روایت یاران بر بوم نقاشی

 روایت یاران بر بوم نقاشی
در فضایی آرام و آکنده از بوی رنگ‌روغن و آکریلیک، قلم‌موها بر بوم‌ها فرود می‌آید و طرح‌های مدادی رنگ و جان می‌‌گیرند. قرار است تصویری از دلاورمرد دوران دفاع مقدس؛ شهید دیار سرزمین خورشید هشتم بر زمینه سفید بوم‌ها نقش ببندد و چه زیباست که نگارخانه رضوان میزبان این رویداد هنری در آستانه میلاد حضرت رضا(ع) است. 

کارگاه نقاشی«روایت یاران» به همت انجمن هنرهای تجسمی انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی «روایت فتح» با همکاری مؤسسه آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی با حضور مهدی امینی، سید احمد پژمان، علیرضا خالقی، مصطفی محب‌الاسلام، احمد منصوب و سیدمحمدرضا میری، شش هنرمند برجسته خراسان رضوی با موضوع شهید عبدالحسین برونسی، از 18 تا 20 خرداد 1401 از ساعت 8 تا 17 در نگارخانه رضوان مشهد واقع در خیابان کوهسنگی 17  برگزار شد.
 

میزبانی از طرحی ملی
محمد حبیبی؛ مدیر انجمن هنرهای تجسمی بنیاد فرهنگی روایت فتح با تأکید بر اینکه انجام کار هنری برای شهدا باید شایسته ازخودگذشتگی آن‌ها باشد، می‌گوید: طرح روایت یاران باهدف خلق اثر هنری با محوریت شهدای استان‌ها توسط هنرمندان همان استان از زمستان سال گذشته در مراکز استانی کلید خورد که در مرحله نخست با محوریت یک شهید منتخب و شناخته‌شده در آن استان انجام می‌شود. 
او می‌افزاید: تاکنون کارگاه طرح ملی روایت یاران در استان‌های بوشهر، گلستان و خوزستان برگزارشده و خراسان رضوی چهارمین استان در این طرح به شمار می‌آید. 
حبیبی ادامه می‌دهد: درصدد برگزاری نمایشگاهی از آثار منتخبی که در قالب این طرح در استان‌های مختلف خلق می‌شود، در سال آینده در تهران هستیم. در این نمایشگاه علاوه بر تابلوهای نقاشی برگزیده از هر شهید، پوستری فاخر، سردیس شهید و موشن گرافیکی از فرازی زیبا از زندگی آن شهید نیز به نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین این نمایشگاه در صورت پذیرش استانی می‌تواند در استان‌های مختلف کشور به‌صورت گردشی برپا شود. 
 

ابزاری قدرتمند برای انتقال مفاهیم 
در ادامه به سراغ تنی چند از هنرمندان حاضر در کارگاه می‌روم. مصطفی محب‌الاسلام در خصوص نمادهای تابلواش توضیح می‌دهد: سرو، یکی از نمادهایی است که به‌طورمعمول برای شهدا در آثار نقاشی مورداستفاده می‌گیرد. از طرف دیگر چون شهید برونسی خراسانی بودند، در اثرم گنبد بارگاه حضرت رضا(ع) را کشیده‌ام. همچنین این تابلو به نام مقدس حضرت زهرا(س) مزین است.  
او با تأکید بر اینکه خلق چنین آثاری، همراه با آموختن است، اضافه می‌کند: همچنین برگزاری این برنامه‌ها موجب می‌شود بخشی از میراث فرهنگی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی در قالب هنر نقاشی در معرض نمایش عموم قرار گیرد. 
دریکی دیگر از تابلوهای کارگاه علاوه بر تصویر امام راحل(ره) و شهید برونسی، انگشتر شهید سردار سلیمانی که نگین آن قدس شریف است، خودنمایی می‌کند. سید احمد پژمان، هنرمند خالق این اثر بیان می‌کند: حرکتی انقلابی از زمان اجرای سرود «سلام فرمانده» در حوزه هنرهای تجسمی کشور به راه افتاده که امیدوارم در سایر رشته‌های هنری ادامه یابد. من هم در خلق تابلویم در این کارگاه به دنبال نشان دادن این شور هستم. 
او ادامه می‌دهد: مفاهیم ملی و مذهبی در آثار هنرهای تجسمی به‌ویژه رشته نقاشی مستقیم بیان نمی‌شود. همچنین این آثار اثرگذاری بسیار عمیق‌تری بر مخاطبان دارند؛ چراکه بیشتر با روح آن‌ها سروکار دارند. بنابراین نقاشی ابزار قدرتمندی در انتقال این مفاهیم است. 
 

تجلی رشادت‌های شهدا
مهدی امینی، از دیگر هنرمندان کارگاه روایت یاران است که دو کبوتر در دو طرف تابلوی پرتره‌اش به چشم می‌خورد و یاد پرواز کبوتران صحن و سرای رضوی را برای هر اهل هنر و معرفتی زنده می‌کند. او در این خصوص می‌گوید: سعی کردم حس خاکی بودن شخصیت این شهید را با خلق پرتره‌ای ساده به مخاطبان منتقل کنم. 
امینی با اشاره بر اینکه برگزاری چنین برنامه‌ای هنری یادآور رشادت‌های شهداست، تصریح می‌کند: هنرمند نقاش با حس خودکار می‌کند، دراین‌بین اگر برای شخصیتی که آن را دوست دارد اثری خلق کند، لذتش از کار دوچندان می‌شود. 
همچنین احمد منصوب برایم می‌گوید: شهید عبدالحسین برونسی در بین شهدا و رزمندگان، چهره معنوی شاخصی است و به معنای واقعی نام‌شان، غلام امام حسین(ع) بودند. من نیز با بهره‌گیری از این موضوع شهید را در طی دو زمان تصور کردم، یعنی با استفاده از عکسی که از ایشان بالباس رزم و کلاه‌آهنی موجود بود، تابلو را کشیدم، اما کلاه ایشان را مشابه کلاه‌خود رزمندگان صحرای کربلا ترسیم کردم تا ارادت قلبی ایشان به اهل‌بیت(ع) را نشان دهم. 
او می‌افزاید: تابلوهای نقاشی یا نقاشی‌های دیواری از شهدا نقش اثرگذاری در بازنمایی صورت و سیره آن‌ها برای مردم به‌ویژه نسل جوان دارد. نوعی آدرس و راهنمایی برای عاشقان فرهنگ شهادت به نمونه‌های موفق متصل به ذات الهی و متوسل به اهل‌بیت(ع) است.
تاريخ: ۱۴۰۱/۳/۲۰