ابتدای این جلسه حامد امانپور این نمایش را نقطه عطفی برای کارگردان خواند و گفت: حمید زاده از کار گردان های با انگیزه ای است که امروز با تولید این نمایش می توان گفت وارد یک جریان تاریخی شده و امیدواریم که این نقطه عطفی برای تولید کارهای بهتری از ایشان باشد . وی سپس به تحلیل نمایشنامه پرداخته و افزود: ما ایرانی هابا توجه به نوع فرهنگ مان همواره آمادگی شنیدن قصه را د اریم و همواره شنیدن قصه برایمان لذت بخش است. این قصه، قصه جذابی است و من به عنوان مخاطب مشتاق بودم تا قصه را دنبال کنم؛ کاراکترهای قصه هر کدام خصوصیات مشخصی داشتند و برای مخاطب قابل باور بودند اما این جریان در تئاتر متفاوت است . امانپور ادامه داد: زمانیکه ما به تماشای تئاتر می نشینیم انتظارمان این است که بیشتر ببینیم تا اینکه بشنویم. در این نمایش روایتگری سهم بسیار زیادی دارد و اگر این روایتگری را از نمایش بگیریم مخاطب دچار چالش کمتری خواهد شد. وی پوشش ضعف های نمایشنامه را از نکات مثبت کارگردانی خواند و گفت: یکی از بزرگترین نکات مثبت این نمایش این است که ضعف روایتگری بسیار را، اجرای نماهای متعدد پوشانده است و مخاطب را به همین سبب در طی نمایش حفظ می کند. این نویسنده همچنین پیشنهاد کرد: با جزئی نگری بیشتر، می توان این روایتگری که باعث شده نمایش برای نوجوانان کمی زمخت شود را از بین برد. یکی از حاضرین در سالن ضمن تبریک به تئاتر مشهد گفت: خوشحالم که تئاتر کودک و نوجوان در مشهد چنین جایگاه خوبی دارد و آثاری با این سطح در این شهر تولید می شود . وی افزود: فراموش نکنیم مهم ترین وظیفه تئاتر کودک و نوجوان سرگرمی نوجوان به همراه آموزش به اوست و این نمایش به نظر می رسد که از عهده این مهم برآمده است؛ دیگر اینکه کارگردان از گونه های مختلف نمایش پرده، سایه، عروسک و ... در این اثر استفاده کرده است و این مسئله به جذابیت اثر افزوده است . حسین زاهدی نامقی، از نویسندگان برجسته حوزه کودک و نوجوان نیز دو اشکال را بر این اثر وارد داشت: اول اینکه این نمایش از تعدد موضوع ضربه می خورد ولی معتقد بود این نمایش همزمان چندین قصه را دنبال می کند قصه ضامن آهو ، قصه کنش و واکنش بر سر فرمانروایی بین تیرها، قصه سلطان سنجر .... و این مسئله داستان را برای قشر نوجوان پیچیده می کند و تمرکز آنها را می گیرد . وی همچینین افزود: بخش شنیداری این نمایش بر بخش دیداری آن همانگونه که گفته شد غالب است و این ضعف یک نمایش است . مهدی سیم ریز ، کارگردان "قصه سارا و نذر آقا بزرگ " دیگر نمایش حاضر در این فستیوال، این نمایش را یک اثر فرم گرا دانست که در آن محتوا فدای فرم شده است و وی همین مسئله را پاسخ بسیاری از سوالات مطرح شده خواند . وی همچنین به حمیدزاده پیشنهاد کرد: می توان فضای کار را فضای یک ترکش به معنای تیردان طراحی نموده و پاسخ بسیاری از ابهامات مطرح شده را بدین گونه داد . حامد امانپور در ادامه عنوان کرد: سوای عروسک ها که بسیار خوب ساخته شده و شخصیت پردازی شده اند در برخی از صحنه ها کمی شلختگی در رفت و آمد بود و همین بی نظمی به کار لطمه می زد . وحید حمید زاده نویسنده و کارگردان نمایش "یک تیر و دو نشان"، ضمن تشکر از بازیگرانش، تعداد کم آنها و حجم سنگین کار در پشت صحنه را یکی از مشکلات این نمایش برای عروسک گردان ها خواند و گفت: ما تقریبا 16 عروسک داشتیم و هشت عروسک گردان و کارهای بسیاری که در پشت صحنه باید انجام می شد و همین کار را برای عروسک گردانها بسیار سنگین کرده و در برخی صحنه ها به عروسک گردانی لطمه زد. وی عدم حضور دو صدا پیشه اصلی خود به دلیل شرکت در نمایش دیگری و اعزام آنها به فرانسه را باعث ضعف دیگری دانست و افزود: در این شیوه نمایش تمام صحنه باید سیاه باشد تا عروسک گردان مانعی برای کار نداشته باشد حال اینکه در صحنه های این نمایش جعبه هایی به رنگ سفید قرار داشت که این کار را سخت تر هم می کرد . در پایان جلسه حامد امانپور ضمن تشکر از حضار افزود : حق کودکان این سرزمین بسیار بیشتر از این است و امیدواریم که با ادامه این حرکت مقدس کودکان ما به سهم خود از تئاتر و هنر برسند .
|