صفویه، نقطه اوج هنرتذهیب در ایران است

 صفویه، نقطه اوج هنرتذهیب در ایران است
دومین جلسه از سلسله نشست های تجزیه و تحلیل آثار هنری با موضوع صفحه آرایی قرآن کریم، پنج شنبه 19 دی ماه به همت مکتب هنر رضوان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی، طاهرنبی زاده، مذهّب و طراح سنتی، با اشاره به دوره های مختلف هنر تذهیب در ایران، صفویه را نقطه ی اوج و تکامل این رشته دانست.
وی در این جلسه که با حضور هنرجویان و علاقمندان به این رشته برگزار شد، ابتدا با ارائه تاريخچه هنر تذهیب، به توضيحاتی درباره طرز رسم و تقسيم بندي  صفحات اول قرآن ، حاشيه و سرلوح پرداخت.
سپس مطالبی در خصوص روش هاي به دست آوردن كادر هاي طلايي متداول در كتاب آرايي سنتي و بررسي اين تقسيم بندي ها در آثار دوره هاي سلجوقي، تيموري، صفوي، قاجار و معاصر با استفاده از نمايش تصاوير، ارائه نمود.
نبی زاده در ادامه تصریح کرد: در زمان حکومت شاه عباس دوم صفوی که با ورود اروپاییان و هدایای آنان به ایران همراه بود، هنر تذهیب تحت تاثیر هنر غرب قرار گرفت و به مرور باعث شروع به وجود آمدن سبک های جدید و تضعیف طراحی سنتی در شاخه های مختلف صنایع دستی گردید.
 مدرس مکتب هنر رضوان افزود: این تغییرات در دوره زندیه تاثیر نسبی در پایین آمدن کیفیت آثار ایجاد کرد و در دوره قاجار با ورود صنعت چاپ به کشور و به خاطر سرعت در اجرا و انجام سفارشات، متاسفانه اصالت طراحی نقوش از دست رفت و تقسیم بندی ها، ظرافت ها و انتخاب رنگ ها دچار به هم ریختگی شد.
وی همچنین برگزاری دوسالانه های تذهیب های قرآنی در موسسه آفرینش های هنری آستان قدس رضوی را گامی در نشان دادن مسیر درست به هنرمندان عنوان کرد و گفت:  شرکت در دوسالانه باعث شده است، بسیاری از هنرمندان مسیر کار خود را تغییر داده و با نگاه دقیق در آثار، کارهای با کیفیت ارائه کنند.
شایان ذکر است تا پایان سال جاری، دو جلسه دیگر از این سلسله نشست ها با حضور مجید فداییان و کاظم خراسانی برگزار خواهد شد.

تاريخ: ۱۳۹۲/۱۰/۲۱