در نشستی تخصصي که به همت انجمن ادبي رضوي و با حضور هادی منوری، پژوهشگر شعر آیینی و همچنین جمعی از اعضای انجمن های ادبی شهر مشهد برگزار گردید، ادامه جلسه نقاط قوت و ضعف شعر آیینی امروز بررسی شد. منوری در ابتدا به بیان مکاتب ادبی پرداخت و گفت: طبق نظریه ای مادر، مکاتب ادبی،هنری، فلسفی و عرفانی می تواند مکتب دینی باشد. این شاعر و نویسنده، آسیب های شعر آیینی را در حوزه ساختاری اینگونه برشمرد: 1- عدم استفاده از ظرفیت های موجود مثل: وزن، قافیه، ردیف و... 2- سطحی نگری در مسائل آیینی 3- عدم استفاده کافی از قالب های کلاسیک 4- عدم استفاده از تاریخ آیینی منوری همچنین ویژگی های لازم برای سرودن شعر آیینی را چنین بیان کرد: 1- داشتن اطلاعات دینی 2- اطلاعات جغرافیایی 3- اطلاعات انسان شناسی و شخصیت ها 4- توصیف و تبیین 5- رعایت جایگاه ها 6- رعایت جزئی نگری افراطی 7- استفاده از زبان مورد فهم و مردم پسند وی درباره تلفیق تاریخ و حماسه گفت: حماسه و تغزّل متفاوت است و شعر عاشورایی شعر حماسه است که در آن عاطفه و تغزّل به کار رفته و شعر انقلاب شعر غزل حماسه است. این شاعر مشهدی امّا درباره روضه خوانی و حمله خوانی افزود: حمله خوانی در شعر متفاوت است که می توان به حمله خوانی حیدری اشاره کرد و در این رابطه از آثار میرزا احمد مشهدی، راجی کرمانی و... نام برد. وی در ادامه نکاتی را برای سرایش شعر آیینی به شرح ذیل ارائه کرد: 1- مطالعه دقیق دین،تاریخ،جغرافیا و... 2- درک شرایط زمانی ومکانی 3- استفاده از تکنیک های زبان شناسی 4- تعادل بین کلی نگری و جزئی نگری 5- عینی بودن و نه ذهنی بودن مطالب 6- بصیرت،آگاهی و دانش 8- تحریف،تضعیف هادی منوری در پایان گفت: شاعری می تواند به معنای واقعی شعر آیینی بگوید که خودش با سیره وزندگانی اهل البیت(سلام الله علیهم اجمعین) آشنا باشد . لازم به ذکر است: سلسه نشست هاي تخصصي در حوزه ادبيات و شعر آييني در سال جاري با حضور اساتيد مطرح این رشته در جلسه شعر انجمن ادبي رضوي، واقع در صحن جمهوري اسلامي حرم مطهر رضوي برگزار می شود.
|