دوره تيموري يكي از فاخر ترين و پر تجمل ترين دوره هاي نگارگري ايران است

  دوره تيموري يكي از فاخر ترين و پر تجمل ترين دوره هاي نگارگري ايران است
    اولین جلسه از سلسله نشست های تجزیه وتحلیل آثار هنرهای ایرانی-اسلامی به همت مکتب هنر رضوان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی، اولین جلسه از این برنامه با موضوع نگارگری دوره تیموری و با حضور رضا مهدوی، نگارگر و مدرس دانشگاه برگزار شد.
وی با اشاره به اینکه تا قبل از حكومت تيمور گوركاني، نهضت هاي هنري و هنرمندان بزرگ در شهر شيراز و بغداد وجود داشتند از اين رو عده اي معتقدند شالوده هاي هنري و نگارگري مكتب هرات و دوران تيموري را بايد در شهر شيراز جست و جو كنيم.
این مدرس دانشگاه به ساير ويژگي ها و امتيازات نگارگري مكتب هرات اشاره و خاطرنشان كرد: در دورۀ تيموري، نگارگر ها براي جزئيات و نازك كاري اهميت خاصي قائل بودند، در اين دوران رنگ ها از انسجام و تناسب بالايي برخوردار است و استفاده از رنگ طلايي نيز در مقايسه با ساير رنگ ها و دوره ها افزايش يافته است؛ همچنين در اين دوره براي اولين بار از رنگ سفيد، كه اغلب نگارگرها از استفادۀ آن هراس دارند، به زيبايي و متناسب با نقاشي استفاده شده است.
وي همچنین افزايش كيفيت رنگدانه ها، افزايش لطافت و تنوع رنگ ها و رشد و پيشرفت صنعت رنگسازي را از ديگر ويژگي هاي نگارگري دوران تيموري و مكتب هرات عنوان كرد.
مهدوی همچنین به مشهورترين نگارگران دوران تيموري اشاره و ابراز كرد: بهزاد، نقاش و نگارگر دوران تيموري  وامیر خلیل مصوراز جمله هنرمنداني هستند كه بسياري از باورهاي گذشتگان را شكسته و با بيشترين تأثيرگذاري بر روي نگارگران بعد از خود، نقش مهمي را به عنوان واسطه در انتقال مكتب تيموري به دوران صفوي ايفا كردند.
شایان ذکر است جلسه بعدی این سلسله نشست ها با عنوان " تجزیه وتحلیل صفحه آرایی قرآن در دوره های سلجوقی، تیموری، صفوی، قاجار و معاصر" با حضور طاهر نبی زاده، مذّهب در تاریخ 19 دی ماه جاری برگزار خواهد شد.


تاريخ: ۱۳۹۲/۱۰/۸