دومین كارگاه تخصصی نمايشنامه و فيلمنامه نويسی ، با هدف توليد آثار مكتوب
نمايشی و موضوع سيره و معارف رضوی به همت انجمن ادبی رضوی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی ، این كارگاه تخصصی در
سطح اول درام نويسی با حضور دکترسعيد اسدی، نويسنده ،استاد و عضو هيئت علمی دانشگاه
تهران وبهزاد صديقی، منتقد و صاحبنظر در این عرصه و با شركت 8 نويسنده برجسته
استان: حامد امانپور قرايی، رئوف دشتی، كيوان صباغ، عباس جانفدا ، مهدی سیم
ریز،مسعود عقلی، سيد جواد اشكذری و صحرا رمضانيان برگزار شد .
در این کارگاه تخصصی که به صورت متوالی در تاریخ 30 و 31 مردادماه در دو نوبت صبح و
عصر در محل مکتب هنر رضوان برگزار گردید، ابتدا هر یک از شرکت کنندگان طرح های خود
را با موضوع رضوی ارائه نموده که توسط دیگر نویسندگان حاضر در جلسه مورد نقد وبررسی
قرار گرفت و اساتید حاضر در کارگاه نیز به بیان نکات قوت و ضعف این آثار پرداختند .
سپس دکتر اسدی در خصوص امکانات و تمهیدات شخصیت پردازی در نمایشنامه صحبت کرد و گفت:
عده ای معتقدند که زبان تئاتر را باید عوض کرد که این اشتباه بوده و منظور ابداع روش
جدیدی درنوشتن نمایشنامه است که به نظر می رسد باید شیوه بیان تولید کرد که با
موضوع و جامعه تناسب داشته وضمن پرداخت به مقوله زیبا شناختی ، در تولید نمایشنامه
قابلیت بهره برداری نیز داشته باشد که متاسفانه این موضوع امروزه در نمایشنامه ها کم
رنگ است.
این استاد دانشگاه افزود: تاکید بر کُنش و رخداد کُنش برای شکل گیری شخصیت در
نمایشنامه ضروری است و رویکرد شخصیت پردازی در دِرام به دو دسته تقسیم می شود:
1- رویکرد معنا شناختی (ارتباط بیانی :تمثیل،نشانه و...)
2- رویکرد پدیدار شناختی ( به دنبال تجربه اصیل،زیست جهانی شخصیت)
در ادامه ، بهزاد صدیقی با بیان این نکته که در نمایشنامه رضوی نباید به دنبال این
باشیم که فقط پایان نمایشنامه مرتبط با موضوع رضوی باشد، بلکه لازم است ایده و
شخصیت پردازی نمایشنامه رضوی از ابتدا مشهود و نمایان باشد گفت : در نگارش یک
نمایشنامه خوب ،نگاه و زاویه دید نویسنده بسیار حائز اهمیت بوده و در نمایشنامه
رضوی کُنش ها و واکُنش های شخصیت های نمایشنامه که ارتباط معنوی مخاطب با حضرت رضا
(علیه السلام) را برقرار می کند تاثیر فراوانی دارد کهباید به صورت صحیح و به دور
از حواشی انجام پذیرد.
این منتقد و صاحب نظر در عرصه نمایشنامه وفیلنامه تصریح کرد: در ملودرام یا درام
همه چیز در جای خودشقرار داشته و در سینما و تلویزیون به دلیل وجود عناصردیگر مثل
مکان ،دکور و...این امکان برای کارگردان وجود دارد که از جذب مخاطب بیشتری برخوردار
باشد، اما درنمایشنامه به دلیل محدودیت این موارد بایدبه ابعاد مختلف شخصیت ها مثل
: تقابل،عصبانیت،خوشحالی و... بیشتر پرداخته شود تا مخاطب از یکنواختی شخصیت ها
خسته نشود.
لازم به ذکر است در پايان اين دوره قرار است هشت نمايشنامه باموضوع رضوی توسط شرکت
کنندگان مذکور نوشته شده و در مجموعه سوم كتاب «از پشت پنجره» به چاپ برسد.
يادآور میشود جلد اول کتاب «از پشت پنجره» شامل آثاری از : حامد امانپور،
محمدمهدی خاتمی، عباس جانفدا و مهدی سيمريز بوده که در سال 91 به چاپ رسيده است و
جلد دوم آن نیز مشتمل بر هفت نمايشنامه به قلم سعيد تشكری در آستانه چاپ قرار دارد. |