معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: آستان قدس رضوی همواره عنایات ویژه‌ای به احیاء هنر تذهیب داشته است

 معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی: آستان قدس رضوی همواره عنایات ویژه‌ای به احیاء هنر تذهیب داشته است

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آستان قدس رضوی، از بارزترین موسسات و نهادهای فرهنگی کشور است که همواره عنایات ویژه‌ای به هنرهای ایرانی اسلامی همچون هنر تذهیب داشته است.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی آستان قدس رضوی، علی مرادخانی در حاشیه بازدید از نمایشگاه چهارمین دوسالانه تذهیب های قرآنی، از آثار ارایه شده توسط هنرمندان در این دوره، ابراز شگفت زدگی کرد و اظهار داشت: آثار فوق العاده زیبا، خوب و البته امیدواره کننده‌ای برای آینده کشور در این دوره ارایه شده است و شاهد این هستیم آثاری که نگرانی هایی نیز برای ازبین رفتن آن وجود داشت، به ویژه در بخش مثنی سازی به طور حرفه‌ای احیا شده اند.
وی حضور آستان قدس رضوی در حوزه احیاء این هنر را فرصت مغتنمی برای اهالی این رشته برشمرد و عنوان کرد: در حوزه احیاء آثاری که در این نمایشگاه نیز به نمایش درآمده، اقدامات بسیار خوبی انجام شده است. حوزه احیاء، به معرفت کلی نیاز دارد و دست‌اندرکاران آن باید، از دانش ویژه‌ای برخوردار باشند.
مرادخانی ادامه داد: باید از اقدام موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی در برگزاری دوسالانه های تذهیب قرآنی به عنوان فرصتی در مسیر تحول و پیشرفت استفاده کرده و ضمن لحاظ نقطه نظرات بزرگان، اساتید و دست اندرکاران این هنر، در آینده شاهد ادامه فعالیت این دوستان به بهترین نحو باشیم.
وی بیان کرد: هر چه برگزاری این جشنواره ها در کشور همچون دوسالانه های تذهیب های قرآنی، متواتر و پیاپی باشد، خود به خود نه تنها به رشد افراد حاضر خواهد انجامید؛ بلکه ورود سایرین در این هنر را در پی دارد.
مرادخانی ادامه داد: برخی آثار ارایه شده در این دوسالانه، مربوط به هنرمندانی در یکی از نقاط دورافتاده کشور اما بسیار قوی است و این اتفاق، باعث امیدواری هر چه بیش تر و البته ترغیب می شود تا با تشویق دوستان، این هنر تا جایی پیش برود که بعد از مدتی به عنوان امری حیاتی قلمداد شود.
معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد با بیان این که به عقیده من در اندازه، شان و منزلتمان در زمینه هنرهای اسلامی، در کشور خوب کار نکرده ایم، گفت: چرا ایران نباید جشنواره هنرهای سنتی که در دنیا برای خود صاحب جایگاه است، داشته باشد و یا کشورهای همجوار در حوزه های مشابه کاری، با تعریف امکانات جدید، در دنیا برای خود تبلیغ کنند. ایران مظهر و مرکز بسیاری از این گونه اتفاقات هنری مهمی است که نباید از آن غفلت کرد.
وی با تاکید بر فعالیت در عرصه کارهای میدانی در حوزه هنر، خاطرنشان کرد: ایران گنجینه های بزرگ و دانشی گسترده در زمینه هنر دارد که از نسل های گذشته به ما رسیده و حفظ آن بسیار مهم است و تحقق این امر به زیرساخت هایی در دو بخش نیروی انسانی و ابزار و ادوات نیاز دارد.
مرادخانی اضافه کرد: علی رغم فعالیت دانشگاه ها و مراکز آموزشی، این هنر نیازمند کار میدانی است. در این صورت علاوه بر تربیت نیروی انسانی، افراد ماهر نیز وارد کار می شوند.
تاريخ: ۱۳۹۳/۷/۲۷